عذرخواهی روحانی و دستور پیگیری فوری توسط اژه‌ای

عذرخواهی روحانی و دستور پیگیری فوری توسط اژه‌ای


اعتراضات مردم به خاموشی گسترده و قطعی مکرر برق، بالاخره از سوی مسؤولان شنیده شد و روز گذشته نه تنها روحانی از مردم بابت قطع برق عذرخواهی کرد بلکه رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب هم با وزیر نیرو دیدار کرد و از او گزارش خواست و اژه‌ای رئیس جدید قوه‌قضاییه هم دادستان را مسؤول پیگیری پرونده قطع برق کرد.
در همین زمینه، رئیسی با ابراز نگرانی جدی از قطعی فراگیر برق و مشکلات ایجاده شده برای مردم و صنوف، نسبت به لزوم رفع مشکلات پیش آمده تاکید کرد. در ادامه ملاقات وزرا با رئیس‌جمهور منتخب، رضا اردکانیان وزیر نیرو روز گذشته با حضور در دفتر رئیسی، با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیسی نیز در این دیدار نسبت به لزوم رفع مشکلات پیش آمده تاکید کرد و درباره اقدامات این وزارتخانه برای عدم تداوم این وضعیت و تامین برق مورد نیاز کشور گزارش خواست.
از سوی دیگر، رئیس قوه‌قضاییه هم به میدان آمد و به دادستان کل کشور درباره پیگیری علت قطعی‌های برق دستور داد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نامه‌ای دادستان کل کشور را مأمور پیگیری فوری قطعی‌های مکرر برق شهرهای مختلف کشور در روزهای
گذشته کرد.
در نامه رئیس قوه‌قضاییه به منتظری آمده است: «با توجه به قطعی‌های مکرر برق بدون اطلاع قبلی در شهرهای مختلف کشور و خسارت‌ها و مشکلات ناشی از آن، در راستای احیای حقوق عامه و پیشگیری یا حداقل کاهش آسیب‌ها و خسارات مربوط، با فوریت، علت قطع برق و عدم اطلاع قبلی را بررسی و اقدام لازم و مقتضی معمول و نتیجه را به اینجانب گزارش نمایید.»
اما روز گذشته روحانی هم به خاطر مشکلات ناشی از قطعی برق از مردم عذرخواهی کرد و گفت: در خاموشی‌ها، مهم این است که مردم از ساعات آن مطلع باشند تا بتوانند پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند؛ البته از مردم عزیزی که در این روزها دچار مشکل و رنج شدند، عذرخواهی می‌کنم و خواهش می‌کنم مقداری در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.
روحانی با بیان این‌که برق برای زندگی، آسایش، حیات مردم و تولید کشور اهمیت بسزایی دارد، بیان کرد: امسال دچار خشکسالی بی‌سابقه‌ای هستیم و میزان بارندگی نسبت به پارسال ۵۲درصد کاهش داشته است و 7000 مگاوات تولید برق‌آبی کشور به‌خاطر کاهش آب سدها تقریبا قطع شده است.
همچنین در روزهای گذشته نیروگاه بوشهر نیز به علت نیاز به تعمیرات از مدار خارج شده بود. لذا رنج و سختی فراوانی برای مردم ایجاد
شد.
رئیس‌جمهور افزود: تولیدات صنعتی کشور نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته و این موجب افزایش مصرف برق شده است. البته دلایل دیگری هم وجود دارد که به معاون اول دستور دادم مشکلات و راه‌حل‌های این معضل را شناسایی و برطرف و در این زمینه، بخشی از صنعت با تغییر ساعات فعالیت خود می‌تواند همراهی کند.
وی در عین حال گفت: وزارت نیرو در این زمینه مقصر نیست، ولی باید برای مردم توضیح دهد مشکل چه بوده است و باید راه‌حل مشکل را اجرایی کنند.
همچنین محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم در واکنش به قطع مکرر برق و نارضایتی مردم گفته بود: مشکل برق نیازمند تدبیر است و مردم از این همه بی‌برنامگی کلافه
شده‌اند.
رئیس مجلس با انتقاد از بی‌تدبیری دولت در قطعی مکرر و بی‌برنامه برق تاکید کرده بود: اگر افزایش مصرف مازاد تقاضا به هر دلیلی در کوتاه‌مدت جبران نمی‌شود، لااقل به برنامه‌های اعلام شده خاموشی‌ها پایبند باشید تا مردم بتوانند مشکلات را
تدبیر کنند.