حسینیه‌ای به وسعت دل‌ها

گفت‌وگو با مسعود کاویانی، مدیر رادیو معارف و رادیو محرم

حسینیه‌ای به وسعت دل‌ها

نام امام‌حسین(ع) و قیام عاشورا هرگز از بین رفتنی نیست. حتی با وجود مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا که حدود دو سالی است کل جهان را درگیر خود کرده، باز هم عاشقان حسینی در ماه محرم ارادت خود را از هر طریقی که می‌توانند به امام‌حسین(ع) و فرزندان و یارانش نشان می‌دهند. در این میان رسانه‌ملی و به‌خصوص رادیو و البته رادیو محرم نیز برنامه‌های مختلفی را برای مردم عزادار در نظر گرفته است. گرچه رادیو محرم وارد پنجمین سال فعالیت خود شده و چند سالی است همراه با مردم عزادار در ماه محرم، برنامه‌های متنوعی را با حال و هوای این ماه برای شنونده‌های خود تدارک می‌بیند، امسال نیز به صورت 24ساعته مخاطبانش را همراهی می‌کند. برای اطلاع از کم و کیف برنامه‌های رادیو محرم، جام‌جم با مسعود کاویانی، مدیر رادیو معارف و رادیو محرم گفت‌وگویی داشته که در ادامه شرح گفته‌های او آمده است:

هدف از راه‌اندازی رادیو محرم
رادیو محرم در واقع برآمده از یک نیاز اساسی مخاطب بوده و تکلیف سازمانی و پاسخ به این نیاز است. به تعبیری می‌توان گفت رادیو محرم برآمده از حقی است که مخاطب دارد و یک تکلیف رسانه‌ای که رادیو به عنوان رسانه اجابت کرده و آن حق مردم برای داشتن رسانه‌ای است که مداحی و عزاداری پاک و صحیح را در طول ماه محرم پخش کند. بنابراین نیاز مخاطبان بود که بتوانند به طور 24ساعت در سراسر کشور عزاداری صحیح و مطلوب یعنی شور همراه با شعور حسینی را از این رسانه بشنوند. الحمدلله سال 96 به این مساله پاسخ داده شد و رادیو محرم از همان سال با پیام مرجعیت معظم تقلید حضرت آیت‌ا... مکارم شیرازی آغاز به کار کرد و امسال رادیو‌محرم وارد پنجمین سال فعالیت خود شد و این رادیو ساعت 18روز 18 مرداد با پیام حضرت آیت‌ا... جوادی آملی آغاز به کار کرد و ان‌شاءا... تا پایان محرم مهمان دل‌های عاشقان و عزاداران به صورت 24ساعته روی موج اف‌ام ردیف 5/95 مگاهرتز است. همچنین از طریق رادیونما گیرنده‌های تلویزیونی قابل دریافت است. علاوه بر این، از طریق اپلیکیشن و برنامه کاربردی ایرانصدا روی تلفن‌همراه تمام عزیزان قابل دریافت است. یکی از مواردی که ما با شنونده‌هایمان در تعامل هستیم و از آنها درخواست هم کرده‌ایم عکس‌های عزاداری‌های خودشان را از هیات‌هایی که در منزل دارند و هرگونه اثری که ردی از عزاداری ابا عبدا... دارد در آن هست را برایمان بفرستند تا بتوانیم در رادیونما از این عکس‌ها استفاده کنیم.
تعامل با استان‌ها
در «شب‌های‌محرم»

ما در رادیو محرم چند برنامه زنده داریم. البته یکی از اهداف رادیو محرم توجه به عزاداری‌های سنتی، مداحی‌ها و نوحه‌خوانی‌های مناطق مختلف کشور است. در هر بخشی از سطح کشور با توجه به رسم و رسوم و عرفی که دارند به نوعی عزاداری‌های خاص خودشان را دارند. ما در برنامه «شب‌های محرم» که از ساعت23 به مدت یک ساعت پخش می‌شود، برنامه مشارکتی و تعاملی با مراکز استان‌ها داریم. یعنی هر شب به مدت یک ساعت با یک مرکز ارتباط داریم و عزاداری‌های محلی و سنتی خودشان را آنجا مطرح و ترویج می‌کنند. یکی دیگر از برنامه‌های زنده دیگر رادیو محرم «شور شیدایی» است که در آن مداحی‌ها و عزاداری‌هایی که شنونده‌ها درخواست می‌کنند و دوست دارند یا خاطره دارند برایشان پخش می‌شود. همچنین برنامه دیگری به نام «نوگلان حسینی» داریم. همیشه نوجوانان و نونهالان ارتباط خیلی صمیمی با امام‌حسین(ع) دارند و معمولا در شرایط عادی قبل از محرم شروع به سیاهپوش کردن مساجد و هیات‌ها می‌کنند و در دهه اول هم فعالیت‌های بسیاری در هیات‌ها و عزاداری‌ها دارند. در این برنامه سعی شده با توجه به شرایط کنونی کرونا و مباحثی که درباره ممنوعیت برگزاری مجالس وجود دارد، این کمبود جبران شود و بر همین اساس به موضوع عزاداری نوگلان و نوجوانان می‌پردازد.
مقتل‌خوانی در رادیو
 برنامه‌ای به نام «مقتل‌خوانی» داریم. مقتل‌خوانی از جمله عزاداری‌هایی است که مغفول واقع شده و تقریبا خیلی کم از آن استفاده می‌شود. سعی کرده‌ایم در این برنامه به مقتل‌های مستند و متقن بپردازیم و شنونده‌ها با مقتل‌های عزاداری آشنا شوند. برنامه دیگری با عنوان «خیمه» داریم که ساعت 12شب تا یک بامداد پخش می‌شود که در آن به عزاداری‌ها و زیارت‌های مربوط به اباعبدا... پرداخته می‌شود.
عزاداری به 15 زبان
ما به 15 زبان، لهجه و گویش در رادیو محرم برنامه پخش می‌کنیم و طبیعتا با توجه به این‌که رادیو محرم روی اینترنت و اپلیکیشن ایرانصدا هست، ما شنونده‌های متعددی خارج از کشور داریم که از ما درخواست می‌کنند عزاداری در افغانستان یا پاکستان یا میان عرب‌زبان‌ها، ترک‌زبان‌ها و... را پخش کنیم. بنابراین تلاشمان این است به اغلب زبان‌ها عزاداری پخش کنیم تا مخاطبان بسیاری بتوانند شنونده برنامه‌های رادیو محرم باشند.
پرشنونده‌ترین
رادیوی سراسری

