رویش و شکوفایی استعدادها با روشا

کارشناسان مؤسسه پژوهشی «سبک زندگی نوین ارس»، یکی از معتبرترین و پویاترین مراکز استعدادیابی کودکان و نوجوانان را در کشور ایجاد کرده‌اند

رویش و شکوفایی استعدادها با روشا

«همه کس را عقل خود به‌کمال نماید و فرزند خود به‌جمال». این توصیفی است که سعدی شیرازی از رفتار و عادت آدمیان دارد و به نظر می‌رسد پس از قرن‌ها همچنان صادق است. بیشتر خانواده‌ها تصور غیرواقع‌بینانه‌ای از استعداد فرزندان خود دارند؛ اغلب پدر و مادرها تصور می‌کنند فرزندشان اینشتین زمانه است و در پی راهی برای شکوفا شدن استعدادهای فرزند نابغه خود برمی‌گردند؛ خیلی‌ها هم فکر می‌کنند نابغه‌بودن علامت خاصی دارد و به طرز ناباورانه‌ای استعدادهای فرزند خود را دست کم می‌گیرند. این اوضاع نیاز به وجود نهادی را نشان می‌دهد که بتواند با بهره‌گیری از امکانات استاندارد و روش‌های علمی، آموزش‌های لازم در زمینه استعدادیابی را در اختیار خانواده‌ها قرار دهد. در همین راستا، مؤسسه پژوهشی «سبک زندگی نوین ارس» تلاش می‌کند با ایجاد راهکارهایی برای استعدادیابی و همچنین توانمندسازی استعدادهای کودکان و نوجوانان کشورمان، گام بلندی در جهت فرهنگ‌سازی و شکوفایی این استعدادها بردارد.

مؤسسه پژوهشی «سبک زندگی نوین ارس» که با برند «مرکز استعدادیابی روشا» شناخته می‌شود، فعالیت خودش را از سال 92 به‌طور رسمی آغاز کرده و با رویکردی پژوهشی، پروژه‌هایی را در زمینه سبک زندگی به سرانجام رسانده است. زمانی که مجموعه روشا شروع به‌کار کرد، موجی از علاقه‌مندی به فناوری در کشور به‌راه افتاده بود و با توجه به ظهور فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند گوشی‌های هوشمند دارای سیستم‌عامل اندروید و با همه‌گیرشدن فضای مجازی، نیاز به فرهنگ‌سازی در این حوزه‌ها بیشتر از گذشته احساس می‌شد؛ بنابراین اولین قدم‌های مؤسسه روشا در همین زمینه برداشته شد. این مؤسسه همواره تلاش کرده است در خصوص فرهنگ استفاده از فضای مجازی و تأثیرات آن بر زندگی جوانان، به‌طور ویژه‌ای تحقیق و پژوهش کند.
احسان رضایی‌خواه، مدیرعامل مؤسسه پژوهشی «سبک زندگی نوین ارس» در گفت‌وگو با جام‌جم، ضمن اشاره به اقدامات و پروژه‌هایی که این مجموعه تاکنون با همکاری شرکت‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهای مختلف انجام داده است، خاطرنشان می‌کند: «ما در این سال‌ها اقدامات متنوعی انجام داده‌ایم؛ از تألیف کتاب‌های کوچکی که به‌منظور آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها یا افراد تأثیرگذار بر جامعه تهیه کردیم گرفته تا اجرای پروژه‌های بزرگ استعدادیابی، همه در راستای کشف و توانمندسازی استعدادهای کودکان و نوجوانان و همچنین مطلع‌سازی خانواده‌های آنها صورت گرفته‌اند. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به طرح «رویش و شکوفایی استعدادها» و طرح «صفر تا یک» اشاره کرد که تا پیش از سال جاری با نام «دارکوب» شناخته می‌شد.»
پروژه «رویش و شکوفایی استعدادها» (روشا)
این پروژه که با نام تجاری «روشا» به‌ثبت رسیده است، از سال 96 و با همکاری دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد. طرح روشا به استعدادیابی کودکان و نوجوانان و همچنین توانمندسازی این استعدادها اختصاص یافته است و امسال نیز با پیوستن مرکز نوآوری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به این پروژه، روند خوب آن با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت.
پرژه «صفر تا یک» (دارکوب)
پروژه بزرگ صفر تا یک که به‌منظور آموزش کُدنویسی ، برنامه‌نویسی و تولید محتوای دیجیتال به کودکان و نوجوانان از اسفند98 و همزمان با آغاز شیوع گسترده ویروس کرونا، به‌عنوان یک طرح سراسری شروع به‌کار کرد و تا تیر99 طول کشید نیز یکی دیگر از برنامه‌های مؤسسه استعدادیابی روشا به‌شمار می‌رود. این پروژه با هدف ایجاد زمینه‌هایی برای اشتغال امن کودکان و نوجوانان شکل گرفت و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شد. رضایی‌خواه در این باره می‌گوید: «در طرح صفر تا یک، ما 2300 نفر از کودکان و نوجوانان فعال در حوزه برنامه‌نویسی رایانه‌ای و محتوای دیجیتال را شناسایی کردیم و مسابقه‌ای برای آنها ترتیب دادیم که در پایان به افراد برگزیده جوایز و تقدیرنامه‌هایی از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری اهدا شد.»
«جشنواره روشاتِک»
محفلی برای بروز دغدغه‌های اجتماعی
به گفته رضایی‌خواه، در این رویداد کودکان و نوجوانان سراسر کشور می‌توانند آثاری را در قالب عکس، انیمیشن، موشن‌گرافی، کدنویسی، وبلاگ‌نویسی و سایر روش‌های تولید محتوای دیجیتال، در زمینه‌هایی مانند بحران آب، بحران محیط‌زیست، بحران برق، بحران کرونا و به‌طور کلی هر دغدغه‌ای که نسبت به مسائل روز جامعه دارند، تهیه کرده و برای این جشنواره ارسال کنند. از طرف دیگر بخش‌های دولتی و خصوصی فعال در این حوزه‌ها نیز از آثار برگزیده حمایت می‌کنند و جوایزی را برای آنها درنظر می‌گیرند.
«جشنواره روشاگردی»
 اردوهای هدفمند برای تقویت استعدادها
مدیرعامل مرکز استعدادیابی روشا در رابطه با جشنواره دیگری که برگزاری آن به عبور از همه‌گیری کرونا موکول شده است، می‌گوید: «کودکان و نوجوانان مستعد با شرکت در اردوهایی هدفمند، از طریق دریافت آموزش‌های عملی مهارت‌های زندگی، با راه‌های تقویت و گسترش استعدادهایشان آشنا خواهند شد؛ برای مثال ما در یکی از این اردوها، کودکان و نوجوانان را به «باغ ملی گیاهشناسی» در تهران خواهیم برد تا در آنجا ضمن آشنایی با گیاهان مختلف، چالش‌هایی را نیز به‌صورت عملی تجربه کنند. این چالش‌ها می‌توانند در خصوص مدیریت‌کردن زباله‌ها در طبیعت باشد یا برپاکردن آتش در طبیعت به‌صورت کاملا امن را به شرکت‌کنندگان آموزش دهد. تقویت توانایی کار گروهی نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند در خلال این اردوهای آموزشی به کودکان و نوجوانان کمک کند تا مهارت‌های زندگی را در محیط واقعی و به‌صورت عملی درک کنند.
در پایان این اردوها نیز گزارشی از توانمندی‌ها و نقاط نیازمند تقویت در کودکان و نوجوانان، به‌وسیله روانشناسان به‌خانواده‌های آنها اعطا خواهد شد.»
شرایط کنونی و برنامه‌های آتی «روشا»
به‌گفته رضایی‌خواه، امروز مجموعه خلاق‌وفناور روشا در مرکز نوآوری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران مستقر است و در یک محیط عالی و جذاب استارت‌آپی، تعداد 28 نفر از جوانان نخبه کشور درحال فعالیت و تلاش هستند تا ضمن دستیابی به اهداف این مجموعه، جریانی از استعدادیابی و توانمندسازی کودکان و نوجوانان را ایجاد کنند.
مدیرعامل مرکز استعدادیابی روشا درباره چشم‌اندازها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در خصوص آینده مجموعه تحت مدیریتش می‌گوید: «مهم‌ترین چشم‌انداز ما این است که در دو سال آینده به برند اول استعدادیابی در کشور تبدیل شویم و حتی در سطح کشورهای منطقه نیز یکی از بزرگ‌ترین مراکز استعدادیابی باشیم؛ زیرا تمام تست‌ها و روش‌هایی که در حال پیاده‌سازی آنها هستیم، همه براساس استانداردهای بین‌المللی ایجاد شده‌اند و مورد قبول همه متخصصان و کارشناسانی قرار دارند که در این حوزه فعالیت می‌کنند.»


