دلزدگی از شیرینی زیاد مربا!

«مربای فضایی 2» موفقیت قسمت اول را تکرار نکرد

دلزدگی از شیرینی زیاد مربا!

شاید اگر دومین قسمت «مربای فضایی» خیلی زودتر از اینها تولید و اکران عمومی می‌شد، می‌توانست با استقبال بیشتر تماشاگران سینما روبه‌رو شود. یک فاصله و وقفه زمانی 25 ساله بین دو قسمت اول و دوم، چیزی نیست که به این سادگی بتوان از آن گذر کرد. با این حال بسیاری عقیده دارند اگر قسمت دوم این اکشن فانتزی علمی- تخیلی (با این داستان شل و وارفته‌ای که دارد) زودتر از اینها هم ساخته می‌شد، وضعیتی بهتر از این را تجربه نمی‌کرد! به باور اهل فن، داستان بی‌مایه قسمت دوم جایی برای همراهی و همدردی تماشاچی به‌جا نمی‌گذارد. «مربای فضایی: میراثی تازه» محصول زنده/ کارتونی جدید کمپانی برادران وارنر است که همزمان با اکران عمومی، از طریق شبکه اچ بی او مکس هم پخش اینترنتی داشت. فیلم که ادعای کمدی بودن هم دارد، توسط مالکوم دی لی کارگردانی شده است.

لبرون جیمز بسکتبالیست معروف دنیای ورزش، در فیلم در نقش خودش ظاهر شده است. او برای پسر کوچکش پدر خوبی نیست زیرا به‌جای توجه کردن به علایق او، قصد دارد پسرک را تبدیل به قهرمان دنیای بسکتبال کند. یک هوش مصنوعی یاغی (دان چیدل) با ربودن پسرک و حبس او در دنیای مجازی کامپیوتری، جیمز را مجبور به انجام مسابقه‌ای بزرگ می‌کند. جیمز با همکاری باگزبانی و بقیه گروه کارتونی لونی تونز، مسابقه را قبول می‌کنند اما چالش‌های زیادی وجود دارد و در همین حال، جیمز تلاش دارد دوباره رابطه‌ای صمیمانه با پسرش برقرار کند.
بحث ساخت قسمت دوم فیلم سال 1996 و بلافاصله بعد از موفقیت بالای مالی و انتقادی نسخه اصلی مطرح شد. از جو پیتکا کارگردان نسخه اصلی دعوت شد تا وظیفه کارگردانی قسمت دوم را به‌عهده بگیرد. ( او بعد از دیدن قسمت دوم، در مصاحبه‌ای اعلام کرد این فیلم را دوست ندارد و ساختار بسیار ضعیفی دارد) اما با امتناع مایکل جردن بازیگر قسمت اول از همکاری با دومین قسمت این اکشن فانتزی، کل پروژه به بایگانی سپرده شد. مدیران برادران وارنر چند بار تلاش کردند به سراغ اسپین آفی بر فیلم موفق خود بروند و حتی حضور نام‌های ورزشکاران مطرحی چون جف گوردون، تایگر وودز و تونی هاوک هم به میان آمد. در این میان، برادران وارنری‌ها به‌سراغ مضمون مشابهی رفتند تا فیلمی با نام «مربای جاسوس» را با بازی جکی چان تولید کنند. این پروژه هم به نتیجه‌ای نرسید.
بعد از مدت‌ها بی‌خبری از قسمت دوم، بالاخره سال 2014 مشخص شد که این فیلم با بازی لبرون جیمز وارد مرحله تولید خواهد شد و ترنس نانس هم کارگردانش خواهد بود.  اما سپتامبر 2019 که کلید فیلمبرداری این کمدی اکشن زده شد، معلوم شد نانس به‌دلیل اختلاف عقیده با تهیه‌کنندگان کنار گذاشته شده و لی وظیفه کارگردانی را انجام می‌دهد. این درحالی است که جاستین لین قرار بود جایگزین نانس شود. تداخل زمانی تولید دو قسمت نهم و دهم مجموعه اکشن «سریع و آتشی»، همکاری مربای فضایی 2 و لین را ناممکن کرد. جیمز سال 2014 در گفت‌و‌گویی اعلام کرد:
«همیشه طرفدار مربای فضایی بودم. از نوجوانی این فیلم یکی از کارهای مورد علاقه‌ام بوده است. همیشه دوست داشتم اگر قسمت‌های بعدی فیلم تولید می‌شود، من هم در آن نقشی داشته‌باشم.»
مدیران برادران وارنر انتظار فروش بسیار بالایی برای مربای فضایی 2 داشتند و فروش جهانی 200 میلیون دلاری آن (58 میلیون در آمریکای شمالی و 142 میلیون دلار در بقیه کشورهای دنیا)، نتوانست این انتظارها را برآورده کند.
 این در حالی است که تحلیلگران سینمایی عقیده دارند همین رقم فروش هم برای فیلم بسیار زیاد بوده و تماشاگران به سازندگان آن لطف کرده‌اند! این در شرایطی است که برای تولید فیلم هزینه‌ای 150 میلیون دلاری خرج شده است. نظر عموم منتقدان به فیلم منفی بوده و نمی‌توان نقد مثبتی برایش پیدا کرد. منتقدان در کنار ضعیف دانستن داستان فیلمنامه، به بازی بسیار بد لبرون جیمز هم اشاره کرده‌اند.
برادران وارنر موافقت خود برای تولید سومین قسمت مربای فضایی را اعلام کرده و مالکوم دی لی صحبت از حضور دواین جانسن در آن می‌کند. لی که ظاهرا قرار است سومین قسمت را هم کارگردانی کند، می‌خواهد داستان فیلم را از دنیای ورزش بسکتبال به ورزش کشتی ببرد و یک مسابقه بزرگ کشتی بین قهرمانان کارتونی و زنده ماجرا با شخصیت‌های منفی داستان به راه بیندازد. او می‌گوید:« راک گزینه بسیار خوب و مناسبی است و قسمت سوم می‌تواند بسیار متفاوت و جالب باشد.»