پلکان، حافظ برندهای ایرانی در عرصه بین‌المللی

موسسه دارایی‌های فکری و فناوری پلکان با بهره‌گیری از دانش و تجربه راهکار حقوقی حفاظت از دارایی‌های فکری کسب و کارهای فناورانه و دانش‌بنیان را ارائه می‌دهد

پلکان، حافظ برندهای ایرانی در عرصه بین‌المللی

بسیاری از مخترعان و صاحبان ایده همواره می‌گویند نگران لو رفتن طرح‌ها و ایده‌های فناورانه خود در داخل یا خارج از کشورند. آنها همواره در اندیشه راهی برای حفاظت از مالکیت فکری ایده خود تا زمان نمونه‌سازی و تجاری‌سازی‌اش در قالب محصول فناورانه هستند. در دنیای امروز با بزرگ‌شدن بازارهای کسب‌وکار و به‌دنبال آن ارتباطات کشورهای مختلف با یکدیگر، نیاز به دریافت خدمات مشاوره‌ای در زمینه حفظ مالکیت فکری در عرصه بین‌المللی دوچندان شده است. مؤسسه دانش‌بنیان و بین المللی «دارایی‌های فکری و فناوری پلکان »با دراختیارداشتن کارکنان دانش‌محور و مجرب و با بهره‌گیری از روابط موثر و قانون‌مدار، دارایی‌های معنوی مخترعان و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و فناور را با درنظرگرفتن اصل محرمانگی شناسایی کرده و با ثبت آنها در مراجع ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی از آنها حفاظت می‌کند.

مهندس محمدعلی میرزابابایی، فوق‌لیسانس مدیریت تکنولوژی و مدیرعامل مؤسسه دانش‌بنیان دارایی‌های فکری و فناوری پلکان در مورد ایده شکل‌گیری این موسسه به جام‌جم می‌گوید: «ایده شکل‌گیری این شرکت از یک نیاز شخصی شروع شد. به این شکل که در سال 1384 برای ثبت یک اختراع مجبور شدم از مشهد به تهران بیایم و بعد از ثبت آن ایده و نوآوری با مراجعه به پارک علم و فناوری خراسان، دفتری برای تولید محصول ثبت‌شده گرفتم. در آن زمان کمتر کسی از چگونگی مراحل ثبت اختراع اطلاع داشت، مراحل آن خیلی شفاف نبود و به صورت متمرکز و حضوری فقط در تهران انجام می‌شد. هنگامی که در دفترم در پارک علم و فناوری خراسان مستقر شدم، افراد زیادی به من معرفی می‌شدند تا برای ثبت اختراع به آنها مشاوره بدهم. من برخی از مراجعه‌کنندگان را راهنمایی می‌کردم و برخی هم درخواست می‌کردند تا با توجه به آشنایی من به مراحل ثبت اختراع، کارشان را انجام بدهم. از آنجا که به تعداد افراد مراجعه‌کننده روزبه‌روز افزوده می‌شد، ضمن مشورت با مدیران وقت پارک و علم و فناوری خراسان تصمیم گرفتیم این خدمات را در دفتر ثبت اختراعات مستقر در پارک ارائه کنیم. دو سال بعد یعنی در سال 1388 با توجه به سند چشم‌انداز 20ساله کشور، از آنجایی که خیلی به این کار علاقه‌مند شده و دوره‌های مختلف مالکیت فکری را در ایران و خارج از ایران گذرانده بودم، تصمیم گرفتم یکی از اولین شرکت‌های بخش‌ خصوصی در حوزه مالکیت فکری را تاسیس کنم. لذا در سال 88 مؤسسه دارایی‌های فکری و فناوری پلکان را تاسیس کردم و دفترمان را هم در پارک علم و فناوری خراسان مستقر کردیم. در ادامه با واگذاری شرکت اولیه‌ای که تاسیس کرده بودم ابتدا به صورت تخصصی فعالیت‌مان را‌ در حوزه اختراعات، سپس حوزه علائم تجاری، طرح‌های صنعتی و بعد در خارج از ایران و در عرصه بین‌المللی فعالیت‌های زیادی در اداره‌های ثبت اختراعات و ثبت علائم تجاری کشورهای مختلف انجام دادیم. امروز و بعد از 12 سال، موسسه پلکان از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تخصصی حوزه مالکیت فکری در کشور است که حدود 40 پرسنل تمام‌وقت در ایران و 34 نماینده فعال در خارج از کشور دارد.
ویژگی‌ها و تعدد خدمات
مدیرعامل مؤسسه دارایی‌های فکری و فناوری پلکان خدمات این شرکت را این‌گونه بیان می‌کند: «شرکت‌ها در بحث‌ حقوق مالکیت فکری در حوزه‌های اختراعات، علائم تجاری، طرح صنعتی، کپی‌رایت و حقوق مرتبط با آنها و همین‌طور دعاوی حقوقی چه در ایران و چه در خارج از ایران می‌توانند از خدمات و مشاوره‌ های مؤسسه پلکان بهره‌مند شوند. همین‌طور خدماتی در حوزه آموزش داریم. به این‌شکل که دوره‌های آموزش تخصصی در حوزه مالکیت فکری را در دپارتمان آموزش برای مخاطبان به صورت فصلی برگزار می‌کنیم. در این آموزش‌ها با تربیت و توانمندسازی نیروهای انسانی شرکت‌ها در حوزه مالکیت فکری به عنوان باارزش‌ترین دارایی‌های آن شرکت‌ها که بخش زیادی‌ از آن با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی اجرا می‌شود، سعی در افزایش سطح آگاهی و فرهنگ‌سازی حوزه مالکیت فکری داریم. سومین حوزه خدماتی شرکت پلکان نیازسنجی است. در این طرح، همکاران ما در تعامل با شرکت‌ها و مشتریان، وضعیت موجود و وضعیت مطلوب آنها را در حوزه مالکیت فکری تدوین می‌کنند، سپس  نقشه راهی برای حفاظت از دارایی‌های فکری آنها در هر دو عرصه ملی و بین‌المللی ترسیم می‌کنند. در نهایت مؤسسه پلکان خدمات تخصصی حوزه مالکیت فکری را نیز در تمامی حوزه‌های مالکیت صنعتی و کپی‌رایت پوشش می‌دهد. این خدمات، اختراعات، علائم تجاری، طرح صنعتی و هرگونه سرویس اعم از ثبت، نقل و انتقالات، تغییرات، مباحث حقوقی مربوط به آنها، حتی رصد آنها، تحلیل پتنت، جست‌وجوی دانش پیشین اختراعات و مسائل این چنینی را دربر می‌گیرد. به طور کلی هر شخص یا شرکتی که با مجموعه ما کار می‌کند، هر نوع سرویس و خدماتی که در این حوزه بخواهد را می‌توانیم ارائه کنیم.
چشم‌انداز مؤسسه
مدیرعامل مؤسسه دارایی‌های فکری و فناوری پلکان با اشاره به این‌که مجموعه پلکان با آغوش باز از همه عزیزانی که در این حوزه توانمندی دارند، دعوت به همکاری می‌کند، در مورد چشم‌انداز این مؤسسه می‌گوید: «در کیش و تهران دفاتری راه‌اندازی کرده‌ایم و قصد داریم در اصفهان و تبریز هم دفاتری راه‌اندازی کنیم تا مخاطبان را در این شهرهای صنعتی پوشش دهیم. همین‌طور پیش‌بینی شده است که تا سال 1420 پلکان جزو پنج برند برتر حوزه مالکیت فکری  در منطقه خاورمیانه خواهد بود و تا آن زمان هر برند بزرگ بین‌المللی چه ایرانی چه خارجی یک بار حداقل از خدمات پلکان استفاده خواهد کرد. در این چشم‌انداز 20ساله امیدواریم بتوانیم باتوجه به قدمت مجموعه پلکان در حوزه مالکیت فکری و قدمتی که کشور ما در حوزه مالکیت فکری دارد جایگاه خیلی خوبی به دست بیاوریم.
مهندس میرزابابایی همچنین اضافه می‌کند: «قوانین حوزه اختراعات و علائم تجاری در کشور ما، کاملا به‌روز بوده و مطابق سیاست های سازمان جهانی مالکیت فکری هستند. هرسال از سازمان جهانی مالکیت فکری، برنامه‌های آموزشی تخصصی برای بخش‌های خصوصی و مرکز مالکیت معنوی ایران انجام می‌شود که موجب شده هم قوانین خوبی در این حوزه داشته باشیم و هم ساختار دولتی ما در حوزه مالکیت صنعتی، ساختار به‌روزی باشد. البته در حوزه طرح صنعتی به معاهدات بین‌المللی ملحق نشده‌ایم که ظاهرا در دستور کار متولیان است.»


