بازسازی یک جنگ واقعی در قاب تلویزیون

مستند - مسابقه نظامی رزم‌آوران به تهیه‌کنندگی عباس احمدزاده آماده می‌شود

بازسازی یک جنگ واقعی در قاب تلویزیون

مستند ــ مسابقه فرهنگی، رزمی «رزم‌آوران» با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی، استاندار آذربایجان شرقی ،رئیس مرکز بسیج صداوسیما، مدیرکل صداوسیمای استان و سردار عابدین خرم، فرمانده سپاه عاشورای استان آذربایجان شرقی در شبستر در محل تیپ زرهی امام زمان (عج) نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کلید خورد. این مسابقه در 18قسمت 45دقیقه‌ای تهیه می‌شود و با آغاز هفته دفاع مقدس روی آنتن خواهد رفت. استفاده از گلوله‌های جنگی، ادوات، خودروهای زرهی سنگین و نیمه‌سنگین از نقاط منحصربه‌فرد این مسابقه است که جذابیت‌های زیادی برای بینندگان خواهد داشت و آن را به یک اتفاق ویژه در عرصه مستند مسابقه‌های نظامی در کشور تبدیل خواهد کرد. به همین دلیل با مسؤولان و سازندگان این مستند ــ مسابقه به گفت‌وگو نشستیم.

آمادگی، اصلی‌ترین وظیفه نیروهای مسلح
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی در مراسم کلید خوردن مستند ــ مسابقه رزم‌آوران توضیح می‌دهد: «یکی از وظایف عمده نیروهای مسلح، آمادگی و اقتدار آنهاست که این مسأله جز با انجام تمریناتی مانند این مسابقه و برگزاری رزمایش‌ها امکان‌پذیر نیست. نیروهای مسلح در زمان صلح باید آمادگی خود را حفظ کنند تا در روز بحران بتوانند تأثیرگذار باشند. خوشبختانه در تیپ
امام زمان(عج) نیروی زمینی سپاه پاسداران و همه نیروهای سپاه پاسداران در استان آذربایجان شرقی در کنار برادران فداکار ارتش جمهوری اسلامی همواره آمادگی لازم را دارند.» محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی نیز همکاری صداوسیمای مرکز استان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ضبط و پخش مسابقه رزم‌آوران را اتفاقی بسیار مهم توصیف کرد که در کنار آمادگی نیروهای نظامی استان در انتقال روحیه دفاع از کشور و میهن اسلامی و توانمندی‌های این نیروها به مردم نقشی حیاتی دارد.



استفاده از ظرفیت‌های استان
محمدمهدی رحمتی، رئیس مرکز بسیج صداوسیما گونه مستند مسابقه را یکی از جذاب‌ترین قالب‌های ارائه رسانه‌ای دانست که مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد و می‌گوید:طراحی مسابقه‌ای در حوزه فعالیت‌های رزمی ــ نظامی یک اتفاق منحصربه‌فرد و جدید است. مستند ــ مسابقه رزم‌آوران، روحیه جهادی را تقویت کرده و کمک می‌کند تا توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نظامی ما به منصه ظهور برسد و خودش را نشان دهد. همچنین رقابت مفرح بین جوانانی ایجاد می‌شود که به این‌گونه فعالیت‌ها علاقه دارند. وی ادامه می‌دهد: ویژگی منحصربه‌فرد مستند مسابقه رزم‌آوران تلاش برای ایجاد یک محیط کاملا طبیعی است که رویداد در آن اتفاق می‌افتد. استفاده از تجهیزات واقعی نظامی کار بسیار پرریسکی است و این نشان‌دهنده تدابیر ویژه‌ای است که برای استفاده از این تجهیزات در نظر گرفته‌شده است. تمرینات گسترده‌ای برای این مسابقه انجام‌شده و پیش‌تولید این کار پیش از یک سال زمان برده است. ما فقط در تهران تجربه برگزاری مستند مسابقه‌ای در این ابعاد را داشتیم و برگزاری مسابقه رزم‌آوران در تبریز از این حیث منحصربه‌فرد است.



اولین مستند ــ مسابقه با گلوله‌های جنگی
مرتضی صفری، مدیرکل صداوسیمای آذربایجان شرقی عنوان می‌کند: « مستند ــ مسابقه‌های فرمانده و ضدگلوله در صداوسیما ساخته شد که با استفاده از گلوله‌های مشقی بود اما این اولین بار است که در ایران و شاید حتی کشورهای همسایه، مستند ــ مسابقه‌ای با استفاده از ادوات زرهی و به‌کارگیری گلوله‌های جنگی در استان آذربایجان شرقی ساخته می‌شود.  وی با اشاره به این‌که تمام تلاش ما این بوده با امکاناتی که داریم اثری استاندارد تولید کنیم که موردقبول بینندگان قرار گیرد، تصریح می‌کند: تصاویر در این
مستند ــ مسابقه با حداقل 12دوربین ضبط می‌شود تا ریتم و جذابیت تصاویر بیشتر بوده و کارگردان برای انتخاب تصویر مناسب گزینه‌های متعددی داشته باشد. در این پروژه از ظرفیت‌های استان استفاده شده و عوامل این پروژه همگی بومی استان آذربایجان‌شرقی هستند. هدف این مستند - مسابقه نمایش توانمندی‌های رزمی، دفاعی و تجهیزاتی کشور است. یکی دیگر از اهداف این پروژه تقویت فرهنگ ایثار و شهادت و تبلیغ ارزش‌های دفاع‌مقدس است.»





