شگفتی 18‌ساله‌ها در نیویورک

حذف چهره‌های سرشناس در روز پنجم مسابقات تنیس آزاد آمریکا

شگفتی 18‌ساله‌ها در نیویورک

اگر بخواهیم بازی‌های روز گذشته مسابقات تنیس آزاد آمریکا را تنها در چند کلمه خلاصه کنیم، دو واژه مطمئنا بیش از بقیه به کار می‌آید: شگفتی و بازیکن 18‌ساله. اولین شگفتی در بازی کارلوس آلکاراس اسپانیایی و استفانوس سیتسیپاس یونانی اتفاق افتاد. بعد از اتفاقات و حاشیه‌هایی که در بازی سیتسیپاس و اندی ماری به وجود آمد و خیلی‌ها از رفتار تنیسور یونانی شاکی بودند، جو مسابقات به شکل عجیبی علیه او شده بود. به طوری که در بازی دیروز نیز این مساله کاملا مشخص بود.
آلکاراس 18‌ساله که خیلی‌ها او را نادال جدید دنیای تنیس می‌دانند، در دیداری تماشایی و مهیج که ۴ ساعت و ۱۲ دقیقه به طول انجامید، ۳ بر ۲ از سد سیتسیپاس عبور کرد و برای اولین‌بار به دور یک هشتم نهایی یک گرند‌اسلم راه یافت. با این اتفاق او حالا جوانترین تنیسور مرد بعد از آندری مدودف در سال ۱۹۹۲ است که به جمع ۱۶ بازیکن برتر یک گرند‌اسلم راه پیدا کرده است.
شگفتی دوم در تنیس زنان رخ داد و این بار هم پای یک تنیسور 18 ساله در میان بود. نائومی اوساکا مدافع عنوان قهرمانی مسابقات آزاد آمریکا، مقابل  لیلا فرناندز کانادایی قرار گرفت تا شاید خاطره تلخ چند ماه گذشته‌اش را به دست فراموشی بدهد. در حالی که اوساکا ست اول را با نتیجه 7 بر۵ از آن خود کرده بود، اما در ست‌های دوم و سوم با نتایج ۷بر6 و ۶بر4 از حریف ۱۸‌ساله خود شکست خورد تا وداعی زودهنگام با اوپن آمریکا داشته باشد. فرناندز که رتبه ۷۳ جهان را در اختیار دارد با شکست اوساکا موفق شد برای اولین‌بار به هفته دوم یک گرند‌اسلم صعود کند. او در مرحله بعد باید به مصاف انجلیک کربر برود.
اوساکا در کنفرانس خبری بعد از شکست به فرناندز خبری را اعلام کرد که چندان عجیب به نظر نمی‌رسید. ‌ستاره ژاپنی گفت: «اخیرا، وقتی در یک مسابقه پیروز می‌شوم بیشتر از آن‌که خوشحال شوم احساس می‌کنم باری از روی دوشم برداشته شده است. هنگام شکست هم بیش از حد ناراحت می‌شوم که طبیعی نیست.» اوساکا سپس با چشمانی اشک‌بار حرف‌هایش را این طور ادامه داد: «واقعا نمی‌خواهم گریه کنم... الان به نقطه‌ای رسیده‌ام که باید ببینم چه کار می‌خواهم انجام دهم اما صادقانه بگویم نمی‌دانم بازی بعدی‌ام چه زمانی خواهد بود... فکر می‌کنم باید برای مدتی از تنیس فاصله بگیرم.»
اوساکا ابتدای فصل جاری قهرمان مسابقات آزاد استرالیا شد اما چند ماه بعد در خبری غافلگیرکننده اعلام کرد مدت‌هاست از افسردگی رنج می‌برد و به همین خاطر از مسابقات آزاد فرانسه و همین‌طور ویمبلدون انصراف داد. او سپس در المپیک به عنوان نماینده ژاپن حاضر شد اما در دور سوم شکست خورد و نتوانست انتظارها را برآورده کند. اوساکا پیش از آزاد آمریکا نیز در مسابقات سینسیناتی حضور یافت که آنجا نیز در بازی دوم خود مغلوب شد.
یکی دیگر از اتفاقات تقریبا عجیب روز پنجم بازی‌ها رقم خورد ؛ جایی که فرانسیس تیافو که رتبه ۵۰ رده‌بندی را در اختیار دارد در یک دیدار که ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه طول کشید موفق شد با نتیجه 3 بر 2 از سد آندری ربلوف، نفر هفتم جهان عبور کند.