محافظت از اتاق‌های سِرور  با   کهکشان

متخصصان شرکت خلاق‌وفناور «کهکشان رایانه الوند» موفق شده‌اند محصولی را طراحی و تولید کنند که با پایش مستمر شرایط محیطی، می‌تواند ضامنی برای حفاظت از اتاق‌های سِرور باشد

محافظت از اتاق‌های سِرور با کهکشان

در دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات، بدون شک حفاظت از داده‌ها و پشتیبانی اطلاعات بسیار مهم است. سِرورها (Servers) و پایگاه‌های داده، قلب تپنده سازمان‌ها، نهادها و مجموعه‌های مختلف هستند و حفاظت و امنیت ‌آنها در 24 ساعت شبانه‌روز، رکن مهم صیانت از داده‌های هر سازمانی است. شرکت خلاق‌وفناور «کهکشان رایانه الوند» که حدود دو دهه در زمینه‌های مختلف فناوری اطلاعات به ارائه خدمات پرداخته است، با شناسایی این گلوگاه مهم در حفاظت از سرورها، موفق به تولید سامانه کنترل هوشمند عوامل محیطی در اتاق سرور شده است. به گفته عباس هادی‌پور، مدیرعامل این مجموعه، «سامانه کنترل هوشمند کهکشان» در کنار اندازه‌گیری متغیرهای محیطی مختلف می‌تواند فرمان‌های ویژه‌ای را به‌صورت کاملا هوشمند اجرا کند که تا حد امکان از بروز حوادث پیشگیری شود.

مجموعه «کهکشان رایانه الوند» از سال 80 در حوزه فناوری اطلاعات و به‌طور ویژه در زمینه‌های ایجاد شبکه، اتاق‌های سرور و همچنین تهیه، تجهیز و پشتیبانی از سخت‌افزارها مشغول فعالیت است. این شرکت از سال 98 موفق به اخذ گواهی خلاقیت‌وفناوری از سوی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری شده است.
عباس هادی‌پور در خصوص محصولات این مجموعه می‌گوید: «ما در طول فعالیت شرکت پروژه‌های ملی و استانی زیادی به‌ویژه در زمینه ایجاد اتاق‌های سرور انجام داده‌ بودیم و از تجربه‌ای که در این پروژه‌ها به دست آوردیم، متوجه چالش‌ بزرگی در سازمان‌ها برای استفاده از سیستم‌های کنترل عوامل محیطی در اتاق‌های سرور و مراکز داده شدیم. این کاستی مهم در حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات منجر به شکل‌گیری ایده محصول جدید شرکت به‌نام سامانه کنترل هوشمند کهکشان شد.»
به گفته مدیر عامل شرکت «کهکشان رایانه الوند» این سامانه پس از طی‌کردن مسیر طولانی آزمون و خطا، محصولی کاملا بومی است که طراحی قسمت‌های مختلف آن در مجموعه کهکشان رایانه الوند انجام شده است. محصولی که تمام متغیرهای محیطی مورد نیاز را به‌صورت 24 ساعته در اتاق‌های سرور پایش می‌کند و قادر است به‌طور هوشمند فرمان مورد نیاز برای حفظ امنیت محیط را اجرا کند.
«سامانه کنترل هوشمند کهکشان» در یک نگاه
هادی‌پور در مورد نحوه توسعه این محصول جدید، تصریح می‌کند: «از آنجا که فعالیت‌ اصلی شرکت از ابتدا بر روی توسعه اتاق‌های سرور و مراکز داده متمرکز بوده است، به‌خوبی با نحوه کار و کاستی‌های متعدد سیستم‌های کنترل محیطی که در این مراکز استفاده می‌شد آشنایی داشتیم. معمولا این محصولات ترکیبی از چند قطعه الکترونیکی بود که فقط چند عامل محیطی را اندازه‌گیری می‌کردند. بیشتر آنها مجهز به نرم‌افزار ویژه یا برد تخصصی برای این کار نبودند.»
وی می‌افزید: «به‌منظور رفع این کمبودها و توسعه محصولی که بتواند نیاز این مجموعه‌ها را به‌درستی پاسخ دهد، برای طراحی بُرد اختصاصی این محصول حدود 18 ماه زمان صرف کردیم؛ همچنین با چند گروه برنامه‌نویس و طراح نیز برای ساخت هرکدام از سنسورها همکاری داشتیم و تمام سنسورهای این سامانه محصول شرکت ماست. در راستای توسعه این محصول، ابتدا تلاش کردیم از چند نمونه خارجی موجود برای مهندسی معکوس برخی قسمت‌ها استفاده کنیم؛ اما بسیاری از این محصولات برای استفاده در کشور مناسب نبودند، زیرا استانداردهایی که در برخی از کشورها تعیین می‌شود بسیار بالاتر از استانداردهای تعریف شده در ایران است. به همین دلیل، عملا نمی‌توانستیم از مهندسی معکوس نمونه‌های خارجی برای تولید محصولمان کمک بگیریم.»
مدیرعامل این مجموعه خلاق‌وفناور خاطرنشان می‌کند: «پس از دو سال‌ونیم تلاش، سرانجام موفق به تولید کاملا بومی مدار جامع و هوشمندی شدیم که با قرارگیری در اتاق سرور و مراکز داده قادر است عوامل محیطی مختلف را بررسی کند. در این سامانه عوامل محیطی به‌شکل متغیرهایی تعریف می‌شوند و محدوده مجاز هرکدام از این متغیرها نیز مشخص می‌شود. این سامانه قادر خواهد بود با کنترل این متغیرها در محیطی که قرار دارد، به‌صورت خودکار فرمان‌هایی را برای کنترل شرایط محیطی صادر کند. به‌طور کلی سامانه کنترل هوشمند کهکشان قادر است از اتاق‌های سرور و مراکز داده در برابر خطرهای محیطی مانند آتش‌سوزی، بالارفتن بیش‌از حد دما، افزایش میزان رطوبت، قطع جریان برق و سایر مواردی که نیاز به پایش 24 ساعته دارند، محافظت کند.»
چشم‌انداز «کهکشان رایانه الوند»
مدیرعامل شرکت کهکشان رایانه الوند در خصوص برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در جهت پیشبرد اهداف این مجموعه می‌گوید: «در حال حاضر شرکت کهکشان رایانه الوند دارای سه شعبه مجزاست که از طریق آنها فعالیت‌هایش را مدیریت می‌کند؛ این مراکز شامل یک دفتر مرکزی در شهر اراک، دپارتمان تحقیق‌وتوسعه (R&D) مستقر در پارک علم‌وفناوری استان مرکزی و یک دفتر در تهران است. ما در این مجموعه، امکان ارائه خدمات در تمام نقاط کشور را داریم و به‌زودی قرار است از دو محصول جدید نیز رونمایی کنیم.»
هادی‌پور اضافه می‌کند: «امیدواریم در ادامه مسیرمان ضمن برداشتن گام‌های دیگری در راستای تولید محصولات بومی، بتوانیم در عرصه صادرات نیز وارد شویم. ما در حال حاضر مشغول تجهیز دستگاه به زبان‌های مختلف هستیم تا به‌یاری خداوند بتوانیم صادراتمان را از کشورهای حوزه خلیج‌فارس، کردستان عراق و ارمنستان آغاز کنیم.»
وی در پایان ضمن اشاره به برخی مشکلات موجود در مسیر شرکت‌های فعال در حوزه دانش و فناوری، خاطرنشان می‌کند: «امیدواریم بخش دولتی در بخش‌هایی مانند مالیات و امور بیمه‌ای، مساعدت بیشتری با شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشد؛ زیرا فعالان این حوزه به‌دلیل تحریم‌ها، حتی برای تأمین قطعات و راهکارهای مورد نیازشان نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و قطعا درک و همراهی بیشتر می‌تواند کمک شایانی در توسعه فعالیت مجموعه‌های دانش‌بنیان داشته باشد.»


