بدون تیتر

بدون تیتر

 ساسان شاه‌ویسی، کارشناس اقتصاد
10 شاخص اصلی را می‌توان برای یک تیم کارآمد در سطح روسای دستگاه‌های اجرایی متصور بود؛ بخشی از این ویژگی‌ها به شرایط عمومی آنها ربط دارد به طوری که مهم‌ترین ویژگی آنها به داشتن انگیزه و صلاحیت فردی برمی‌گردد. داشتن انگیزه به این معنی که برخی از این افراد شاید بتوانند در نقش، جایگاه و مقام وزارت و مسوولیت‌های بالای قوه مجریه قرار گیرند ولی انگیزه لازم، آمادگی شخصی و شخصیتی را برای پذیرفتن مسوولیت و سختی کار و تلاشی که نیاز دارد نداشته باشند. از این جهت شاید مهم‌ترین مولفه‌ تیم اقتصادی دولت را به صلاحیت فردی، اخلاقی، جهادی‌بودن، داشتن دانش و توانایی مدیریتی برای آن حوزه، داشتن ایده و برنامه و خلاقیت برای فرصت سازی و به کارگیری ظرفیت‌های در اختیار آن حوزه دانست. در عین حال قدرت کار تیمی داشتن، رویکرد جهادی و داشتن دانش، برنامه و قابلیت مدیریت موثر، پویا و شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی نسبت به سایر نیروهایی که می‌خواهد به کار بگیرد، قدرت رهبری و ایجاد همفکری و هم تیمی با نیروهایی که به کارگیری می‌کند باید در اعضای تیم اقتصادی دولت وجود داشته باشد.
 حسین درودیان، کارشناس اقتصاد
در صورتی که دولت می‌خواهد کسری بودجه را به پایه پولی انتقال دهد، این انتقال باید در حد رشد درون‌زای مصارف پول باشد. کمیت و کیفیت پولی که بانک‌ها ایجاد می‌کنند، در بلندمدت متناسب دورنمای کلی اقتصاد را مشخص می‌کند و به عنوان عامل اصلی در تعیین نرخ تورم بسیار تعیین کننده است. اگر این مساله را در کنار تحولات مرتبط با مسائل خارج از اقتصاد کنار هم قرار دهیم، دو نیرویی است که سرنوشت اقتصاد ما را تعیین می‌کند. ما برای این‌که به‌صورت بنیادین و ریشه‌ای بتوانیم مساله تورم را علاج کنیم ابتدا باید کمیت خلق پول توسط بانک‌ها را مهار کنیم و بعد کیفیت آن را بهبود بخشیم. در اقتصاد ایران علاوه بر مواردی که گفته شد، باید به مساله کسری بودجه و انتقال آن به پایه پولی نیز بحث‌های زیادی انجام داد اما در وضعیت فعلی این انتقال باید در همان حد رشد درونزای مصارف پول باشد. یعنی در صورتی که دولت می‌خواهد کسری بودجه را به پایه پولی انتقال دهد، این انتقال باید حد و حدود داشته باشد. در طرف دیگر قضیه تورم، مساله این است که بتوانیم نرخ ارز را باثبات کرده و گشایش‌های ارزی و تجاری را در مورد کالاهای اساسی حاصل کنیم و در بلندمدت هم کار بایسته این است که آسیب‌پذیری‌مان را از محل تکانه‌های ارزی و خارجی به ویژه کالاهای اساسی خارج کنیم.
سید محسن دهنوی، نماینده مجلس:
در بعضی استان‌ها سرمایه‌گذاری سالانه جدید از مقدار استهلاک دارایی‌های موجود کمتر شده است و این یعنی ورشکستگی صنعتی در سال‌های نه چندان دور. تمامی وزارتخانه‌ها نیازمند تغییر در نظام حکمرانی خود هستند. اصلاح نظام حکمرانی در صنعت به معنای عبور از کارهای معمول وزارتخانه و حرکت به سوی ایجاد تحول‌های عمیق و کارگشاست. مهم‌ترین موضوع تحول در جذب سرمایه به بخش صنعت است. در این مسیر از ابزارهای متعددی می‌توان استفاده کرد که تا الان به دلیل کم‌کاری یا غفلت استفاده نشده است. باید توجه شود که نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت در اقتصاد ایران از حدود دو دهه پیش به‌طور محسوسی رو به کاهش رفته است. حتی کاهش در بخش ماشین‌آلات و تجهیزات بسیار آشکارتر است. در دهه90 نیز رشد تشکیل سرمایه ثابت در کل اقتصاد ایران منفی شده به حدی که کمترین مقدار سرمایه‌گذاری (به قیمت‌های ثابت) طی دو دهه گذشته مربوط به سال ۹۸ بوده است. می‌توان از دلارهای نفتی برای توسعه زیرساخت و تامین مالی صنایع پیشران بهره برد و البته این امر باید پس از کسر منابع لازم برای تامین کالاهای اساسی صورت گیرد. اعطای تسهیلات مبتنی بر قرارداد برای حمایت از صنایع خرد و تامین مالی خرید تجهیزات و ماشین آلات به کمک منابع ارزی بانک مرکزی، یعنی از محل منابع موجود برای مداخله ارزی و تامین مالی قاچاق، از دیگر راهکارهای قابل قبول است.