از کفترباز  تا  یخ شکن

به قیافه گرفتن مهماندارها توجه نکنید همه مشاغل فرودگاهی این‌قدر خوش‌قیافه نیستند!

از کفترباز تا یخ شکن

مثل یک شهر همیشه بیدار و فعال، چراغ‌هایش روشن است و جمعیتی مدام در حال رفت و آمد در آن هستند. جمعیتی که شاید هیچ‌وقت در طول عمرشان همدیگر را نبینند و با هزاران کیلومتر فاصله از یکدیگر زندگی کنند اما برای چند ساعت هم‌محله‌ای و همسفر خواهندبود. فرودگاه‌ها، این شهرک‌های همیشه فعال، از هیجان‌انگیزترین فضاها برای کار کردن هستند. انواع و اقسام کارمند‌ها از جمله خدماتی‌ها و نظافت‌چی‌ها تا خلبان‌ها و خدمه پرواز، مسؤول روشن ماندن چراغ سکوی پرش انسان‌ها هستند تا کسی از خانه و کاشانه‌اش دور نماند و به مقصد سفرش برسد. جو فرودگاه و همهمه آن، جوی خاص‌تر از محیط‌های کاری دیگر است. کسی هم نیست به فرودگاه حس خاصی نداشته‌باشد. اگر گذرتان به فرودگاه افتاده‌باشد، یا حس خوبی به آن دارید و مثل کودکی که به شهر بازی آمده‌باشد، در و دیوارش را نگاه می‌کنید و گشت می‌زنید و دوست ندارید از آنجا بیرون بروید یا از فرودگاه متنفرید و انرژی منفی آن‌همه خداحافظی تلخ و اشک و گریه ناشی از جدایی، شما را هم افسرده و غمبار می‌کند. هر‌احساسی داشته‌باشید، چند ساعتی بیشتر دوام نمی‌آورد و سوار بر هواپیما از آن حال و هوا خارج می‌شوید. اگر محل‌کارتان در فرودگاه بود چطور؟ نقطه اتصال هوایی شهر‌ها به هم، کارکنان گوناگونی دارد تا بتوانند سفر امنی را تضمین کنند. گروهی از این مشاغل مثل خلبان و خدمه‌پرواز برای همه آشناست. اما فرودگاه در جو عجیب و غریبش، مشاغل عجیب و غریبی را هم جای داده‌است.

علی گنجی روزنامه‌نگاری که معتقد است در این دنیا از هر چیزی می‌شود نان درآورد

کفتربازی کنار پرنده‌های آهنی

یک غول آهنی پرنده که ده‌ها تن وزن دارد و میلیاردها تومان قیمتش است، باید مراقب تصادف کردن باشد. البته نه تصادف کردن با هواپیمایی دیگر، بلکه تصادف با پرنده‌های بسیار کوچک‌تر که شاید اندازه یک چرخ‌دنده‌اش
هم نباشند.
یک کفتر کاکل به سر می‌تواند خبر مرگ یک هواپیمای بزرگ را با همه خدمه و مسافرانش را به دنیا برساند و باعث و بانی سقوط شود.
حمله پرنده‌ها یا  bird strike عنوانی است که خلبان‌ها و خدمه پرواز در مواجهه با پرندگان به کار می‌برند. حمله پرنده‌ها به‌شدت برای هواپیما خطرناک است و سالانه حدود 13هزار مورد فقط در آمریکا اتفاق می‌افتد.
اگرچه برخورد پرنده‌ها با هواپیما معمولا فقط به مرگ پرنده نگون‌بخت می‌انجامد اما اگر پرنده بر اثر مکش به موتور هواپیما برسد می‌تواند خطر جدی ایجاد کند. به همین دلیل در فرودگاه‌ها کارکنانی وجود دارند که به آنها  birdman می‌گویند که همان کفترباز خودمان است. کار کفتربازهای فرودگاه البته با کفترباز صمد بهرنگی و آشنای ایرانی متفاوت است.
کفتربازها در فرودگاه به پرنده عشق نمی‌ورزند و غذا نمی‌دهند بلکه وظیفه‌شان پر دادن و ترساندن آنهاست تا از محوطه فرودگاه دور شوند. کفتربازها از مشاغل مهم فرودگاه‌های بزرگ هستند چراکه امنیت پرواز و پیشگیری از حادثه به شدت برای مدیران فرودگاهی مهم است و نمی‌توانند برنامه پرواز‌ها را به خاطر شیطنت یک غاز یا کفتر به خطر بیندازند.



