4 قدم برای بهادادن مؤثر به کارمندان

برای ایجاد فضای بهتر در مجموعه کسب‌وکارتان به کارمندان‌تان نشان دهید از تلاش‌هایشان باخبرید و برای موفقیت‌هایشان ارزش قائلید

4 قدم برای بهادادن مؤثر به کارمندان

وقتی برای کارکنان در محیط کار این احساس به وجود بیاید که وجودشان ارزنده است، قطعا اثرگذاری آنها در بهبود تعامل، بهره‌وری و حتی وفاداری‌شان نسبت به شرکت قابل مشاهده خواهدبود. زمانی که به کارمندان‌تان بها دهید و وجود تک‌تک‌شان را به رسمیت بشناسید، این حس را به آنها منتقل می‌کنید که متوجه تلاش‌ها و فعالیت‌هایشان هستید، وجودشان برای مجموعه ارزشمند است و حاصل کارشان دیده می‌شود. این امر به‌ویژه در مورد افرادی که دورکارند و در خانه کار می‌کنند به مراتب مهم‌تر است؛ زیرا وقتی فردی از محیط کار دور است، بیشتر احتمال دارد این حس برایش به وجود بیاید که کارش دیده نمی‌شود.با وجود این به خاطر داشته‌باشید برای این که بتوانید به‌صورت مؤثری حس دیده‌شدن و ارزش قائل‌بودن را به کارمندان‌تان منتقل کنید، نمی‌توانید از یک نسخه برای همه استفاده کنید. اگر نمی‌دانید چطور باید به کارمندان‌تان این حس را منتقل کنید که کارشان را به خوبی می‌بینید و از تلاش‌هایشان با خبر هستید، حتما به چهار راهکار مؤثری که در ادامه بررسی‌شان کرده‌ایم، توجه کنید.

 خالصانه و شفاف برخورد کنید
کارکنان می‌توانند صداقت نداشتن و نبود شفافیت را به‌آسانی تشخیص دهند. فرقی نمی‌کند با آنها رو در رو صحبت کنید یا از نرم‌افزارهای آنلاین یا حتی ایمیل برای برقراری ارتباط استفاده کنید؛ در هر صورت اگر صادقانه و با خلوص نیت رفتار نکنید مطمئن باشید اعضای تیم کاری‌تان متوجه خواهندشد. یکی از مثال‌های خوب در این مورد، ارسال ایمیلی عمومی یا نصب اعلامیه‌ای در تابلوی اعلانات برای تشکر از یک کار خوب یا اتفاق مهمی است که کارمندی رقم زده‌است. چنین روشی به وضوح فقط یک الگوی تکراری است که در آن هر بار فقط نام شخص تغییر می‌کند. این پیام‌ها، با این‌که نیت بسیار خوبی پشت‌شان است، خیلی حس خوبی را منتقل نمی‌کنند و گاهی اوقات می‌توانند ضرر بیشتری نسبت به منفعت‌شان داشته‌باشند. حس این موضوع که رفتار یا پیام‌تان از ته قلب و واقعی نیست، به جای تأثیر مثبت بر بازده افراد می‌تواند حتی بیشتر باعث ایجاد احساس دیده نشدن و نادیده گرفته‌شدن شود.
بهتر است به جای این که کارتان را بی‌اجر کنید، برای نوشتن یک پیام مناسب وقت بگذارید. به کار خاصی اشاره کنید که همان کارمندتان انجام داده‌است و آن را به‌طور خاص و ویژه تبریک بگویید. به رسمیت شناختن نیروهایتان می‌تواند به شکل یک پیام، کارت هدیه، ناهار ویژه یا هر روشی باشد که فکر می‌کنید بیشترین اثرگذاری را برای آن کارمند یا تیم به دنبال دارد.
به نحوی که ترجیح می‌دهند
 به آنها بها دهید

این مورد فقط برای نحوه تشخیص فعالیت‌ها و تلاش‌های کارمندان‌تان برنمی‌گردد؛ حتی در مورد نحوه انتقال این موضوع که کارشان را می‌بینید و برایشان ارزش قائل هستید نیز به شیوه‌ای عمل کنید که برایشان خوشایند است. روشی که در مورد یک نفر به‌خوبی اثربخش است شاید برای شخص دیگری مفید نباشد. بر اساس شناختی که از هر یک از کارمندان یا اعضای تیم کاری‌تان به دست می‌آورید شیوه انتقال پیام‌تان را انتخاب کنید؛ به شیوه‌ای نشان دهید که آنها را می‌بینید که خودشان دوست دارند از آن مسیر دیده شوند. این یک حرکت کوچک است اما نتیجه‌ فوق‌العاده‌ای به همراه خواهدداشت.
برای شناسایی بهترین روش دیده‌شدن هر کارمند، به سبک کار او و مواردی که در او انگیزه ایجاد می‌کند دقت کنید. در حالی که تشویق عمومی و پر سر و صدا ممکن است برای کارمندی که به شدت برونگراست خیلی اثربخش باشد، همین روش برای کارمند درون‌گرایی که ترجیح می‌دهد بدون حاشیه فقط سرش به کار خودش باشد، ممکن است اذیت‌کننده باشد. وقتی در این مورد شک دارید، می‌توانید در یک گفت‌وگوی دو نفره‌ از خودش بپرسید که دوست دارد چطور کارش در مجموعه مورد توجه و تقدیر قرار بگیرد.
به صورت شخصی‌سازی شده توجه کنید
هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه شخصی دیده‌شدن دستاوردها یا تلاش‌های یک فرد به او حس مثبت انتقال دهد، زیرا متوجه می‌شود تلاش‌ها و کارهایش نادیده گرفته نمی‌شود. یک یادداشت دست‌نویس (که می‌تواند حتی اگر در دوران دورکاری به سر می‌برید پست، اسکن یا ایمیل شود، یا حتی عکس آن در پیام‌رسان‌ها ارسال شود) از اصیل‌ترین روش‌ها برای نشان دادن این موضوع به کارکنان است که با دقت حاصل کار آنها را می‌بینید و متوجه موفقیت‌ها، دستاوردها و تلاش‌شان هستید.
فقط دستاوردها را در نظر نگیرید  برای تلاش‌ها نیز ارزش قائل شوید
کارمندی که از پروژه خود فراتر رفته و به پروژه‌های دیگر کمک می‌کند تا به موقع انجام شوند یا دائما برای انجام مسؤولیت‌های سخت داوطلب می‌شود، بدون شک به دلیل سختکوشی و مصمم بودنش در کار، شایسته قدردانی است. این مورد یکی از ارزشمندترین نوع بازخوردهاست؛ زیرا انگیزه کارکنان را برای ادامه کارهایی که انجام می‌دهند، حفظ می‌کند. اگر برای این تلاش‌ها ارزش قائل نشوید، ممکن است در نهایت ناامید شوند و حس کنند تلاش‌های آنها مورد توجه قرار نمی‌گیرد و بنابراین از انجام کارهای اضافی یا پیشرفت بیشتر در پروژه دست می‌کشند. حتی بدتر، ممکن است در آخر موجب شود که به دنبال موقعیت شغلی دیگری بروند.
اگرچه برای شخصی‌سازی و اقدام‌کردن بر اساس رفتار و شخصیت هر فرد، به صرف زمان بیشتری نیاز خواهدبود اما بدون شک داشتن کارمندانی که باور دارند در محیط کارشان وجودشان ارزشمند است و تلاش‌هایشان بی‌ثمر نیست، سودآوری قابل‌توجهی برای هر مجموعه کسب‌وکاری به همراه خواهدداشت.