لرستان پیر می‌شود

لرستان پیر می‌شود


اجرا نشدن سیاست‌های جمعیتی باوجود تاکید اسناد بالادستی در این حوزه باعث شده رشد جمعیتی ایران همچنان رو به کاهش باشد. آمار رشد منفی جمعیت به تفکیک استانی هم نشان از کاهش فرزندآوری در اغلب استان‌های ایران دارد. به دنبال کاهش جمعیت در کشور و با بررسی آمارهای مربوط به این حوزه می‌توان متوجه شد استان لرستان هم از این قضیه مستثنا نبوده‌است.
جمعیت کلی لرستان نسبت به سال ۹۵ که سرشماری نفوس و مسکن آن را انجام داده؛ کاهش پیدا نکرده اما  از موالید که یکی از شاخص‌های بقای حیات است کاسته شده‌است. با همان مولفه آمارها که بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم باید گفت جمعیت لرستان تا پایان سال گذشته یک میلیون و ۸۵۲ هزار و ۹۲۷ نفر بوده که در مقایسه با پایان سال ۹۵، تعداد ۹۳ هزار نفر بیشترشده‌است. اما آن‌طور که فریبرز امیری مدیرکل ثبت احوال لرستان می‌گوید نرخ رشد جمعیت در این استان به کمتر از یک درصد رسیده و تعداد موالید به ازای هر یکهزار نفر به ۱۴.۴ درصد رسیده‌است.
لیلا شریعتی کارشناس باروری سالم و جمعیت معاونت بهداشتی استان لرستان هم معتقد است سال ۹۹ لرستان با کاهش موالید حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر مواجه شده و از طرفی ازدواج کاهش و طلاق افزایش پیدا کرده و همه این موارد روی رشد جمعیت تاثیر گذاشته‌است.
او به جام‌جم می‌گوید: «اگر نسل جایگزین نداشته‌باشیم شاهد جامعه پیر و سالمند خواهیم‌بود و این جامعه نه تنها نشاط ندارد بلکه در رکود به سر خواهد برد.»
کارشناس باروری سالم و جمعیت معاونت بهداشتی لرستان آمارهایی به جام‌جم ارائه می‌کند. بر اساس آمارهای او سال ۹۷، ۳۲هزار و ۳۷۲نفر، سال 98، ۲۸هزار و ۳۰۵نفر، سال 99، ۲۶هزار و ۵۷۸نفر و سال ۹۵، ۳۶هزار نفر یعنی از سال ۹۵ تا سال ۹۹ حدود 10هزار کاهش موالید داشته‌ایم.
در حوزه ازدواج هم شاهد آمارهای منفی در این استان هستیم. لیلا شریعتی در این باره می‌گوید: سال ۹۵، ۱۹هزار، سال ۹۸، ۱۳هزار و ۷۱۲مورد و سال ۹۹ با مقداری افزایش ۱۵هزار ازدواج در استان ثبت شده‌است اما در مجموع در این حوزه کاهش داشته‌ایم این در حالی است که از سوی دیگر طلاق از سال ۹۵ تا ۹۹ در استان افزایش پیدا کرده‌است.
کارشناس باروری سالم و جمعیت دانشگاه علوم‌پزشکی استان می‌گوید درصد کودکان لرستان نسبت به کل جمعیت 8درصد یعنی ۱۴۵هزار و ۷۶۳نفر است، درصد نوجوانان استان ۲۱درصد یعنی ۳۸۱هزار و ۳۲۳نفر و جوانان 5/17درصد یعنی ۳۱۳هزار و ۵۷۱نفر است، جمعیت میانسال استان که بیشترین قشر استان را تشکیل می‌دهد ۴۳درصد یعنی ۷۷۲هزار و ۴۵۳ نفر است.
به گفته او جمعیت سالمندان استان نسبت به کل جمعیت نیز  ۵/۱۰درصد یعنی ۱۸۷هزار نفر است، در حال حاضر به لحاظ قشر مولد یعنی جوانان و میانسالان وضع خوبی داریم اما با تداوم این شرایط ۳۰سال بعد ۴۳درصد جمعیت استان را سالمندان تشکیل خواهندداد که پیامد خوبی به دنبال ندارد.
لیلا شریعتی به جام‌جم می‌گوید: ۸درصد کودک و ۲۱درصد نوجوان در جمعیت کنونی استان نمی‌تواند جای ۴۳درصد جمعیت سالمند را پر کنند، در واقع نیروی مولد کاهش و جمعیت به سمت سالمندشدن پیش می‌رود، این درحالی است که سالمندان نه تنها مولد نیستند بلکه بار مالی را هم به خانواده و جامعه تحمیل می‌کنند.
کارشناس باروری سالم و جمعیت دانشگاه علوم‌پزشکی استان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به کاهش نرخ باروری در لرستان اشاره می‌کند و می‌گوید یکی دیگر از شاخص‌های رشد جمعیت، نرخ باروری است. نرخ باروری سال ۹۵، ۱/۲ بوده اما سال ۹۹ این نرخ به ۹/۱ کاهش پیدا کرده و این یعنی شاخص نامطلوب شده‌است.
مولفه دیگه رشد طبیعی جمعیت است که از اختلاف تولد و مرگ به دست می‌آید این نرخ سال ۹۸، ۶/۱ بوده سال ۹۹ به
 ۹/۰ کاهش پیدا کرده و اگر این روند ادامه پیدا کند این شاخص به صفر می‌رسد و مرگ و تولد برابر خواهدشد.