تصفیه فناورانه آب و پساب با محصولات شمیم شریف

کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «توسعه فناوری شمیم شریف» در زمینه تصفیه آب و فاضلاب و اکسیداسیون پیشرفته، محصولات فناورانه‌ای را بومی‌سازی کرده‌اند

تصفیه فناورانه آب و پساب با محصولات شمیم شریف

دستیابی به آب شرب برای مصارف خانگی و آب تصفیه شده در صنایع از ضروری‌ترین نیازهاست. تاکنون این مهم با استفاده از گاز کلر انجام می‌شد که بنا به برخی مطالعات از نظر بهداشتی و سلامت برای انسان‌ها آسیب‌هایی در پی دارد. اما استفاده از دستگاه‌های ازن ژنراتور فناوری جدیدی است که سال‌هاست در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته در ایران فناوری نوینی به شمار می‌رود که از آن علاوه بر تصفیه آب، برای گندزدایی آن هم استفاده می‌کنند. کارشناسان شرکت «توسعه فناوری شمیم شریف» با استفاده از این فناوری موفق به تصفیه فاضلاب کارخانجات نساجی و کاغذ سازی به روش اکسیداسیون پیشرفته شده اند.

شرکت دانش‌بنیان «توسعه فناوری شمیم شریف» به‌طور رسمی در سال 91 تأسیس شده و هدف از راه‌اندازی آن، فعالیت در حوزه محیط‌زیست، آب و انرژی است. با توجه به این که ایران در ناحیه خشک و نیمه خشک قرار دارد و نیاز به تصفیه آب و فاضلاب برای کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است، مدیران این شرکت به دنبال حوزه‌ای بودند که در بخش آب و فاضلاب نقشی داشته باشد و این شد که دستگاه ازن ژنراتور را برای تولید انتخاب کردند.
منصور نقی‌لو، یکی از موسسین شرکت «توسعه فناوری شمیم شریف» و عضو هیأت مدیره این شرکت در رابطه با ماجرای بومی‌سازی تولید دستگاه‌های تصفیه آب و فاضلاب در این شرکت می‌گوید: «بعد از آغاز تولید دستگاه ازن ژنراتور، دیدیم یکی از نیازهای مهم دستگاه ازن ژنراتور که گندزداست، اکسیژن‌ساز است. به همین دلیل، تحقیقات و مطالعاتی را در زمینه ساخت اکسیژن‌ساز انجام دادیم. اکسیژن را که ماده اولیه ورود به دستگاه ازن ژنراتور است، تولید کردیم. پس از آن دریافتیم که ازن ژنراتور، بخشی از تصفیه فاضلاب است و ما نیاز به شناخت فرآیند و طراحی سیستم‌های تصفیه‌ فاضلاب صنعتی داریم. به مرور با دوستان مختلفی ارتباط گرفتیم و تیم ما بزرگ‌تر شد و در حال حاضر هم تبدیل به تیمی شده‌ایم که در زمینه تصفیه آب و فاضلاب و بازچرخانی پساب‌ها به چرخه تولید فعالیت می‌کنیم.»
زمینه فعالیت این شرکت دانش‌بنیان تصفیه آب و فاضلاب و اکسیداسیون پیشرفته است که در این فرآیند، یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های موردنیاز، همان ازن ژنراتور است. ازن، فرم سه اتمی اکسیژن است و اکسیژن خاصیت اکسیدی دارد و وقتی به ازن تبدیل می‌شود، قوی‌ترین اکسید کننده تجاری موجود در جهان به دست می‌آید. از این قابلیت اکسیدکنندگی ازن برای اکسیدکردن میکروارگانیسم‌هایی چون باکتری، ویروس و درواقع از آن به‌عنوان یک گندزدا استفاده می‌شود. تصفیه آب‌ها و پساب‌ها به‌دو صورت انجام می‌شود که بخشی مهمی از آن تصفیه فیزیکی و دیگری تصفیه شیمیایی است. در تصفیه فیزیکی، مواد معلق شامل شن و ماسه و تمام آلودگی‌های فیزیکی است که آن را با انواع مختلف فیلترها حذف می‌کنند و آب به جایی می‌رسد که دیگر مواد فیزیکی و جامدی در آن وجود ندارد. اما بار میکروبی هنوز پابرجاست. برای حذف بار میکروبی و قابل شرب‌شدن آب، از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند که متداول‌ترین مواد شیمیایی، گاز کلر است.
نقی‌لو با شاره به اینکه کلر، آب را گندزدایی می‌کند اما مضراتی هم دارد که یکی از آنها سرطان‌زابودن آن است، می‌گوید: «در این فرآیند، ازن جایگزین کلر می‌شود. از آنجا که پایه ازن، اکسیژن است، بعد از این که میکروارگانیسم‌ها و آلودگی‌ها را از بین می‌برد، دوباره به اکسیژن تبدیل شده و باقیمانده مضری به جا نمی‌گذارد. در تصفیه پساب، بعد از حذف فیزیکی آب، سراغ گندزدایی و رنگ‌بری می‌رویم. برای مثال، در نساجی‌ها، رنگی که در پساب وجود دارد، جزو آلودگی‌ها حساب می‌شود و باید آن را از بین برد. درواقع، ازن گاز بسیار مؤثری برای از بین بردن این آلودگی‌ها و رنگ و کدورتی است که در پساب‌ها باقی می‌ماند و در انتهای مسیر فاضلاب لازم است از آن استفاده و بازچرخانی کنیم.»