یخ سفر را بشکن

در حالی که هواپیما با ارتفاع چندصد پایی و دمای منفی در حال حرکت است، غذای گرم برای مسافران مهیا و هوای مطبوعی در کابین در جریان است. بالاتر از ابرها و بیرون هواپیما، سرمای کشنده‌ای در جریان است که گاهی باعث تشکیل یخ روی سطح پنجره‌ها می‌شود و همان دید کم را هم از بین می‌برد. این سرما و یخ زدگی البته هنگام پرواز آنقدر‌ها اهمیت ندارند. یخ زدگی قبل از پرواز برای سرنوشت یک هواپیما و سفرش اهمیت دارد. کوچک‌ترین قطعه یخ روی بدنه هواپیما به‌ویژه قسمت دم هواپیما و بال‌ها، به شدت می‌تواند خطرناک باشد زیرا شکل قطعات مهم برای ارتفاع گرفتن را تغییر می‌دهد. اگر بال هواپیما یخ زده‌باشد، هواپیما را از حالت ایرودینامیک خارج می‌کند و کنترل هواپیما را سخت و غیرممکن می‌سازد. برای جلوگیری از یخ‌زدگی، گروهی از کارمندان به عنوان یخ زدا در فرودگاه‌ها فعالیت می‌کنند. وظیفه یخ زداها، کنترل هواپیما برای هرگونه یخ‌زدگی و قطعه یخ است. کوچک‌ترین قطعه یخ می‌تواند بعد از پرواز و بر اثر سرعت و سرمای هواپیما به تکه‌ای بزرگ تبدیل شود و تعادل هواپیما را برهم بزند. یخ زداها بعد از بررسی هواپیما و در صورت مشاهده یخ، آن را به صفحه یخ زدایی منتقل می‌کنند و با اسپری ضدیخ، یخ زدایی می‌کنند. اسپری ضدیخ مورد استفاده آنها محلولی از اتیلن گلیکول و آب است که با استفاده از دستگاه فشار و حرارت بالا به قسمت‌های یخ‌زده اسپری می‌شود.



یک مخچه حقوق بگیر

مخچه یا سربلوم در بدن انسان وظیفه حفظ تعادل را برعهده دارد. اگر جابه‌جایی وزنی در چپ و راست بدن اتفاق بیفتد، این مخچه است که با ارسال پیام‌هایی حرکات بدن را تصحیح می‌کند و از تعادل نداشتن و سقوط جلوگیری می‌کند. در هواپیما هم حفظ تعادل بسیار مهم است. مسافران و بارهایشان همراه با غذاها و تمامی وسایلی که توسط هواپیما حمل می‌شود، باید در تعادل باشد تا هواپیما برای پریدن و فرود آمدن با مشکل مواجه نباشد. مسؤول بار یا Load Agent وظیفه برقراری تعادل در هواپیما را بر عهده دارد و با احتساب تعداد مسافران، بار داخل هواپیما و چمدان‌های قسمت بار هواپیما، سوخت و آب و دیگر تجهیزات، سعی می‌کنند وزن را در سراسر هواپیما پخش کنند و در صورت نبود تعادل، خلبان را در جریان می‌گذارند تا موارد مورد نیاز برای برقراری تعادل را در محاسبات خود بگنجاند. به همین دلیل است که مقدار بار هر مسافر قبل از پرواز مشخص شده‌است و کسی حق ندارد بار اضافه با خود حمل کند. قبل از هر پرواز، مسؤول بار باید مجوز پرواز را تایید کند تا پرواز انجام شود.
Load Agent ها به ریاضیدانان فرودگاه معروفند.




کوله‌بار‌های عجیب و غریب

وقتی برای سفر آماده می‌شوید، فهرستی از مایحتاج‌تان را تهیه می‌کنید و با چمدانی پر از لباس و خوراکی‌های وطنی، کشور را ترک می‌کنید. هنگام تحویل بار باید محموله‌تان چک شود تا شیء غیرمجازی را حمل و خارج نکنید. اشیای عتیقه و انواع سلاح و البته موادمخدر، از این گونه ممنوعه‌ها هستند که بسیاری با آن آشنا هستند. مامور رمپ، عنوان فردی است که وظیفه بارگیری و پردازش آن را بر عهده دارد. گرچه این شغل از جمله مشاغل عجیب و غریب فرودگاهی نیست وعده بسیاری با آن آشنا هستند اما این ماموران با موارد بسیار شگفت‌انگیزی در دوران کاری خود مواجه می‌شوند. مسافران بسیاری سعی دارند در چمدان خود چیزهایی را بگنجانند ساعت‌ها طول می‌کشد تا ماموران رمپ آنچه را در مقابل چشمان خود می‌بینند باور کنند. سر قطع شده یک انسان در محفظه نیتروژنی از مواردی بوده که در یک فرودگاه چینی در بار یکی از مسافران پیدا شده‌است. در یک فرودگاه آمریکایی یکی از ماموران رمپ به شیشه‌های ترشی که محتوی عجیبی داشتند مشکوک شد که بعد از باز کردن شیشه‌ها ماموران رمپ و پردازش بار با چشم انسان مواجه شدند که مسافر حمل کننده آنها ادعا می‌کرد آنها را از یک فروشگاه وسایل دکوری خریده‌است. مار بیهوش از مواردی است که در فرودگاه‌های هند پیدا می‌شود که البته بعضی مواقع داروی بیهوشی مورد استفاده عمل نمی‌کند و مامور رمپ با خزنده زنده‌ای مواجه می‌شود که می‌تواند او را بکشد. سه مامور رمپ در سال‌های گذشته در هند توسط مارهای مسافر! نیش زده شده‌اند تا فرودگاه‌های این کشور مجبور شوند آگهی‌هایی را ارسال کنند و توضیح واضحات دهند که لطفا مارتان را به مسافرت نبرید. آلت قطع شده انسان، پوست کنده شده از انسان به منظور فروش برای پیوند، جنازه مومیای شده تازه متوفی، موش آزمایشگاهی و منی اسب، از جمله مواردی است که ماموران رمپ در بررسی بار مسافران با آن مواجه شده‌اند.
ضمیمه تپش