بلاتکلیفی کشورهای عربی پس از ترامپ

بلاتکلیفی کشورهای عربی پس از ترامپ


اگر دونالد ترامپ برای بار دوم به ریاست‌جمهوری آمریکا انتخاب شده‌بود و بنیامین نتانیاهو رای لازم را برای تشکیل دولت به دست می‌آورد، یکی از تحولات مهمی که به احتمال زیاد در منطقه رخ می‌داد عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل بود.  البته اشتباه نکنید. هیچ تغییری در دیکتاتوری کشورهای عربی ایجاد نشده‌است و حضور جو بایدن هم با این‌که قول داده‌بود به ارزش‌ها بازگردد، هیچ تغییری در سیاست خارجی آمریکا ایجاد نکرده‌است.  تنها چیزی که بعد از رفتن ترامپ، ظاهرا تغییر کرده، طرح بزرگی است که در دوره ترامپ برای عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی در حال اجرا بود.
طرح کوشنر فقط یک ایراد داشت؛ این‌که هیچ اهمیتی به رضایت مردم عرب منطقه داده‌نشده‌بود و در این طرح شاهزادگان، جایگزین مذاکرات جمعی شده‌بودند. در هیچ یک از کشورهایی که این توافق‌‌نامه کثیف (عادی‌سازی روابط با اسرائیل) را امضا کردند، توجهی به رای مردم نشد و این توافقات به روابط شخصی و مالی بین چهار مرد تکیه داشت که دو نفر از آنها (ترامپ و نتانیاهو) اکنون صحنه را ترک کرده‌اند. دو نفر دیگر یعنی محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان‌سعودی و محمد‌بن زاید، ولیعهد ابوظبی، شروع به جنگ کرده‌اند، زیرا مستعد انجام این کار هستند اما آنها بازندگان شکست ترامپ و خروج نتانیاهو هستند.
اما  تنها زمانی تغییر اتفاق می‌افتد که مردم عرب قیام کنند و دولت‌هایی را سر کار بیاورند که در برابر آنها مسؤول باشند و اقتصاد متلاشی شده را بازسازی کنند. تغییر واقعی هنوز در راه است. هنگامی که این کار انجام شود، همه این توطئه‌گران و تشکیلات آنها را به دور خواهد انداخت؛ همان‌طور که آتش‌سوزی و سیل در کالیفرنیا، آلمان و چین، ویرانی به جا می‌گذارد.
منبع: middleeasteye.net