عیار کابینه سیزدهم    پاکدستی و عدالت

عیار کابینه سیزدهم پاکدستی و عدالت


 رئیس‌جمهور منتخب این روزها برای چینش کابینه سیزدهم مسیر دشواری را پیش‌رو دارد. در شرایطی که کشور درگیر مشکلات اساسی به‌ویژه در عرصه مدیریت اقتصادی است، ضرورت انتخاب کارگزاران شایسته، کارآمد، متخصص و متعهد بیش از گذشته احساس می‌شود؛ به‌ویژه آن‌که بسیاری از مردم با توجه به شرایط پیش‌آمده در انتظار تغییر و تحولی اساسی در قوه مجریه هستند.
با پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 گمانه‌زنی‌ها درباره یاران او در کابینه سیزدهم شروع شد. از همان موقع بود که فهرست‌هایی مبتنی بر حدس و گمان در فضای مجازی منتشر و احتمالاتی درباره مردان دولت آینده مطرح شد.
رئیسی اما از همان ابتدا اعلام کرد شیوه انتخاب کابینه این‌بار حسب روال سابق نخواهد بود و از همه مردم، نخبگان، اهالی رسانه و سیاست و ... دعوت کرد وی را در گزینش اعضای هیات دولت یاری  کنند. بعد از اعلام این موضوع برخی البته این حرف را در حد وعده‌های پوپولیستی دانستند که چندان قابلیت اجرایی ندارد. اما با فاصله
چند روز از اعلام این خبر، رئیس‌جمهور منتخب اولین گام را با رونمایی از سامانه معرفی مدیران برداشت. این سامانه که نام دیگر آن یاران رئیسی بود با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد. صرف‌نظر از برخی اظهارنظرها که انتخاب اعضای هیات دولت را با چنین سازوکاری ناممکن و شعاری می‌دانستند و البته گروهی دیگر آن را باعث کمرنگ شدن نقش نخبگان در گزینش افراد شایسته تلقی می‌کردند در عین‌حال، این اقدام با استقبال بسیاری از چهره‌های شاخص و عموم مردم مواجه شد.
قدم دوم برای انتخاب اعضای هیات دولت اعلام چهار شاخص از سوی رئیس‌جمهور منتخب بود. کارآمدی، فسادستیزی، روحیه انقلابی و مردمی بودن ازجمله ویژگی‌هایی است که رئیسی بر آنها تاکید کرده است. ویژگی‌های عنوان‌شده از سوی رئیس‌جمهور منتخب می‌تواند مسیر حرکت دولت سیزدهم را مشخص کند، چراکه در فضای پس از انتخابات 1400 برخی چهره‌های سیاسی در پی آن بودند تا با رایزنی شرایط را برای حضور خود یا نیروهای وابسته به خود در ترکیب هیات دولت آتی فراهم کنند اما هم اعلام سامانه برای انتخاب مدیران دولت سیزدهم و هم بیان شاخصه‌هایی به‌عنوان شرکت لازم برای همراهی با رئیسی تحقق این امیال و آرزوها را دشوار می‌کند.
گام بعدی برای فراهم آوردن مقدمات تشکیل دولت سیزدهم، تشکیل کارگروه‌های یازده‌گانه تخصصی با محوریت موضوعاتی در حوزه سیاست‌داخلی، سیاست‌خارجی، اطلاعات و امنیت،‌ اقتصاد، فضای مجازی، مسائل حقوقی و حقوق بشر، امور زنان، محیط‌زیست،‌ دفاعی و نظامی،‌ مذاکرات بین‌المللی، فرهنگی و اجتماعی بود. روال کار در این کمیته‌های تخصصی بررسی افراد معرفی‌شده در فرآیند نظرسنجی سامانه مدیران دولت سیزدهم و همچنین شاخصه‌های بیان‌شده از سوی رئیسی است تا براساس آن، مجموعه سوابق افراد با لحاظ قراردادن ضعف و قوت‌های آنها در کارنامه مدیریتی گذشته در هرکدام از کارگروه‌ها مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد و بعد از انتخابات و فهرست نام‌‌ها، چهره‌های تاییدشده به کمیته ویژه دولتمردان آینده معرفی شوند. در نهایت افراد گزینش‌شده پس از کسب استعلامات لازم از سوی مراجع نظارتی به رئیس‌جمهور منتخب معرفی شوند اما در نهایت این رئیسی است که باید از بین افراد معرفی‌شده، مردان و زنان همراه خود در کابینه سیزدهم را انتخاب کند. طبعا این گزینش در مرحله نهایی برای رئیسی سخت و دشوار خواهد بود چون وجود مشکلات موجود کشور این انتظار و توقع بحق را برای عموم مردم ایران ایجاد می‌کند تا حضور چهره خسته، دلزده،‌ بی‌انگیزه و فاقد کارایی و درایت لازم را در عرصه مدیریت اجرایی کشور برنتابند.