آموزش و سرگرمی با بازی  هیجان انگیز گشت پلیس

شرکت «نرم‌افزارهای تعاملی هنر نور و حرکت» از استودیو‌های بازی‌سازی حرفه‌ای است که فقط یک نمونه از بازی‌هایش حدود 2میلیون دانلود و نصب داشته است

آموزش و سرگرمی با بازی هیجان انگیز گشت پلیس

در سال‌های اخیربا توجه به رشد خیره‌کننده صنعت بازی‌های رایانه‌ای در دنیا، تعداد شرکت‌ها و استودیوهای بازی‌سازی در ایران نیز رو به افزایش است. استقبال فزاینده از بازی‌های وارداتی و تاثیرگذاری حداکثری این بازی‌ها بر کاربران، نیاز به تولید بازی‌های متنوع و هیجان‌انگیز مبتنی بر فرهنگ ایرانی - اسلامی را برای جمعیت جوان کشورمان بیش از پیش عیان می‌کند.شرکت خلاق و نوآور «نرم‌افزارهای تعاملی هنر نور و حرکت» با تکیه بر تجربه چند ساله بنیانگذاران آن در زمینه ساخت جلوه‌های ویژه و انیمیشن و طراحی بازی رایانه‌ای، از شرکت‌هایی است که توانسته به موفقیت‌های خوبی در ساخت بازی‌های موبایلی در کشور دست یابد.

