محلی‌ها برای محله

محلی‌ها برای محله


مدت‌هاست محله‌محوری و استفاده از ظرفیت‌های موجود در محلات مختلف و کمک‌گرفتن از افراد اهل علم و دانش و فن و تخصص در هر شهر و دیار و روستایی به یکی از راهکارهای اساسی برای حل مشکلات شهرهای کشور تبدیل شده است؛ روندی که در آن با استفاده از توانایی‌ها و فرصت‌های خود یک محله، مشکلات و معضلات محله برطرف می‌شود. لازم به یادآوری است که بهبود شرایط محلات در نهایت به بهبود شهرها و درنهایت به حل مشکلات کشور بدل خواهد شد.
در این میان برخی اقداماتی که توسط معتمدین شهر و محل در محله‌های مختلف شهرستان‌های سراسر کشور انجام می‌شود، بیشتر از دیگر مناطق به چشم آمده است. اقدامات و ایده‌هایی که توانسته برای خانواده‌ای موقعیت اشتغال فراهم کند، کمک‌حال سالمندان محله باشد، آسیب‌های آن منطقه را رفع کند و وضعیت محله را نسبت به قبل ارتقا ببخشد. مثلا کارآفرینی ویژه و چشمگیر برای زنان سرپرست خانوار، اشتغال‌زایی برای خانواده‌های متعدد در بازه زمانی بسیار کوتاه، راه‌اندازی صندوق کانون همیاری در محله که بخشی از فعالیت‌هایی است که در برخی محلات استان هرمزگان این روزها به طور جدی دنبال می‌شود.
یکی دیگر از اقداماتی که فعالان اجتماعی برای رفع مشکلات به کار می‌گیرند، ابتکار عمل‌هایی ویژه برای اشتغال است. برای نمونه احداث گلخانه، یکی از بهترین ایده‌هایی بوده که این روزها در محلات مختلف استان مازندران انجام می‌شود؛ ایده‌ای که با همت نیروهای مردمی به تسهیل‌شدن روند دریافت مجوز برای احداث گلخانه منجرشده و به نتایج خوبی رسیده است و این فرآیند پیچیده و چند ماهه در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود. آنقدر که تا امروز جوانان بسیاری با دریافت مجوز برای این شغل و با استفاده از ظرفیت موجود در شهرستان‌شان به آینده کاری خود امیدوارتر از همیشه هستند. سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش با استفاده از اساتید مجرب یکی از رویکردهایی است که در برخی از محلات مازندران و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در محله مانند مسجد، پایگاه، جهادگران و... در حال پیگیری است.
فعالان اجتماعی علاوه بر حل مشکل اشتغال برای بهبود شرایط بهداشتی محلات نیز تلاش می‌کنند. برای نمونه کمبود امکانات بهداشتی در برخی از مناطق استان یزد باعث توجه اهالی این منطقه به چنین کمبودی شده است؛ مخصوصا در این روزهای همه‌گیری بیماری. به همین علت خیران و فعالان این منطقه در تلاشند این مشکلات را برطرف کنند و آنها برای رسیدن به این مهم از نیروهای مردمی و متخصصان کمک می‌گیرند.