«جشنواره بزرگ تابستانه روشا»، پیوندی میان کشف و حمایت از استعدادها
مدیرعامل مرکز استعدادیابی روشا، درباره طرح‌ بزرگی که این مجموعه در دست اقدام دارد می‌گوید: «در همین روزها از طرح «جشنواره بزرگ تابستانه روشا» رونمایی خواهد شد. این رویداد بزرگ استعدادیابی ضمن حمایت‌شدن از سوی بخش خصوصی، با «بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی» و همچنین «مرکز نوآوری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران» همکاری دارد.»
رضایی‌خواه می‌افزاید: «اولین و شاید مهم‌ترین گام برای شرکت در این جشنواره، تهیه و ارسال یک کلیپ کوتاه ویدئویی است؛ به این صورت که هر کودک یا نوجوانی که در هر نقطه‌ای از کشورمان زندگی می‌کند، با ساخت یک ویدئو کلیپ از استعدادش و ارسال آن به‌نشانی وبگاه ما، می‌تواند درصورت تأییدشدن در این جشنواره حضور یابد. در مرحله بعد متخصصان ما با انجام تست‌های روانشناسی بر روی شرکت‌کنندگان، مشخص می‌کنند برون‌داد استعدادی که این کودکان و نوجوانان ارئه می‌دهند تا چه حد با استعداد نهفته در آنها مطابقت دارد. درصورتی که این دو عامل کاملا برهم منطبق باشد، نشان می‌دهد این شرکت‌کننده نبوغی واقعی دارد که می‌تواند آن را توسعه دهد؛ بنابراین ما به‌عنوان نماینده بخش خصوصی و با حمایت مرکز نوآوری روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، آمادگی داریم روی برگزیدگان این جشنواره سرمایه‌گذاری کنیم تا علاوه‌بر ارائه آموزش‌های پیشرفته، آنها را تا زمان انجام تحصیلات دانشگاهی و ورود به بازار کار بورسیه کنیم.»