رئیس هیات مدیره شرکت خلاق و نوآور «نرم‌افزارهای تعاملی هنر نور و حرکت» درباره ماجرای تشکیل این شرکت به جام‌جم می‌گوید:«با توجه به این‌که من و یکی از دوستانم، آقای رنجبرشورابی، سابقه و تجربه‌ای طولانی در ساخت انیمیشن و طراحی بازی رایانه‌ای داشتیم و از طرف دیگر به‌دلیل علاقه وافر به‌صنعت بازی و بازی‌سازی،از سال 1391 فرصت را مغتنم دانستیم و به فراهم‌کردن شرایط برای ساخت بازی و توسعه آن در کشور پرداختیم. سپس سال 1395 موفق به تأسیس شرکت نرم‌افزارهای تعاملی هنر نور و حرکت شدیم.»
بهزاد رجبی‌پور ادامه می‌دهد: «ابتدا گروه کوچکی تشکیل دادیم تا به آزمون و خطا و تولید محصولات اولیه بپردازیم. اما تمرکز ما ساخت یک بازی حرفه‌ای برای موبایل بود زیرا ساخت بازی برای اجرا درمحیط رایانه به شرایط پیچیده‌تر و امکانات بیشتری نیاز داشت.گروه ما تلاش می‌کرد در کنار ایجاد سرگرمی برای مخاطب در جهت انجام رسالت آموزشی به مسائل فرهنگی نیز توجه داشته باشد. پس از طراحی و تولید بازی‌های متنوعی مانند موتوریا، کاکتوس باز، کیتیکچ، 2048 انفجاری، مارپله سه بعدی، گلکسی ریسر، ایکس او تحت شبکه، تفاوت عکس‌ها، تاس بازی جادویی، زوپزوپ (با فناوری صدا) و دوئل، موفق به تولید بازی «گشت پلیس» شدیم که با پشتیبانی محموعه «ناجی هنر» عملیاتی شد. خوشبختانه این بازی بعدها به یک محصول موفق تبدیل شد وتولیدش راه را برای ارائه کارهای بعدی ما هموارتر کرد.»
شبیه سازی بخشی از تهران در «گشت پلیس»
رجبی‌پور در رابطه با ویژگی‌های بازی گشت پلیس توضیح می‌دهد:«در بازی گشت پلیس که به‌صورت اپلیکیشن موبایل در دسترس قرار دارد، همزمان با اتفاقات هیجان‌انگیزی که برای گشت پلیس موتوری با شخصیتی به‌نام آرش رخ می‌دهد، به آموزش ساختاری نکات امنیتی مانند مراقبت از منزل و وسایل شخصی در مقابل انواع سرقت‌ها و سرقت‌های خیابانی و مقابله صحیح با ناامنی و دیگر جرایم پرتکرار در جامعه می‌پردازیم. در عین حال هدف دیگر بازی، آشناکردن مردم با امکانات و اقدامات پلیس در خلال مأموریت‌هایی است که برای آرش پیش می‌آید.»
رئیس هیات مدیره این شرکت درباره بازخوردهای دریافت‌شده از انتشار این بازی تصریح می‌کند: «پس از گذشت یک سال از انتشار بازی، حدود 70هزار کامنت دریافت کردیم که موفقیت بزرگی برای ما محسوب می‌شد. البته این موفقیت بیشتر جنبه معنوی داشت. طیف مخاطبان این بازی را کودکان 7 ساله تا نوجوانان 14 ساله تشکیل می‌دهند.
همچنین به لحاظ فنی، ویژگی مهم این بازی (open world) یا دنیای باز است. یعنی هر بازیکنی می‌تواند به هر نقطه شهر سر بزند.به‌علاوه فضای شهری ارائه شده در بازی، شبیه‌سازی بخشی از شهر تهران است. در واقع فضای این بازی یک فضای آشنا و عجین شده با فرهنگ ماست. در ساخت بازی گشت پلیس از مشاوران متعددی در زمینه‌های گوناگون استفاده شده و صداگذاری آن را گروهی از هنرمندان حرفه‌ای کشورمان انجام داده‌اند.»
فضاسازی 3 بعدی و تحلیل داده‌ها
رئیس هیات مدیره شرکت«نرم‌افزارهای تعاملی هنر نور و حرکت» در مورد مزایای رقابتی بازی‌های ارائه شده از سوی این گروه بازی‌سازی خاطر نشان می‌کند:«متاسفانه در کشور ما همیشه پیشنهاد می‌شود افراد بازی‌های خارجی را انجام ندهند اما جایگزین خوب و با کیفیتی برای این بازی‌ها به مخاطب پیشنهاد نمی‌شود. تلاش ما بر این بوده است که محصولی با‌کیفیت و استاندارد به مخاطب عرضه کنیم. استفاده از فضاسازی‌های سه‌بعدی با کیفیت، استفاده از داده‌هایی (Data) که از رفتار کاربران دریافت کرده‌ایم و تحلیل آنها به منظور توسعه بازی‌ها، تحقیق در مورد بحث مهم (Machine Leaning) برای بالابردن بهره‌وری اقتصادی و جلب اعتماد عمومی نسبت به پلیس و فرهنگ‌سازی متناسب با شرایط اجتماعی همراه با ارتقای فناوری از ویژگی‌های کار‌ماست.»
نیاز به بستر ارتباطی مناسب با بازار بین‌المللی
این فناور داخلی معتقد است نبودبسترهای ارتباطی مناسب برای معرفی محصولات داخلی به بازارهای بین‌المللی، نبود دسترسی به ناشران، بازار‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی از جمله مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان است. حال آن‌که فراهم‌کردن این بسترهای ارتباطی و تعاملی مناسب، بسیار مهم‌تر، کارآمدتر و تاثیرگذارتر ازانواع و اقسام حمایت‌های مالی است.
رجبی‌پور ضمن اشاره به این موضوع در ادامه به مشکل مهم دیگری می‌پردازد و به جام‌جم می‌گوید:«شرایط جامعه پس از همه‌گیری کووید-19 باعث شد به اهمیت هر چه بیشتر سرگرمی و کمبودهای آن در جامعه پی ببریم.
با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته متاسفانه هنوز نیز برخی از مسؤولان، صنعت بزرگ بازی‌های رایانه‌ای را در حد اسباب‌بازی کودکانه و موضوعی پیش پا افتاده می‌دانند و اهمیتی برای آن قائل نیستند، در حالی که توجه به این حوزه می‌تواندبه‌شدت موجب اشتغال‌زایی شده و بسیار پرسود باشد. این نگاه از جانب مقامات مسؤول به بازنگری اساسی نیاز دارد. بحث مهم دیگر، مسائل مرتبط با فرهنگ عمومی مردم است. همان‌طور که شاهدیم به‌دلیل دسترسی بی‌ضابطه به انواع بازی‌های دست اول بین‌المللی به‌صورت رایگان یا با هزینه‌های بسیار پایین، مخاطب درک درستی از ابعاد این کار ندارد و دلیلی نمی‌بیند برای محصول باکیفیتی که عرضه شده است،هزینه‌ای هرچند ناچیز بپردازد. معضلی که امیدواریم با فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و نیز وضع قوانین مناسب به‌تدریج برطرف شود.»



«گشت پلیس 1و2»
موفق در رده‌بندی‌ها


بهزاد رجبی‌پور همچنین توضیح‌ می‌دهد:«بازی«گشت پلیس» با حدود 2میلیون دانلود و نصب، توانسته است یکی از موفق‌ترین بازی‌های کافه بازار باشد و در مارکت اندرویدی نیز به‌عنوان منتخب برگزیده شود. این شرایط باعث شد در سال 98 نسخه دوم بازی گشت پلیس وارد بازار شود. در« گشت پلیس2» کاراکتر آرش ارتقا پیدا کرده است، درگیر عملیات‌های بزرگ‌تری می‌شود و به جای موتورسیکلت، ماشین پلیس دارد.
علاوه بر رایگان بودن این بازی، همچنین باید اشاره کنم تمام نکات آموزشی و فرهنگی کاملا غیرمستقیم و در دل ماجراها به مخاطب آموزش و انتقال داده ‌می‌شود.
این بازی نیز در سال 98 به‌عنوان بهترین بازی سبک (Racing) از سوی جشنواره بازی های یارانه ای ایران و در سال 99 به‌عنوان بهترین بازی مردمی در مارکت کافه بازار انتخاب شد.»