مردان زیر آفتاب

مردان زیر آفتاب

نویسنده: فیلیپ مترس مترجم: حسین نیکپور



یکی از کتاب‌های تأثیرگذاری که درباره مصائب فلسطینی‌ها نوشته‌شده و داستان بسیار دردآوری دارد، کتاب «مردان زیر آفتاب» است که توسط غسان کنفانی، نویسنده فلسطینی به نگارش درآمده است. این کتاب، روایت سفر سه فلسطینی است که برای تأمین معاش خانواده خود، ریسک سفر غیرقانونی به کویت را به جان می‌خرند. خطرناک‌ترین بخش سفر این سه مرد، جایی است که مجبور می‌شوند برای عبور از مرز، داخل یک تانکر خالی مخفی شوند. با توجه به‌احتمال خفه شدن این سه نفر در تانکر، راننده فلسطینی قول می‌دهد پس از یک توقف کوتاه از مرز عبورکند و آنها می‌توانند سریع از تانکر خارج شوند. اما هنگامی‌که او وارد دفتر ایست- بازرسی می‌شود، مرزبانان او را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و راننده هم با آنها درگیر می‌شود و همین مسأله توقف تانکر را طولانی می‌کند. زمانی که درگیری تمام شد و راننده تانکر را از مرز عبور داد هر سه نفر داخل تانکر خفه‌شده بودند.
راننده ازآنچه اتفاق افتاده ابراز تأسف می‌کند اما قربانیان را مقصر می‌داند و می‌گوید: «چرا آنها به دیواره‌های مخزن نکوبیدند و مرا صدا نکردند؟»
مردان زیر آفتاب به دقیق‌ترین شکل ماجرای فلسطین و خشم فروخورده آنها را در یک زندان به تصویر می‌کشد. آنها در این زندان در حال خفه شدن هستند و چه چیزی تحقیرآمیزتر از این‌که  حتی به خاطر مرگ خودشان نیز مقصر شناخته می‌شوند.
مردان زیر آفتاب، کتابی است علیه اسرائیل به دلیل آوارگی فلسطینیان و علیه کشورهای عربی به دلیل رفتارهایی که با فلسطینیان دارند و کتابی است علیه برخی فلسطینی‌ها که تصور می‌کنند سکوت‌شان ممکن است از آنها محافظت کند.