یکی از اهداف و مباحثی که ما از سال گذشته با شیوع کرونا مطرح کردیم این بود که تحت هیچ شرایطی عزاداری امام‌حسین(ع) نه تعطیلی دارد و نه خاموش می‌شود. چون حرارتی است که همیشه در قلوب عاشقان حسینی هست و مردم دلداده در هر شرایطی برای مردم عزاداری می‌کنند. اما شاید در این میان شکل عزاداری‌ها با توجه به شرایط تغییر کند، ولی ماهیت آن عوض نمی‌شود. بر این اساس رادیو محرم از سال گذشته که بحث کرونا به میان آمد، با توجه به نیاز مخاطبانش و بازخوردی که ما از مخاطبان دریافت کردیم و تلفن‌هایی که داشتیم، توانستیم این کمبود را جبران کنیم. به همین دلیل سال گذشته با توجه به نظرسنجی که صورت گرفت، رادیو محرم به عنوان پرشنونده‌ترین رادیوی سراسری مشخص شد که نشان می‌دهد رادیو محرم توانسته ایران را به حسینیه‌ای تبدیل کند که همه یکدل برای امام‌حسین(ع) عزاداری کنند. شعار ما هم در رادیو محرم حسینیه‌ای به وسعت دل‌هاست و توجه ویژه‌ای به عزاداری‌های خانگی داریم. در رادیو محرم شنونده‌ها می‌توانند سخنرانی‌های کوتاه هم بشنوند، روضه بشنوند و پای منبر مقتل و مرثیه بنشینند و این سنت و مراسمی که وجود دارد به نوع دیگری برگزار شود.
پاسخ به شبهات دینی
ما معمولا در طول سال، رادیو محرم را فراموش نمی‌کنیم و در واقع یک سال با کارشناسان و مراجع معظم و بزرگانی که در این حوزه به ما کمک می‌کنند، مشورت می‌گیریم و سعی می‌کنیم در طول ماه محرم نتیجه یک سال مشورت‌ها، رایزنی‌ها و فعالیت‌ها را روی آنتن ببریم. البته در رادیو محرم با پخش قطعات سخنرانی کوتاه چند دقیقه‌ای به نوعی موضوع معرفت‌افزایی و بحث شعور و عقلانیت این قیام و پاسخگویی به شبهات را تا حدودی به صورت غیرمستقیم انجام می‌دهیم. اما اگر شبهه‌ای به صورت پرسش مطرح شود و درصدد پاسخ برآییم جایش در رادیو محرم نیست و در رادیو معارف پیگیر هستیم. بنابراین در رادیو محرم فقط به صورت بسته‌های کوتاه سخنرانی پخش می‌شود و بدون این‌که شبهه‌ای مطرح شود، پاسخ داده می‌شود. البته در روزهای تاسوعا و عاشورا سبک عزاداری‌هایمان متفاوت‌تر خواهد بود. در ضمن  تمام مراسم آن روزها را خیلی سریع آماده می‌کنیم و به پخش می‌رسانیم. از شنونده‌ها و همراهان خوبمان تشکر می‌کنم که به رادیو محرم خیلی ارادات دارند و با ارتباط‌هایی که می‌گیرند، خیلی ما را دلگرم می‌کنند. شنونده‌ها خیلی با سامانه 30000162 و 162 تماس می‌گیرند و توجه خوبی به رادیو محرم دارند. از این حیث من از همه شنونده‌ها و همراهان رادیو محرم تشکر می‌کنم که پیام‌هایشان ما را دلگرم می‌کنند.