مزایای رقابتی پلکان

مهندس میرزابابایی با بیان این‌که مهم‌ترین وجه تمایز پلکان گستردگی سبد خدمات آن است، می‌گوید: «مؤسسه پلکان دارای 34نماینده فعال در 34کشور مختلف است که خدمات حقوق مالکیت فکری را به مشتریان خود در خارج از ایران ارائه می‌کند و می‌توان گفت ما حافظ منافع برندها و شرکت‌های ایرانی چه دانش‌بنیان و چه صنعتی در خارج از ایران هستیم. البته در کشور ما شرکت‌های ثبتی زیادی وجود دارد که امور مربوط به ثبت شرکت‌ها و مارکتینگ، مالیات و درکل امور اداری در کشور ایران را انجام می‌دهند. این شر‌کت‌ها رقبای غیرمستقیم ما محسوب می‌شوند، زیرا مؤسسه پلکان یک مجموعه کاملا تخصصی و حرفه‌ای در حوزه مالکیت فکری است. در واقع همه همکارانمان در ایران و خارج از ایران، دوره‌های مالکیت فکری را گذرانده‌اند و تجارب زیادی در کشورهای مختلف دارند. ما با پروتکل‌ها و معاهدات بین‌المللی کاملا آشنا هستیم، برای حفاظت از برندها و اختراعات شرکت‌های ایرانی با اداره‌های ثبت مالکیت‌های فکری کشورهای مختلف دنیا کار کرده‌ایم، از قوانین و مقررات‌شان اطلاع کامل داریم و فرآیندها و رویه‌های کشورهای مختلف را می‌دانیم.» این مخترع کارآفرین ادامه می‌دهد: «مخاطبان مجموعه پلکان در حال حاضر دو گروه هستند. یک گروه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق هستند و گروه دیگر شرکت‌های بزرگ صادراتی مانند صباح، سلامت، فرخنده، باراکا، ذوب‌آهن اصفهان و برندهایی که حضور فعالی در خارج از ایران دارند. این‌طور می‌توان گفت که هر برند و کسب‌وکاری که در خارج از ایران فعالیت دارد، نیازمند خدمات پلکان است. زیرا ما در کشورهای دیگر برندها، اختراعات‌شان و طرح‌های صنعتی را ثبت می‌کنیم و اگر سؤ استفاده‌ای در بحث مالکیت فکری رخ دهد، می‌توانیم از حقوق‌ آنها در خارج از ایران حمایت کنیم. ما تاکنون در این مؤسسه قریب به 3200 اختراع تا به امروز ثبت کرده‌ایم و نزدیک به 2100 علامت تجاری را در ایران و خارج از ایران به ثبت رسانده‌ایم.