رابطه صرفه‌جویی در مصرف برق  با سلامت ما

رابطه صرفه‌جویی در مصرف برق با سلامت ما

 در سال‌های اخیر شاهد تغییرات آب و هوایی هستیم که یکی از مسبب‌های آن، انتشار گازهای گلخانه‌ای است. از میان آلوده‌کننده‌های محیطی که باعث تغییرات آب و هوایی می‌شود، دی‌اکسیدکربن تقریبا نیمی از کل گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص داده است.
در کشور ما نیز انتشار گاز آلاینده دی‌اکسیدکربن روندی صعودی و رو به افزایش داشته است. عامل اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای، گسترش مصرف انرژی و سوخت‌های فسیلی در بخش‌های مختلف اقتصادی است.
تلاش برای کاهش مصرف انرژی یکی از موثرترین روش‌ها برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای است. یکی از مهم‌ترین وظایف و اولویت‌های دنیای امروز کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و حفظ محیط‌زیست است. در صورت مصرف زیاد برق، باید برق بیشتری تولید شود، تولید برق بیشتر نیز نیازمند استفاده از سوخت‌های فسیلی بیشتری است که این امر سبب تولید دی‌اکسیدکربن بیشتر و آلوده‌کردن بیشتر محیط‌زیست می‌شود.
با راهکارهای خیلی ساده، مانند خاموش‌کردن لامپ‌های اضافی، استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف، استفاده از روشنایی نور خورشید در روز و... می‌توانیم به کاهش مصرف برق کمک چشمگیری کنیم.
برای صرفه‌جویی در مصرف برق و کمک به حفظ محیط‌زیست می‌توانیم این کارها را انجام دهیم: در خرید وسایل برقی به برچسب انرژی و سطح مصرف آن دقت کنید. در و پنجره‌های خانه را به‌خوبی عایق کنیم تا انرژی از خانه بیرون نرود. می‌توانید با یک درزگیر ساده برخی منافذ خانه مانند کنار پنجره‌ها و درها را ببندیم. از وسایل برقی پرمصرف در اوایل صبح که ساعت‌های کم‌مصرف برق هستند، استفاده کنیم.