هوشمندسازی به سبک بِهامَد

متخصصان شرکت دانش‌بنیان «بهبود ارتباط چهلستون»، از تجهیزات مربوط به مخابرات تا ابزار هوشمندسازی ساختمان‌ها و تولیدات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری متنوع را با نشان تجاری «بهامد» تولید می‌کنند

هوشمندسازی به سبک بِهامَد

«مدیریت هوشمند ساختمان» یا «بی‌اِم‌اِس» (BMS از سرواژه‌های Building Management System) به مجموعه‌ای از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای گوناگون اطلاق می‌شود که برای پایش و کنترل یکپارچه قسمت‌های مهم و حیاتی در ساختمان‌ها نصب می‌شود. بی‌اِم‌اِس می‌تواند تمام سرویس‌های الکتریکی، مکانیکی و حفاظتی ساختمان را دربر بگیرد که این سرویس‌ها شامل بخش‌هایی مانند گرمایش، سرمایش، تهویه مطبوع، آسانسور، نیروگاه برق اضطراری، پله برقی، کنترل روشنایی، دوربین مدار بسته، اعلام و اطفای حریق، کنترل تردد و... می‌شود. سیستم مدیریت هوشمند ساختمان تنها یکی از تولیدات شرکت «بهبود ارتباط چهلستون» است. این شرکت که ابتدا با هدف ارائه خدمات مهندسی راه‌اندازی شد، امروز از مجموعه‌های باسابقه و خوشنام در حوزه هوشمندسازی است.

