تایید رسمی ورود دلتا به پایتخت

تایید رسمی ورود دلتا به پایتخت


ورود کرونای هندی به پایتخت رسما تایید شد. معاون درمان ستاد کرونای تهران درحالی این خبر را تایید کرده که اخبار رسیده از بیمارستان‌های تهران نیز از افزایش قابل‌توجه بیماران حکایت دارد؛ به همین دلیل لازم است مسؤولان ستاد فرماندهی کرونای تهران تصمیم مناسبی برای مقابله با موج پنجم کرونا در پایتخت بگیرند.
شرایط در تهران مناسب نیست، پروتکل‌ها آن‌طور که باید از سوی مسؤولان و شهروندان جدی گرفته نمی‌شود، بسیاری از شرکت‌های خصوصی به لزوم دورکاری بی‌اعتنا هستند و بسیاری از کسبه نیز به دلیل مشکلات اقتصادی حاضر نیستند کسب‌وکارشان را تعطیل کنند. به نظر می‌رسد این مسائل در کنار قدرت سرایت بالای ویروس دلتا سبب فاجعه‌بارشدن موج کرونا در کلانشهر تهران شود.
نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: دلتا یا همان ویروس جهش‌یافته هندی کرونا در بیماران تهرانی مشاهده‌ و به عبارتی این بیماری وارد پایتخت شده است.
این درحالی است که به‌نظر می‌رسد آزمایش‌های لازم به‌خوبی نوع این ویروس را مشخص نمی‌کند. معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران دراین‌باره گفت: دقت تست‌های پی‌سی‌آر برای تشخیص دلتا، خیلی زیاد نیست و باید بیشتر به علائم بالینی برای تشخیص بیماری توجه کرد.
 نشانه‌های دلتا
علائم اولیه ویروس جهش‌یافته هندی موسوم به دلتا، شبیه سرماخوردگی است و آبریزش بینی، گلودرد و احتقان بینی مهم‌ترین علائم اولیه ابتلا به آن است.
کارشناسان بر این باورند که برای مقابله با این ویروس نیز باید سرعت واکسیناسیون را افزایش داد و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد. توکلی دراین‌خصوص به ایرنا گفت: هرچند توصیه‌های قبلی مانند رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برای مقابله با بیماری کرونا موثر است اما مهم‌ترین راهکار مقابله با آن پوشش کامل واکسیناسیون در کشور است.
از شنبه این هفته، شهر تهران و برخی از شهرهای دیگر استان تهران مانند دماوند و فیروزکوه در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند و اکنون شاهد افزایش روند بیماری کرونا در این مناطق هستیم.
احتمال ورود ویروس کرونای هندی به ایران اولین‌بار در استان خوزستان مخابره شد. فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز دوم تیر با اعلام افزایش آمار ابتلا به کرونا در استان‌های جنوبی کشور، خطر اصلی را شیوع نوع دلتا کرونا ویروس عنوان کرد.
به گفته وی، خطر اصلی شیوع نوع جهش‌یافته یا متاسیون‌یافته این ویروس موسوم به دلتا کروناست که بسیار خطرناک‌تر است و اگر شرایط به همین صورت ادامه پیدا کند، شاهد یک پیک جدید بسیار گسترده‌تر و پیچیده‌تر از پیک قبلی کرونا در استان‌های جنوبی کشور ازجمله خوزستان خواهیم بود.
ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز پیش از این اعلام کرده بود که با ورود دلتا از جبهه جنوبی و شرق کشور، اکثر شهرهای استان سیستان وبلوچستان قرمز شده است.به گفته وی،‌ ویروس دلتا از جنوب شرقی وارد کشور شده و با توجه به شیوع این ویروس در هند و شرایطی که در افغانستان به وجود آمده، احتمال افزایش مهاجرت به ایران از مسیرهای مختلف و به دنبال آن ورود این ویروس به کشور وجود دارد.
مراجعه به بیمارستان مسیح‌دانشوری ۲برابر شد
براساس اخباری که از بیمارستان های پایتخت به گوش می‌رسد،  می‌توان گفت افزایش مراجعه بیماران مشکوک به ابتلا به کرونا نیز بیش از گذشته شده است. برای نمونه رئیس بیمارستان مسیح دانشوری تهران دراین‌باره گفت: بعد از پیدایش ویروس جهش‌یافته دلتا، تعداد مراجعان در این بیمارستان نسبت به دو هفته گذشته دو برابر شده است.
‌ علی‌اکبر ولایتی ادامه داد: در این بیمارستان از زمان شیوع بیماری کرونا حدود ۷۰هزار مراجعه‌کننده داشته‌ایم که از این تعداد 7000نفر بستری شده‌اند.  به گفته وی، متوسط مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در بیمارستان‌های کشور حدود ۱۲تا۱۳درصد است که در بیمارستان مسیح‌دانشوری 5/7درصد است.