پنجه کانگورو را بشناسید

پنجه کانگورو را بشناسید


 نام دیگر پنجه کانگورو، سیسوس است. اصالتا هم اهل استرالیا و کشور کانگوروهاست که به دلیل شباهتش به دست‌های کوچک کانگورو به این شکل نام‌گذاری شده است.
این پیچ سرسبز و رونده برای سردر منازل گیاهی مناسب است. همچنین می‌توان از آن به‌عنوان گل‌آویز در خانه استفاده کرد. یک گیاه چندساله است و معمولا سه تا پنج سال زنده می‌ماند. پنجه کانگورو 11گونه متفاوت دارد که گل‌هایشان به رنگ‌های نارنجی، قرمز و زرد تا صورتی است.
این گیاه هر سال یک‌بار در فصل تابستان یا پاییز گل می‌دهد. حتی در محیط خانه هم سالی یک بار گلدهی دارد.
در مجموع گیاه بی‌دردسری است و نوسانات دمایی را خوب تحمل می‌کند، یعنی می‌توان هم در اتاق گرم و هم در فضای سردی مثل راهروها آن را نگهداری کرد. البته بیشتر محل‌های خیلی آفتابی را دوست دارد.
در مورد خاکش هم باید گفت مخلوطی از خاک باغچه و شن و خاک‌برگ برای رشد سیسوس مناسب است. خاک آن باید همیشه مرطوب باشد ولی در هر بار آبیاری نباید گیاه را غرقاب کرد به‌خصوص در فصل زمستان نباید آب پای گیاه جمع شود وگرنه برگ‌هایش زرد می‌شود.
این گیاه نور کم تا متوسط و دمای بین ۱۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد را بیشتر می‌پسندد.
می‌توان با قلمه‌ آن را تکثیر کرد. قلمه‌ها هم سرشاخه‌های گیاه هستند که طول‌شان معمولا 8 تا
 12 سانتی‌متر است. بعد از قلمه‌گیری آنها را در یک خاک سبک بکارید و روی آن را با نایلون بپوشانید. حتما روی نایلون را سوراخ کنید تا هوا بکشد و سپس قلمه‌ها را دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید. ریشه‌دهی معمولا سه هفته طول می‌کشد.

نشانه‌های بیماری
اگر دیدید رشد گیاه کند شده یا برگ‌هایش رنگ‌پریده هستند، حتما با مشورت کارشناسان به آن کود بدهید.
زیاد شدن فاصله بین برگ‌ها و کند شدن رشد گیاه نشانه این است که نور محیط کافی نیست.
آبیاری بیش از اندازه باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها می‌شود. پس برای آبیاری اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک شود. هوای سرد و خشک باعث سست شدن برگ‌ها و در نهایت ریزش آنها می‌شود.
 اگر برگ‌های گیاه چروک شد و سقوط کرد، نشان‌دهنده بالا بودن دمای محیط است. پس گلدان را به جای خنک‌تری منتقل و اطراف آن را غبارپاشی کنید. هوای خیلی سرد برگ‌های پایینی گیاه را از بین می‌برد و رشد گیاه را متوقف می‌کند.