ضعف مدیریتی گذشته و شانس دوباره جهش

ضعف مدیریتی گذشته و شانس دوباره جهش

ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی


 لرستان در  هشت سال گذشته با مشكلات و كش و قوس‌های زیادی روبه‌رو بوده است. هرچند در چهار سال اول دولت روحانی اتفاقات خوبی در استان رخ داد، اما متاسفانه در چهار سال دوم، بخت با لرستان یار نبود و میزبان بدترین اتفاقات و رخدادهای اقتصادی، عمرانی و... بود. به گونه‌ای كه بسیاری از پروژه‌ها و واحدها تعطیل و یا حتی از دور خارج و حجم زیادی از نیروهای كار در استان نیز بیكار‌شدند.
 از سال 92 تا سال 96، پیشرفت خوبی  را در ایجاد مرغداری صنعتی در استان  شاهد بودیم و این یعنی جهش بزرگ. در واقع به این شکل كشت و صنعت استان احیا شد، به سرانجام رسیدن گلخانه دیناروند، اجرای مرغ ماهان در چگنی (مرغ مادر)، آغاز پروژه آزادراه خرم‌آباد - بروجرد، راه‌آهن و... از جمله كارهای خوبی بود كه در این استان انجام شدند.
 علاوه‌بر این، سد ایوشان در همان زمان‌ راه‌اندازی شد. برای پروژه راه‌آهن نیز تونل‌های مسیر احداث شدند و نقشه راه مشخص شد، طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد به شكل فرودگاه بین‌المللی نیز اجرایی شد و توسعه، طولانی كردن باند پرواز، اعتبار، تجهیزات و... همه در آن زمان اتفاق افتاد.
 راه‌اندازی بیمارستان شهید رحیمی در خرم‌آباد، شروع به كار بیمارستان 500 تختخوابی نیایش، راه‌اندازی رادیوگرافی در كوی بسیج و كلنگ‌زنی لاستیك‌سازی خرم‌آباد نیز از دیگر اقدامات و پروژه‌هایی بود كه در چهار سال اول دولت به سرانجام و بهره‌برداری رسید.
 اما متاسفانه در دوره دوم دولت روحانی كارها به‌خوبی پیش نرفت و بسیاری از پروژه‌ها به تعطیلی كشیده شدند كه پارسیلون با 500 نفر نیروی كار و صدر فولاد از فعالیت ایستادند، روند احداث لاستیك‌سازی خرم‌آباد متوقف شد، نیروگاه خرم‌آباد تنها قسمت گازی آن ‌افتتاح شد که بخش بخار آن هنوز به اتمام نرسیده است.
گاوداری 3000 راسی نیز متاسفانه نه‌تنها به بهره‌برداری نرسید، بلكه به تعطیلی كشیده شد، راه آهن نیز تعطیل شد، سد معشوره كه نیاز اورژانسی استان بود و حتی روی خوزستان هم تاثیر مثبت می‌گذاشت نیز متاسفانه تعطیل شد.
 ضعف عملكردی و وضعیت لرستان در دوره دوم دولت روحانی چندین دلیل دارد كه اولا از طرف مسؤولان استان پیگیری جدی برای پروژه‌ها به عمل نیامد و دوما پروژه‌های دیگری در اولویت دولت قرار گرفتند كه باز هم ضعف مدیریتی در اینجا باعث شد تا نتوان پروژه‌های مهم و كلیدی را جزو لیست اولویت‌دار
 قرار داد.
 در رابطه با سد ایوشان، مشكل اصلی به نمایندگان مردم استان در مجلس‌ برمی‌گشت كه به دلیل اختلاف نظرهایی كه وجود داشت، باعث شد تا این پروژه حیاتی استان تعدیل شود و عملا كارایی خود را از دست بدهد‌.
 بحران مدیریتی در استان باعث به وجود آمدن و شكل گرفتن وضعیت استان در چهار سال دوم بوده است و علاوه‌بر بحث مدیریتی در سطح استان، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز به‌خوبی عمل نكردند و همین امر باعث شد تا بسیاری از پروژه‌ها كه می‌توانستند در همین دور به سرانجام برسند، به‌راحتی ‌متوقف یا حتی به تعطیلی كشیده شوند.‌‌
 در حال حاضر نیز دولت رئیسی یك فرصت خوب برای استانی همچون لرستان است و دوستداران و مسؤولان ارشد استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می‌توانند از این فرصت استفاده و بهترین جهش‌های اقتصادی، اجتماعی و عمرانی را در استان
 ایجاد كنند.