2 تبعه چینی در انتظار  وثیقه

متهمان انتشار عکس دختران ایرانی همچنان در زندان اوین هستند

2 تبعه چینی در انتظار وثیقه

  دو تبعه چینی که پس از انتشار عکس دختران ایرانی در فضای مجازی بازداشت شده بودند، به‌خاطر ناتوانی در سپردن وثیقه، همچنان در زندان اوین هستند. پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی بوده و هنوز کیفرخواست آنها صادر نشده است.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، رسیدگی به این پرونده با انتشار عکس و فیلم دختران ایرانی در فضای مجازی آغاز شد. در این فیلم‌ها یکی از اتباع چین که پسر جوانی بود، به صورت مخفیانه از دختران ایرانی عکس گرفته و آنها را در یکی از شبکه‌های اجتماعی انتشار داده بود. انتشار این عکس‌ها با واکنش تند کاربران فضای مجازی به‌خصوص دخترانی که عکس‌های‌شان منتشر شده بود، همراه شد.
کاربران با انتشار عکس متهم، خواستار برخورد جدی دستگاه قضایی با او و مجازاتش شدند. با توجه به حساسیت ایجاد شده، تحقیقات گسترده‌ای برای شناسایی و دستگیری متهم آغاز و مشخص شد او در ایران حضور دارد.
با ردیابی‌های پلیسی، سرانجام متهم در عوارضی شهر کاشان دستگیر شد. در ادامه مشخص شد، او در ارتکاب جرایمش همدستی داشته که او نیز بازداشت شد. از سوی دیگر با پیگیری‌های انجام شده، صفحه‌ای که او عکس‌ها را در آن نشر داده بود، مسدود شد. سخنگوی قوه قضاییه هم در نشست خبری خود درباره این پرونده گفت: «بعد از حادثه و فیلم‌هایی که منتشر شد، قوه قضاییه ورود جدی کرد. با همکاری پلیس فتا این فرد را شناسایی و دستگیر کردیم و یکی از همدستانش هم دستگیر شد. پرونده دو متهم دارد، در حال رسیدگی است و حتما در چارچوب ضوابط، رسیدگی و حکم صادر خواهد شد. گرچه این فرد ابتدا دستگیر و با قرار تامین آزاد شد، ولی قرار ممنوع‌الخروجی او نیز صادر شده است.» با این وجود در حال حاضر متهمان در زندان قصر به‌سر می‌برند و در صورت تامین وثیقه صادرشده از سوی قاضی پرونده، می‌توانند آزاد شوند.
مهدی عزیززاده‌قصاب، وکیل دو تبعه چینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار جام‌جم درباره آخرین وضعیت این پرونده گفت: «پرونده در مراحل آخر تحقیقات در دادسرا ست. بازپرس با رعایت کامل اصول دادرسی و بدون مسامحه رسیدگی می‌کند. با توجه به اتهام موکلانم، وثیقه سنگینی برای آنها صادر شده و در حال حاضر در زندان اوین هستند. موکلانم، دسترسی به اموال خود در ایران و خارج از کشور ندارند و نمی‌توانند این وثیقه را تامین کنند.»
وی ادامه داد: «در حال رایزنی با سفارت چین هستیم تا بتوانیم با کمک آنها وثیقه را تودیع و موکلانم را آزاد کنیم. آنها بیش از یک ماه است در زندان اوین هستند و با مشکل زبان رو‌به‌رو شده‌اند. ما درخواست کاهش وثیقه را دادیم اما با آن مخالفت شد.»
این وکیل دادگستری درباره ارتباط موکلانش با خانواده‌شان گفت: «به دلیل این‌که تلفن ندارند، نمی‌توانند با آنها تماس بگیرند. آنها توریست معمولی هستند و خانواده‌شان در ایران حضور ندارند.»
عزیززاده درباره شاکیان خصوصی پرونده نیز گفت: «این پرونده تعدادی شاکی خصوصی دارد که در دادسرا طرح شکایت کرده‌اند. به دنبال جبران خسارت معنوی شکات هستیم و در قالب آیین دادرسی کیفری، پیشنهاداتی را به بازپرس پرونده داده‌ایم.»