مزایای رقابتی این محصول
هادی‌پور در خصوص ویژگی‌های منحصربه‌فرد و عوامل برتری این محصول نسبت به نمونه‌های داخلی مشابه توضیح می‌دهد: «محصولات نسبتا مشابهی برای پایش عوامل محیطی در اتاق‌های سرور به‌صورت تجاری تولید می‌شوند؛ اما در بررسی‌هایی که تاکنون کرده‌ایم، هیچ‌یک از این محصولات پروانه بهره‌برداری دریافت نکرده‌اند و به‌صورت غیررسمی تولید و عرضه می‌شوند. این در حالی است که سامانه کهکشان موفق به اخذ مجوز بهره‌برداری از سوی وزارت صمت شده است و در مراحل پایانی ثبت اختراع در کشور قرار دارد.»
مدیر عامل شرکت «کهکشان رایانه الوند» در ادامه می‌گوید: «این سامانه از نظر درگاه‌های ارتباطی و امکان توسعه و گسترش، کامل‌ترین محصول در این حوزه به‌شمار می‌رود. علاوه‌بر این، یک ویژگی کاملا منحصربه‌فرد نیز برای این محصول طراحی کرده‌ایم که خارج از محیط نصب سامانه قرار می‌گیرد. این سازوکار که «جعبه‌سیاه» نام دارد، در صورت بروز هرگونه مشکل محیطی یا حتی انفجار، می‌تواند پس از حادثه مورد بررسی قرار بگیرد و اطلاعات محیط را به‌صورت لحظه‌به‌لحظه تا زمان وقوع حادثه، در اختیار کارشناسان قرار دهد.»
وی در معرفی سایر امکانات و قابلیت‌های سامانه کنترل هوشمند کهکشان می‌گوید: «این سامانه امکان پشتیبانی از تمام درگاه‌های ارتباطی وای‌فای (WiFi)، بلوتوث (Bluetooth) و لَن (LAN) را دارد. مزیت مهم دیگر این محصول که حتی در نمونه‌های خارجی آن نیز مشاهده نمی‌شود، امکان استفاده از دو روش برای اطلاع‌رسانی است: خطوط تلفن همراه و تلفن ثابت. به این ترتیب می‌توان از این محصول در مکان‌هایی که به‌دلیل مسائل امنیت داده، استفاده از سیم‌کارت تلفن همراه امکان‌پذیر نیست یا در مکان‌هایی که آنتن‌دهی خطوط تلفن همراه با مشکل مواجه باشد نیز استفاده کرد.»