مشکلات رایج حفره بینی در یک نگاه

مشکلات رایج حفره بینی در یک نگاه

یادداشت: دکتر مهتاب ربانى متخصص گوش و حلق و بینی


 گاهی پیش می‌آید افرادی با مشکل گرفتگی بینی و ناتوانی در تنفس از آن نزد پزشک مراجعه و عنوان می‌کنند پولیپ بینی دارند. این اتفاق در بین والدینی که کودکانشان گرفتگی بینی دارند شایع‌تر است. در این یادداشت نگاهی کوتاه به ساختار بینی داریم.
بینی ما انسان‌ها از دو حفره تشکیل‌شده که با تیغه بینی یا سپتوم از هم جدا می‌شوند. این تیغه متشکل از بخش‌های غضروفی و استخوانی است و وجود کجی یا بر آمدگی روی تیغه می‌تواند به کم‌شدن جریان هوا در آن سمت بینی و احساس انسداد منجر شود. بینی نقش مهمی در گرم ،مرطوب کردن و تصفیه هوا از آلودگی دارد و آن‌را آماده ورود به دستگاه تنفسی می‌کند. در دیواره‌های جانبی بینی سه بر آمدگی به نام شاخک وجود دارد که از پایین به بالا به نام‌های شاخک تحتانی، میانی و فوقانی نامیده می‌شوند. در حالت عادی شما بخشی از شاخک تحتانی را در ابتدای سوراخ هر دو بینی می‌توانید ببینید و دیدن همین ساختار برای بعضی به اشتباه تصور پولیپ را ایجاد می‌کند. نقش شاخک‌ها در بینی بسیار مهم است آنها باعث افزایش مساحت بینی و افزایش مقدار هوایی که در تماس با دیواره‌های بینی قرار می‌گیرد، می‌شوند. در نتیجه هوا با جریانی آرام در بینی می‌چرخد و فرصت گرم و مرطوب شدن و تصفیه از میکروب‌ها و ذرات را پیدا می‌کند.
در سقف بینی شیار بویایی واقع است که انتهای اعصاب بویایی به این منطقه وارد می‌شود و مولکول‌های بو با جریان هوا به این ناحیه می‌رسند. یک نکته جالب در مورد تنفس از بینی آن‌است که در شبانه‌روز به صورت نوبتی یکی از حفره‌های بینی در تنفس نقش بیشتری دارد این حالت ریتمیک طی ٢٤ ساعت در بسیاری از اعضای بدن ما وجود دارد.از نکات جالب دیگر در مورد بینی این ‌است که سقف بینی و سینوس‌ها، کف قسمتی از جمجمه است. در گذشته‌های دور بسیاری ترشحات معمول بینی را به مغز نسبت می‌دادند و تصور می‌کردند که این دو به هم راه دارند اما واقعیت آن‌است که در حالت طبیعی مایع مغزی نخاعی به بینی راه ندارد و مغز و بینی از هم جدا هستند اما گاهی به دلایلی مانند شکستگی استخوان‌های صورت راهی غیرطبیعی از درون استخوان‌ها باز می‌شود و مایع مغزی نخاعی به درون بینی نشت می‌کند که بیماری تلقی می‌شود و نیاز به درمان دارد.