نقش رسانه ملی در انتخابات

نقش رسانه ملی در انتخابات


حمید شاه‌آبادی، معاون سیما به مناسبت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در یادداشتی از نقش رسانه در خلق حماسه انتخابات گفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، بدون تردید نقش رسانه ملی به‌عنوان یكی از خالقان اصلی حماسه 28خرداد1400 بر كسی پوشیده نیست، زیرا صداوسیمای جمهوری اسلامی طی هفته‌های گذشته به سد دفاعی ایران در مقابل امواج مهاجم آن‌سوی آب‌ها تبدیل شد. امواجی كه هدفی جز كاهش گرمای انتخابات نداشت و بی‌امان مردم فهیم ایران عزیز را به عدم حضور پای صندوق‌های رأی و استفاده نكردن از حق خود در تعیین سرنوشت كشور فرامی‌خواند. رسانه‌های معاند و بدخواه ملت به انواع روش‌های عملیات روانی متوسل شدند تا انتخابات را تحریم كنند اما دلارها و كمپین‌ها راه به‌جایی نبرد و اعتبار به حراج گذاشته‌شان در برابر «نه» ملت ایران بیش‌ازپیش رنگ باخت. در این میان معاونت سیما برای انجام رسالت «انتخابات سالم و مردمی» تدارك ویژه‌ای دید. این معاونت از ماه‌ها قبل، كار خود را با دوره‌های بسترسازی، تبیینی، تبلیغی، تهییجی و فراخوان برنامه‌ریزی آغاز کرد و با تولید و پخش 1369 ساعت برنامه، ضمن گرم كردن تنور انتخابات برای ایجاد شور انتخاباتی و حضور گسترده‌تر مردم در پای صندوق‌های رأی و شناخت بهتر از نامزدها برای رسیدن به انتخاب درست توسط مردم به وظیفه خود به‌درستی عمل كرد. اهداف معاونت سیما در دودسته برنامه عملیاتی شدند؛ یك دسته برنامه‌های قانونی نامزدها و دسته دوم، برنامه‌های شاخص معمول شبكه‌ها كه منعطف به انتخابات می‌شد. سیما -كه میزبان بیشتر برنامه‌های انتخاباتی بود- با مناظره، گفت‌و‌گو با دوربین، گفت‌وگوی اقتصادی، گفت‌وگو با جوانان و گفت‌وگو با ایرانیان خارج از كشور به میدان آمد. همچنین در این دوره از انتخابات برای اولین بار 30برنامه استانی برای تمام نامزدهای ریاست جمهوری در استودیوهای این معاونت و باهمت مضاعف عوامل تولید و فنی سیما تولید و از شبكه‌های استانی پخش شدند.
علاوه بر طراحی دكورهای جدید در ساختار این برنامه‌ها نیز نوآوری‌هایی پدید آمد. به‌عنوان‌مثال در برنامه گفت‌وگو با دوربین این امكان فراهم شد تا نامزدها برنامه‌های خود را در قالب ویدئو وال (دیوارتصویری) در استودیو ارائه كنند. ضمن این‌كه نمایندگان جوان آنها در برنامه شبكه سه و كارشناسان اقتصادی در برنامه شبكه چهار حضور مؤثر داشتند تا امكان قضاوت دقیق‌تری از برنامه‌‌‌‌های نامزدها برای مخاطبان فراهم شود.
این دوره با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس كرونا و كاهش برگزاری تجمعات و تبلیغات میدانی و سفر به استان‌های مختلف، حجم برنامه‌های انتخاباتی رسانه ملی برای معرفی نامزدها نسبت به دوره‌های قبلی 25درصد افزایش یافت. تا جایی كه نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اظهارات جداگانه پس از ضبط برنامه‌های تبلیغاتی تلاش رسانه ملی را برای كمك به ایشان درزمینه تبیین برنامه های‌شان ستودند و آن را تلاشی مجاهدانه خواندند كه توانست در دوران شیوع بیماری كرونا و محدودیت‌های تبلیغاتی انتخابات، با تنوع و دربرگیری همه جوانب، بهترین تدبیر برای آشنایی مردم با برنامه‌های نامزدها باشد. در 28خرداد و موعد برگزاری انتخابات نیز از حدود ساعت 6صبح تا 2بامداد روز بعد یعنی از اولین لحظه آغاز رأی‌گیری تا پایان آن، حدود 20ساعت به پوشش زنده حضور حماسی مردم هم در تهران و هم در شهرستان‌های مختلف پرداخت. مجریان شبکه‌های سیما با اشتیاق در میدان و در كنار مردم روایتگر پیام حضور شورانگیز بودند.
نكته مهم این است كه به‌رغم كار ویژه سیما برای انتخابات اما آنتن سیما از برنامه‌های بانشاط و سریال‌ها خالی نشد و این برنامه‌ها نیز فضای مفرح و مناسبی را در آستانه انتخابات ایجاد كردند. حتی سریال‌هایی هم كه برای این ایام تدارك دیده شد با موضوعات طنز، استراتژیك، انقلابی و تاریخی به‌طور غیرمستقیم به شور و شعور جامعه برای حضور حماسی و آگاهانه در انتخابات كمك كردند.
گرچه این تلاش‌ها در ساحت ملت ایران ناچیز است اما قدردانی رهبر معظم انقلاب اسلامی از صداوسیما در پیام مكتوب ایشان به مناسبت حضور حماسی مردم در انتخابات ۱۴۰۰ و تعبیر «رسانه پرتلاش ملی» از قلم مبارك معظم له یك مدال افتخار و مزید امتنان برای ماست. اینجانب نیز به‌عنوان سرباز رسانه، بر خود لازم می‌دانم از تمام همكاران پرتلاشم كه غیرتمندانه در این جنگ نرم تمام‌عیار رسانه‌ای پای عزت كشور ایستادند، قدردانی كنم.