بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته پزشکی در   اِکسون

متخصصان شرکت دانش‌بنیان «تجهیز الکترونیک اِکسون» موفق شده‌اند تجهیزات پزشکی مختلفی را به‌ویژه در حوزه‌های فیزیوتراپی و پوست‌ومو، بومی‌سازی کنند

بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته پزشکی در اِکسون

دانش استفاده از فناوری‌های روز در تولید محصولات و تجهیزات پزشکی در چند دهه اخیر تحولات وسیعی در حوزه درمان و زیبایی به همراه داشته است. بومی‌سازی و تولید چنین فناوری‌هایی در کشور، علاوه بر کاهش هزینه‌های درمانی و پشتیبانی کامل از محصولات، ارزش افزوده بالایی را برای تولید ثروت و ارزآوری به دنبال خواهد داشت. شرکت دانش بنیان «تجهیز الکترونیک اِکسون» از جمله مجموعه‌هایی است که در سال‌های اخیر با طراحی و بومی‌سازی دانش فنی حوزه تولید تجهیزات پزشکی، محصولات متنوع فناورانه و قابل رقابت را با محصولات خارجی روز دنیا روانه بازار کرده است. حسن فدوی جهرمی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با جام‌جم از فعالیت‌های این شرکت در بازار داخلی و هدف‌گذاری برای ورود به بازارهای بین‌المللی می‌گوید.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «تجهیز الکترونیک اِکسون» در خصوص نحوه شکل‌گیری این مجموعه دانش‌بنیان می‌گوید: «فعالیت ما از سال 94 آغاز شد. ابتدا من و برادرم با هدف تولید تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی در مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف مستقر شدیم. کمی‌ بعد با توسعه فعالیت‌ها به مرکز رشد دانشگاه شریف نقل مکان کردیم و اکنون نیز در پارک علم و فناوری البرز مستقریم.»
حسن فدوی جهرمی ادامه می‌دهد: «در ابتدا کار ما با تولید دستگاه‌ها و تجهیزات حوزه فیزیوتراپی آغاز شد. تبلیغ دهان به دهان از طریق رضایت مشتریان به‌تدریج موجب افزایش سهم ما از بازار تجهیزات فیزیوتراپی شد. چنانکه امروز سهم 60 تا 70درصدی از این بازار را در اختیار داریم و اکنون 34 نفر در مجموعه دانش‌بنیان اکسون مشغول فعالیت هستند.»

تکیه  بر توان
            نیروی انسانی متخصص
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان اکسون در خصوص ویژگی‌هایی که موجب موفقیت این شرکت در تولید محصولات متنوع شده است، توضیح می‌دهد: «از آنجا که تولید تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی با حساسیت‌ها و خطرپذیری فراوانی روبه‌رو است، در طی سال‌ها فعالیت تلاش کرده‌ایم نیروهای متخصص را در حوزه‌های مختلف مرتبط با تولیدات تجهیزات پیشرفته پزشکی گرد هم بیاوریم. این موضوع موجب شده است ظرفیت بالایی در هر یک از گروه‌های کاری ما از جمله گروه الکترونیک، مکانیک و طراحی صنعتی برای تحقیق و توسعه و نشر دانش به وجود بیاید.»
فدوی تصریح می‌کند: «توان بالای تیم‌های کاری اکسون موجب شده است فعالیت‌ها و محصولات خود را به‌شکل متنوع‌تری توسعه دهیم و علاوه بر دستگاه‌های فیزیوتراپی، در زمینه تولید دستگاه‌های پیشرفته پزشکی حوزه پوست و مو و حتی دستگاه‌هایی خارج از حیطه تجهیزات پزشکی مانند دستگاه کاورزن حرارتی کفش خودکار نیز وارد شویم. دستگاهی که با سه برابر سرعت بیشتر و بدون نیاز به رول پلاستیکی ویژه‌ای با زمان و هزینه نگهداری می‌تواند کفش‌ها را کاور کند. همچنین به‌دنبال شیوع کووید-19 نیز توانستیم بلافاصله برای تولید دستگاه‌های‌ ضدعفونی‌کننده دست به کار شویم.»

محصولات فیزیوتراپی
عمده‌ترین و باسابقه‌ترین فعالیت‌ شرکت اکسون تولید دستگاه‌های فیزیوتراپی است. فدوی در خصوص اصلی‌ترین محصولات شرکت در این حوزه به جام‌جم می‌گوید: «یکی از اولین محصولات ما، دستگاه تکارتراپی است که برای ازبین‌بردن دردهای حاد و مزمن کارایی دارد. استفاده از این محصول می‌تواند روند درمان بیمار را سرعت بخشیده و نیاز به جلسات درمانی را به یک‌چهارم تا یک‌پنجم کاهش دهد. در حال حاضر این محصول به‌خوبی در بازار داخلی خود را تثبیت کرده است و 70 درصد بازار داخلی را در اختیار دارد.»
به‌گفته این فناور جوان، این دستگاه در عمان و به تعداد محدود در برخی کشورهای دیگر عرضه شده است. وی در ادامه اشاره می‌کند: «نوع دیگری از این محصول را نیز با نام «کانترکشنال تکارتراپی» تولید کرده‌ایم. این محصول علاوه بر ایجاد گرمای عمقی که در دستگاه‌های تکارتراپی ایجاد می‌شود، تحریک عضلانی نیز انجام می‌دهد.
به این ترتیب با تقویت عضلات، روند درمانی را نیز تسریع می‌کند. دانش‌فنی و فناوری جدید به‌کاررفته در این محصول تنها در اختیار تعداد معدودی از شرکت‌های خارجی است.»
دستگاه «شاک‌ویو تراپی» یا درمان با موج شوک خارج از بدن، محصول دیگر اکسون در زمینه فیزیوتراپی است که از آن برای درمان خار پاشنه و برخی دیگر از عارضه‌های عضلانی یا تاندونی استفاده می‌شود. علاوه بر این محصول، این مجموعه دانش‌بنیان در زمینه تولید لیزرپرتوان با بُرد کنترلی اختصاصی تولیدشده در این مجموعه نیز اقدام کرده است. به‌گفته فدوی علاوه بر این ویژگی، تولید بازوهای رباتیک برای استفاده از دستگاه‌های لیزر بدون حضور کاربر انسانی در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد.