اعتلای فرهنگ جهاد و شهادت

سردار عابدین‌خرم، فرمانده سپاه عاشورای استان آذربایجان‌شرقی نیز همکاری مشترک صداوسیما و تیپ نیروی زمینی سپاه‌پاسداران را در راستای اعتلای ارزش‌های فرهنگ جهاد و شهادت توصیف و ابراز امیدواری می‌کند بینندگان و جوانان کشور ما از این برنامه استفاده کرده و بتوانند در آینده برای جامعه اسلامی افراد موثری باشند. سردار مصطفی محمدی، فرمانده تیپ امام‌زمان(عج) نیروی زمینی سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی با تشکر و قدردانی از حمایت‌های مالی و معنوی سردار معدنی، معاون عملیات نیروی زمینی سپاه و سردار خرم، فرمانده سپاه عاشورای استان آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: «مستند - مسابقه رزم‌آوران قرار بود سال گذشته برگزار شود اما به دلیل مأموریت‌هایی که به تیپ مکانیزه امام‌زمان(عج) واگذار شد، برگزاری آن میسر نشد. این مستند - مسابقه در قالب 9 تیم 10نفره برگزار می‌شود که در هر تیم، نیروهای متخصص زرهی، تکاور و پیاده حضور دارند و از گلوله‌های جنگی سنگین و سبک، تانک، نفربر، تیربار و سایر سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین استفاده خواهد شد که در نوع خود بی‌نظیر است.»



شروع مسابقه با آغاز هفته دفاع‌مقدس
محمد ندیمی، کارگردان دوم مستند - مسابقه رزم‌آوران تاکید می‌کند: «آقای نکو، کارگردان اول این برنامه حدود یک‌سال است که درگیر مراحل اولیه کار، تعیین لوکیشن و انجام پیش‌تولید هستند. مستند - مسابقه رزم‌آوران پروژه بسیار عظیمی است. در این مسابقه سکانس‌هایی داریم که با 15دوربین فیلمبرداری می‌شوند که این مسأله نیازمند تجهیزات مناسب و افراد متخصص است. خوشبختانه مدیرکل صداوسیمای استان آذربایجان‌شرقی با ما همکاری بسیار خوبی در این زمینه انجام داده است.»
وی ادامه داد: «ضبط این مستند - مسابقه حدود 40 روز به طول می‌انجامد که گرمای تابستان سختی آن را افزایش می‌دهد. این مسابقه 12 آیتم دارد که هرکدام در محل جداگانه‌ای برگزار می‌شود. همه تلاش خود را می‌کنیم تا پخش این برنامه همزمان با هفته دفاع‌مقدس از رسانه ملی آغاز شود.» 



مسابقه‌ای در سطح رقابت‌های ارتش‌های جهان
عباس احمدزاده، تهیه‌کننده مستند - مسابقه رزم‌آوران در خصوص این برنامه می‌گوید: «این پروژه از دو سال پیش کلید زده شد و هدف آن نشان دادن توانمندی‌های رزمی، زرهی، انفرادی و تکاوری نیروهای مسلح، خصوصا دلاورمردان سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی بود و علاوه‌بر
به نمایش گذاشتن توانمندی‌های نیروهای سپاه‌پاسداران، بخشی از تجهیزات و ادواتی که توسط نیروهای مسلح در راستای خودکفایی تولید شده نیز در این مستند مسابقه به‌کارگیری شده است. این مسابقه در واقع شکل دیگری از مسابقه فرمانده است با این تفاوت که در مسابقه رزم‌آوران از ادوات زرهی نیز استفاده می‌شود و حداقل 80 درصد از ادوات و تجهیزات مورد استفاده، عملیات‌ و گلوله‌های به‌کاررفته واقعی بوده و از نظر سطح کیفی با مسابقات ارتش‌های جهان که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود برابری می‌کند.»
وی با اشاره به حجم بالای کار در چنین مستند - مسابقه‌هایی تصریح می‌کند: «ما در دو سال گذشته به دنبال مهیا کردن امکانات فنی و هنری لازم برای این برنامه بودیم تا نتیجه کار کیفیت بالایی داشته و مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. در این مسابقه یک تیم 30نفره فنی - هنری حضور دارد که از بهترین‌ها در مرکز صداوسیمای آذربایجان‌شرقی تشکیل شده است. سرمایه‌گذاری این کار را به‌صورت مشترک صداوسیما و نیروی زمینی سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی انجام داده‌اند و بسیج سازمان صداوسیما نیز کمک شایانی به ما داشته است. مجتبی نکو، کارگردان اول کار و مدیر تصویربرداری این مستند - مسابقه است که کارگردانی بخش میدانی کار را بر عهده دارد و محمد ندیمی نیز کارگردان تلویزیونی این برنامه را انجام می‌دهد.»