ازن ژنراتور در چه صنایعی
قابل استفاده است؟
تصفیه پساب به‌طورکلی در تمام صنایعی که در آن آب به‌عنوان ماده اولیه برای تولید یا شست‌وشو استفاده می‌شود، به کار می‌رود. قانونی وجود دارد مبنی بر این که آبی که مصرف می‌کنیم باید در نهایت با استانداردی مشخصی به محیط‌زیست برگردانده شود. این استانداردها برای برگرداندن پساب به فاضلاب‌های شهرک‌های صنعتی با برگرداندن پساب برای آبیاری و کشاورزی و نیز هدایت به‌چاه‌ها متفاوت است. تقریبا 90 درصد از صنایع در بخشی از آب از این روش استفاده می‌کنند. دستگاه‌های ازن ژنراتور در 90 درصد تصفیه فاضلاب‌ها به کار می‌رود و در تصفیه همه آب‌ها قابل استفاده است. صنایع مختلفی مانند نفت، پتروشیمی، فولاد، صنایع غذایی، دام و طیور، کشاورزی و غیره از این دستگاه‌ها می‌توانند برای تصفیه آب و پساب خود استفاده کنند.

مدل‌های استفاده از دستگاه ازن
ازن به دو صورت «تزریق در آب» و «استفاده در هوا» برای ضدعفونی هوا و سطوح استفاده می‌شود. برای مثال در مصارف شخصی و در دوران همه‌گیری کرونا، این شرکت دانش‌بنیان دستگاه‌های تزریق در هوا را تولید کرده که گاز ازن را در هوای سالن‌ها، دفاتر، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مطب‌ها و شرکت‌ها تزریق می‌کنند و مشتریان شخصی این دستگاه‌ها هستند. در این مورد، دستگاه ازن روشن شده و از خاصیت گندزدایی در هوا استفاده می‌شود تا فضا را عاری از باکتری و ویروس و آلودگی‌هایی اینچنینی کند. در مصارف خانگی و شخصی، استفاده از این دستگاه‌های ازن بسیار مؤثر است. برای گندزدایی آب هم، دستگاه‌های کوچک تولید می‌شود. این شرکت قابلیت تولید دستگاه‌های ازن ژنراتور از یک گرم تا 10 کیلوگرم را دارد که دستگاه‌های یک و دو گرمی برای ضدعفونی کردن آب یک منزل مسکونی و ویلا یا مجتمع مسکونی قابل استفاده بوده و طعم و بو و رنگ و آلودگی آب را
از بین می‌برد.
ابعاد بزرگ‌تر دستگاه ازن برای شرکت‌ها و کارخانه‌هایی استفاده می‌شود که ضدعفونی آب شرب را انجام می‌دهند یا ماده اولیه تولیدی آنها مانند بسته‌بندی آب شرب، نوشابه‌ها و آبمیوه‌ها، وابسته به آب است. این کارخانه‌ها و شرکت‌ها بعد از تصفیه فیزیکی آب، از دستگاه‌های ازن استفاده کرده و آب سبک بدون طعم و بو و آلودگی برای محصول خود تولید می‌کنند. دستگاه‌های بزرگ‌تر از این ابعاد در تصفیه‌خانه‌های شهرک‌ها، شهرها و کارخانه‌های بزرگی مانند صنایع فولاد و پتروشیمی استفاده می‌شود. برای مثال، در تصفیه خانه‌های شهری، آب را با ازن گندزدایی می‌کنند زیرا اثر گندزدایی بسیار قوی‌تری نسبت به کلر دارد و سپس این آب را وارد شبکه می‌کنند. گاز ازن 63 برابر قوی‌تر از کلر بوده و سرعت واکنش آن بیشتر از کلر است.




کار علمی، بزرگ‌ترین مزیت رقابتی ماست

موسس شرکت «توسعه فناوری شمیم شریف» می‌گوید: «امتیاز خود را در مقایسه با شرکت‌های رقیب در داخل کشور، هم در مورد شرکت و هم درباره محصولاتمان می‌توانم عنوان کنم. شرکت ما را تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف، امیرکبیر و دیگر دانشگاه‌های معتبر ایران اداره می‌کنند. ما شرکتی کاملا دانش‌بنیان هستیم و فعالیت‌های شرکت کاملا به‌صورت علمی انجام می‌شود.  مزیت بعدی ما این است که دستگاه ازن ژنراتور کاملا داخلی تولید می‌کنیم. این تجهیز بسیار گران‌قیمت است که معمولا وارداتی بوده و با قیمت دو تا سه برابری قیمت محصول ما فروخته می‌شد. اما با تولید این محصول، تا حد زیادی می‌توانیم مانع از خروج ارز از کشور شویم. علاوه براین، فعالیت ما فقط در مورد تولید دستگاه ازن ژنراتور نیست؛ بلکه فرآیندها را هم می‌شناسیم و از روش‌های ترکیبی مانند اکسیداسیون پیشرفته استفاده می‌کنیم تا نتیجه بهتری بگیریم.»