محصولات پوست و مو
از دیگر اقدامات شرکت دانش‌بنیان اکسون، تولید دستگاه‌های پیشرفته پزشکی در حوزه پوست و مو است. فدوی در این رابطه توضیح می‌دهد: «یکی از اقدامات مهمی که در حوزه دستگاه‌های پیشرفته پوست و مو داشتیم، تولید دستگاه پلاسمادرمانی است که به‌صورت هم‌سرمایه‌گذاری با صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شده است. کاربرد این دستگاه برای ازبین‌بردن غیرتهاجمی چین‌وچروک‌های اطراف پلک به‌عنوان جایگزینی برای برخی انواع عمل‌های زیبایی است.»
وی در خصوص ویژگی منحصر به فرد این دستگاه نسبت به نمونه‌های مشابه خاطرنشان می‌کند: «ویژگی جدیدی به این دستگاه اضافه شده است که وابستگی کارایی دستگاه به میزان مهارت کاربر را کم می‌کند. به این ترتیب کاربر دستگاه با آموزش‌های بسیار ساده می‌تواند نتایج مشابه فرد متخصص را ایجاد کند. به این ترتیب بازار هدف دستگاه به مراتب وسیع‌تر از متخصصان پوست و مو خواهد بود.» این ویژگی اکنون در حال طی‌کردن مراحل ثبت اختراع به‌صورت بین‌المللی (PCT) است که به‌گفته فدوی طی دو تا سه ماه آتی نهایی خواهد شد. طرح صنعتی دستگاه نیز در اتحادیه اروپا به ثبت رسیده است. به‌همین علت امکان ارائه این محصول در بازارهای بین‌المللی نیز فراهم خواهد بود.  دستگاه کربوکسی‌تراپی نیز از دیگر محصولات حوزه پوست و مو شرکت دانش‌بنیان اکسون به شمار می‌رود.



توسعه فعالیت‌ها از مسیر سهام‌دهی به کارکنان
از اقدامات جالب شرکت اکسون در جهت توسعه فعالیت‌ها و تولید محصولات جدید، مستقل‌‌سازی ایده‌های محصولات جدید به شکل شرکت‌های زیرمجموعه (اسپین‌آف) است. فدوی توضیح می‌دهد: «هر زمان که با ایده جدیدی روبه‌رو می‌شویم، در صورتی که احساس کنیم ایده‌ای قابل اجرا و موفق در بازار خواهد بود، برای اجرایی‌شدن طرح، تیم کاری تشکیل می‌دهیم؛
با این تفاوت که این تیم کاری صرفا متشکل از کارمندان شرکت نخواهند بود، بلکه آنها سهامداران شرکت جدیدی می‌شوند
که در حال شکل‌گیری است.»
وی در خصوص مزیت این روش کسب‌وکار می‌افزاید: «مزیت اول این است که افراد خود را در پیشبرد اهداف شرکت سهیم می‌دانند و تلاش بیشتری برای موفقیت محصول خواهند داشت. از طرف دیگر تجربه و شناختی که ما از بازار هدف داریم، درصد خطرپذیری ایده را به شدت کاهش می‌دهد و ما تا به نتیجه رسیدن کار به‌نوعی نقش حامی و هدایتگری را برای تیم خواهیم داشت. تولید دستگاه کاورزن کفش حرارتی خودکار، شروعی برای شکل‌گیری شرکت‌های زیرمجموعه شد.»
فدوی تصریح می‌کند: «در این روش کاری علاوه بر محصولات دارای فناوری پیشرفته، محصولات ساده‌تری که نیاز به تخصص‌های ویژه‌ نداشته باشند را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم تا برای تولیدشان در مناطق کمتر برخوردار اقدام کنیم تا ضمن ایجاد اشتغال برای افراد بومی، آنها را در مجموعه تولیدی سهام‌دار کنیم. این موضوع می‌تواند اثربخشی زیادی در رونق‌بخشی به مناطق کمتر برخوردار داشته باشد. در حال حاضر این فعالیت را با شکل‌دهی کارگاهی در منطقه دروازه غار تهران برای تولید
نیمکت‌های بتونی آغاز کرده‌ایم.»