ولی‌ا... امیری، هم‌بنیانگذار و رئیس هیأت‌مدیره شرکت «بهبود ارتباط چهلستون» است. به‌گفته او، این مجموعه در سال 85 به‌طور رسمی تأسیس شده و تا سال 95 در حوزه ارائه خدمات فنی‌ومهندسی مشغول به‌کار بوده است. شرکت بهبود ارتباط چهلستون در اوایل سال 95 وارد مرحله تولید شده و در ادامه مسیر پیشرفتش، در سال 97 موفق به اخذ گواهی دانش‌بنیان از معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری شده است. در حال حاضر این شرکت در حوزه‌های «اُپتیک» و «اینترنت اشیا» فعالیت می‌کند و چند محصول دانش‌بنیان در سبد محصولات آن به‌چشم می‌خورد.
امیری در خصوص نحوه شکل‌گیری این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «ما در ابتدای کارمان، اصلا برنامه‌ای برای ورود به حوزه تولید یا دانش‌بنیان‌کردن مجموعه نداشتیم و فقط می‌خواستیم فعالیت‌هایی در زمینه اجرای خدمات فنی‌ومهندسی انجام دهیم؛ اما در سال 94 بود که مجموعه‌ای از تجهیزات مخابراتی را وارد کشور کردیم و مدام به این فکر می‌کردیم که چرا خودمان چنین دستگاه‌هایی را در کشور تولید نکنیم.» او اضافه می‌کند: «در همین راستا، برخی‌از تجهیزات مورد نیازمان را وارد و شروع کردیم به‌طراحی فرآیندهای تولید تا این که یک روز به خودمان آمدیم و دیدیم کاملا ناخواسته به یک تولیدکننده تبدیل شده‌ایم و هیچ فعالیت دیگری جز تولید انجام نمی‌دهیم. در ادامه تصمیم گرفتیم عمق تولیداتمان را افزایش دهیم و فناوری‌های جدیدی را وارد این صنعت کنیم و به این شکل بود که نشان تجاری «بِهامَد» متولد شد.»
محصولات شرکت «بِهامَد»
در یک نگاه
تفکیک‌کننده نوری
شرکت «بهبود ارتباط چهلستون» اولین تولیدکننده تفکیک‌کننده‌ها (اسپلیترها)ی نوری در ایران است. این محصول در زمینه مخابرات و همچنین فناوری «اِف‌تی‌تی‌اِچ» که همان پیشروی فیبرهای نوری به‌سمت منازل مشترکین است (FTTH از سرواژه‌های عبارت Fiber To The Home) کاربردهای فراوانی دارد.
شهر هوشمند
این پروژه که مربوط به ایجاد زیرساخت‌های هوشمند برای شهروندان یک شهر است، از بخش‌های مختلفی مانند آبیاری هوشمند فضای سبز، سیستم هوشمند جمع‌آوری زباله‌ها، روشنایی هوشمند، کنترل ترافیک هوشمند و... تشکیل می‌شود که بخش «تحقیق‌وتوسعه» (R&D) مجموعه چهلستون فعلا بر روی فناوری‌های مربوط به روشنایی هوشمند متمرکز است.
تجهیزات و سامانه خوانش هوشمند کنتورها
هدف از این‌کار، بررسی میزان مصرف مشترکین در بازه‌های زمانی مشخص است که به‌کمک آن می‌توان انرژی مصرفی آنها را مدیریت کرد. از دیگر ویژگی‌های این سامانه هوشمند، امکان ارسال هشدار یا قطع خودکار آب، برق و گاز برای مشترکین پرمصرف و بدحساب است.
سیستم مدیریت هوشمند ساختمان
سیستم مدیریت هوشمند ساختمان بخشی است که در آن علاه‌بر طراحی، ساخت و تجاری‌سازی برخی‌از محصولات، همزمان کار روی گسترش و ارتقای فناوری ساختمان‌های هوشمند نیز ادامه دارد و تیم تحقیق‌وتوسعه چهلستون مشغول فعالیت در این زمینه است. کاری که در این حوزه صورت می‌گیرد، در واقع ایجاد ارتباط هوشمند بین بخش‌های مختلف از یک ساختمان است؛ از روشنایی هوشمند منزل یا تنظیم دمای خانه از طریق کنترل هوشمند سیستم‌های تهویه هوا گرفته تا سیستم‌های امنیتی، همگی در بخش مدیریت هوشمند ساختمان قرار می‌گیرد. هدف نهایی از راه‌اندازی چنین سیستمی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، بالابردن امنیت و ایمنی ساختمان‌ها و همچنین به ارمغان‌آوردن سهولت و آسایش در زندگی کاربران خواهد بود.
چشم‌انداز این مجموعه
به گفته هم‌بنیانگذار شرکت چهلستون، یکی از اهدافی که این شرکت در بخش مدیریت هوشمند ساختمان‌ها به‌طور جدی دنبال می‌کند، ایجاد شرایطی است که این فناوری از انحصار قشر مرفه جامعه خارج شود و اقشار مختلف بتوانند با هر سطح درآمدی از امکانات خانه هوشمند برخوردار شوند.
به گفته امیری، هدف اصلی این شرکت این است که هر دستگاه برقی بتواند در بستر «اینترنت اشیا» (IOT از سرواژه‌های عبارت Intenet Of Things)، از راه دور به‌وسیله انسان کنترل شود. روشی که شرکت «بهبود ارتباط چهلستون» برای تحقق این هدف برگزیده، بهره‌گیری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کشور به‌منظور طراحی و تولید کاملا بومی و از صفر تا صد این فرآیند است.
وی در پایان ضمن اشاره به چالش‌ها و مشکلاتی که در سر راه تولیدکنندگان دانش‌بنیان وجود دارد، خاطرنشان می‌کند: «متأسفانه مسؤولان امر و نهادهای دولتی نسبت به مشکلات موجود در این حوزه آگاه نیستند یا تمایلی به رفع این چالش‌ها ندارند. در همین راستا، از جمله مشکلاتی که به‌چشم می‌خورد، می‌توان به روند معیوب اداری، ایراد در نقدینگی شرکت‌ها، معضلات مربوط به امور دارایی، مالیات، بیمه، نیروی انسانی و از همه مهم‌تر، مهاجرت نخبگان دانشگاهی از کشور اشاره کرد. امیری تصریح می‌کند: «در حال حاضر حتی ساختار مناسبی برای انتقال انتقادات و پیشنهادات به مسؤولان مربوطه وجود ندارد که امیدواریم در ادامه و با اصلاح این وضعیت، شرایط برای رشد و توسعه تولیدکنندگان دانش‌بنیان مهیا شود.»


مزایای رقابتی «بِهامَد»
امیری در خصوص وجوه تمایز محصولاتی که تحت نشان‌تجاری بهامد تولید می‌شود، به جام‌جم می‌گوید: «یکی از برتری‌های محصولات ما نسبت به محصولات سایر شرکت‌هایی که در زمینه‌های مشابه فعالیت می‌کنند، عمق تولید مجموعه چهلستون است که از طراحی اولیه تا تولید انبوه محصولات را در برمی‌گیرد.» وی می‌افزاید: «یک مزیت رقابتی دیگر ما، مستقرکردن سرورها در محل اجرای پروژه است که موجب بالارفتن امنیت شبکه می‌شود. یکی از کاربردهای این قابلیت این است که اگر قرار باشد روزی در کشور خدمات‌دهی اینترنت مبتنی بر سرورهای داخل کشور باشد، مشکلی از بابت تأمین امنیت آن نخواهیم داشت.» رئیس هیأت‌مدیره شرکت چهلستون در ادامه می‌افزاید: «خدمات پشتیبانی مجموعه ما یکی دیگر از نقاط قوتمان به‌حساب می‌آید. در این راستا، ما هم از نظر نرم‌افزاری و هم از لحاظ سخت‌افزاری پشتیبانی مناسبی را برای کاربرانمان فراهم کرده‌ایم.»