اکشنی که خیلی قابل قبول نیست

آیا «بیوه سیاه»توانسته فیلم‌های ابرقهرمانی زنانه را احیا کند؟

اکشنی که خیلی قابل قبول نیست

این روزها تولید اکشن‌های ابرقهرمانانه کمیک‌استریپی رواج عجیبی دارد و آنها دست بالا را در تولیدات و اکران دارند. در سال‌های اخیر تعداد این نوع فیلم به‌قدری زیاد شده که صدای اعتراض هنرمندان کلاسیکی چون مارتین اسکورسیزی را هم درآورده است. اما به نظر می‌رسد برای مدیران شرکت‌های بزرگ فیلمسازی رضایت‌خاطر و استقبال تماشاگران اهمیت بیشتری دارد تا اعتراض هنرمندان قدیمی! بعد از استقبال بسیار خوبی که عموم مردم از ابرقهرمانان مرد کردند، صنعت سینما سراغ ابرقهرمانان زن خود رفت و «بلک ویدو/ بیوه سیاه» دومین محصولی است که یک خانم ابرقهرمان و بزن بهادر را در راس ماجراجویی‌های خودش دارد. البته باید گفت بیوه سیاه چندان خوش‌اقبال نبوده، زیرا در دوران کرونا و بیماری کووید ــ 19 به دیدار تماشاگران سینما آمد! شاید اگر در یک شرایط طبیعی این اکشن ابرقهرمانانه اکران عمومی می‌شد، با استقبال و فروش بسیار بالاتری روبه‌رو می‌شد. این در حالی است که افتتاحیه فیلم، به‌شدت بالا بود و این ظن را تقویت کرد که جدول گیشه نمایش فیلم‌ها با یکی از بلاک باسترهای طوفانی خود همراه شده است.

شرکت مارول که یک دنیای غنی از انواع و اقسام ابرقهرمانان کمیک‌استریپی را در اختیار دارد، تهیه‌کننده بیوه سیاه است، که آن را با همکاری شرکت والت دیزنی ــ که مالکیت شرکت مارول و متعلقاتش را به‌عهده دارد ــ تولید کرده‌است. مارولی‌ها بعد از نامزد کردن حدود 70 فیلمساز برای کارگردانی فیلم، خانم کیت شورتلند را با چراغ سبز حمایتی اسکارلت جوهانسن انتخاب کردند. جالب این‌که در اصل قرار بود خانم کلویی ژائو وظیفه کارگردانی فیلم را به‌عهده بگیرد. او که برای «سرزمین بی‌خانمان‌ها» اسکار گرفت، از‌جمله هنرمندان مستقل سینمای آمریکاست که قرار گرفتنش پشت دوربین اکشنی ابرقهرمانانه حتما تعجب منتقدان و تماشاگران حرفه‌ای سینما را برمی‌انگیخت.
بیست‌و چهارمین کمیک استریپی
بلک ویدو بیست‌و‌چهارمین فیلم کمیک‌استریپی شرکت مارول است که یک ماجراجویی ابرقهرمانانه را سروسامان می‌دهد. اما داستان آن تفاوت‌هایی با ابرقهرمانی‌های مردانه این شرکت دارد. این در حالی است که اولین بار شرکت فیلمسازی لاینزگیت، تصمیم به تولید نسخه سینمایی بلک ویدو کرد. مدیران این شرکت فیلمسازی در سال 2004 با انتخاب دیوید هایتر به‌عنوان کارگردان، پیش‌تولید فیلم را آغاز کردند. در سال 2006 و با خرید امتیاز تولید نسخه سینمایی بلک ویدو توسط شرکت مارول، لاینزگیتی‌ها خودشان را از این پروژه کنار کشیدند. از آن سال، مارولی‌ها چند بار تلاش کردند تا فیلم‌شان را جلوی دوربین ببرند اما بحث مسائل مالی فیلم و هزینه بالایی که این کار می‌طلبید، هر بار کار ساخت فیلم را به عقب انداخت. اسکارلت جوهانسن سال 2010 در قسمت دوم «مرد آهنی/ آیرن من» نقش بلک ویدو را برای اولین بار بازی کرد.
بحث تولید نسخه سینمایی مستقل ماجراجویی‌های بلک ویدو از اواخر 2017 جدی شد. کلید فیلمبرداری می ‌2019 در نروژ زده شد و تا ماه اکتبر طول کشید. گروه سازنده یک سفر بین‌المللی برای فیلمبرداری صحنه‌های مختلف آن داشتند و یک جهانگردی خوب را از سر گذراندند! رم، آتلانتا، مراکش، انگلستان و بوداپست برخی از مکان‌هایی بودند که بلک ویدو در آنجا‌ها فیلمبرداری شد. شیوع بیماری کرونا چند بار اکران عمومی فیلم را به تعویق انداخت و بالاخره در تاریخ 9 جولای همزمان به صورت استریم و پخش سینمایی به دیدار تماشاگران آمد. افتتاحیه عالی 210‌میلیون دلاری جهانی فیلم (80 میلیون دلار در آمریکا، 79 میلیون دلار در بقیه کشورهای دنیا و 60 میلیون دلار پخش اینترنتی) حکایت از آن می‌کرد که بلک ویدو با فروشی بالای 600 میلیون دلار در جهان به نمایش خود خاتمه دهد. اما از هفته دوم نمایش، والت دیزنی و مارول شاهد افت شدید فروش فیلم شدند. تا به حال فروش کلی جهانی فیلم، 279 میلیون دلار (140‌میلیون سهم آمریکای شمالی) شده است و بعید به نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده این رقم افزایش چندانی داشته باشد. این در حالی است که برای ساخت فیلم، هزینه کلان 200 میلیون دلاری خرج شده‌است.
از آمریکا تا کوبا
داستان فیلم در سال 1995 شروع می‌شود. آلکسی و همسرش ملینا (دیوید هاربر و ریچل ویتز) که سربازان وفادار شوروی هستند، همراه دو دختر کوچک خود از آمریکا فرار کرده و راهی کوبا می‌شوند. دختران آلکسی از او جدا شده و به نقاط متفاوتی فرستاده می‌شوند. در سال 2016، ناتاشا (جوهانسن)  دختر بزرگ آلکسی تبدیل به ابرقهرمانی به نام بلک ویدو شده و تصور می‌کند ریکوف (ری وینستن) مامور ارشد روس‌ها را به قتل رسانده‌است. اما دیدار دوباره او با خواهر ناتنی‌اش (فلورنس پوگ، که مثل او و مادرش یک بلک ویدو است) و پدر و مادر، این واقعیت را آشکار می‌کند که ریکوف زنده است. ادامه ماجرا، تلاش‌های سخت دو طرف برای نابود کردن یکدیگر است.