گاندو به راهش ادامه می‌دهد

گاندو به راهش ادامه می‌دهد

در حاشیه نشست تقدیر علی‌عسکری، رئیس سازمان رسانه ملی از عوامل و بازیگران سریال تلویزیونی گاندو که این شب‌ها از شبکه سه پخش می‌شود، قبل از شروع نشست ما سراغ مجتبی امینی تهیه‌کننده، پندار اکبری بازیگر نقش مامور امنیتی به نام سعید و شاهد احمدلو بازیگر نقش جاسوس به نام محسن کلاهی گفت‌وگوی اختصاصی گرفتیم که در این ستون می‌خوانید.



به جای مثلث‌های عشقی، کار خوب ساخته شود
مجتبی امینی، تهیه‌کننده درباره تولید فصل سوم سریال گاندو به جام‌جم گفت: وقتی گاندو در فصل یک شکل گرفت و روانه آنتن شد با اقبال گسترده مردم رو‌به‌رو شد و مطالبه مردم به حدی زیاد بود که انگیزه ما را برای ساخت فصل دو سریال چند برابر کرد. به همین دلیل تلاش کردیم فصل دو سریال را متناسب با شرایط و مقتضیات روز جامعه رقم بزنیم. البته همان‌طور که می‌دانید کار روی موضوع نفوذ دشوار است و به‌ویژه این موضوع با شرایط روز جامعه هم تطابق داده شود، کار را سخت‌تر می‌کند.
وی ادامه داد: با توجه به این‌که ذائقه و توقع مردم بعد از پخش فصل یک سریال گاندو بالا رفت، به همین دلیل ما باید با تمرکز بیشتری فصل دوم این سریال را کار می‌کردیم. مردم دوست دارند سریال گاندو ادامه پیدا کند و با توجه به این‌که موردهای مختلفی هم در این حوزه وجود دارد، باز هم می‌توان کار تصویری ساخت و به آگاهی مردم و مسؤولان رساند. بنابراین بنای ما این است که این گفتمان را پیش ببریم و به جریان نفوذ همچنان بپردازیم. امیدواریم شرمنده مردم نشویم و مطالبه‌گری برای مردم داشته باشیم. همچنین ظرفیت‌ها هم از سوی مسؤولان باید بزرگ شود و وقتی نقدی می‌شود، پذیرفته شود. در دولت قبلی کسی پاسخگو نبود و نقد هم نمی‌پذیرفتند. فشارها هم زیاد بود. اما با همه این مسائل معتقدم وقتی پشت یک گفتمان مردم باشند، خدا هم یاری می‌کند و مشکلات را می‌توان پشت‌سر گذاشت.
این تهیه‌کننده درباره واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به موضوعات این سریال از‌جمله صحنه‌ای که شارلوت پایش در استخر بود یا تشابه نام یک خائن در سریال با یک فرد ملی در کازرون که به عذرخواهی کارگردان منجر شده؟ توضیح داد: به هر حال وقتی اثری ساخته می‌شود موافقان و منتقدان روی آن متمرکز هستند و این امر طبیعی است. اقبال مردم نشان می‌دهد که ما مسیر را درست رفته‌ایم. ضمن این‌که این سریال بارها تیتر یک شبکه‌های خارجی از‌جمله اینترنشنال و... شد. علاوه بر آن شاهد فرار رو به جلوی سفیر انگلیس بودیم. همه این موارد نشان می‌دهد کسانی که روی پدیده نفوذ کار می‌کنند و حالا این‌گونه واکنش‌ها را نشان می‌دهند، مستاصل شده‌اند. حتی خیلی‌ها به‌واسطه سریال گاندو برگشتند و تلویزیون را نگاه می‌کنند. در مجموع معتقدم می‌توان کار خوب ساخت و نه مثلث عاشقانه و گفتمان خوبی هم رقم زد. به هر حال هر آنچه از دل بربیاید بر دل بنشیند.
محسن کلاهی با دیگر شخصیت‌های گاندو متفاوت بود
شاهد احمدلو که در سریال گاندو ایفاگر نقش جاسوس قصه به نام محسن کلاهی بود، درباره نقشش به جام‌جم تاکید کرد: من قبل از سریال گاندو در سریال‌های امنیتی و پلیسی بازی کرده بودم. اولین معیارم برای چنین کارهایی حضور یک کارگردان کاربلد و یک متن حرفه‌ای و منسجم است که موضوع به‌درستی پرداخت شده باشد و شخصیت‌پردازی‌ها انسجام داشته باشد. وقتی سریال گاندو پیشنهاد شد همه این موارد را در دل خودش داشت و باعث شد تا در این سریال بازی کرده و یک تجربه خوب کسب کنم.
 وی درباره واکنش‌های متفاوت نسبت به این سریال توضیح داد: به هر حال وقتی یک اثر خوب ساخته می‌شود، زیر ذره‌بین قرار دارد؛ چون هر کاری فراز و نشیب‌های خودش را دارد و مخاطب خاص. بنابراین مخاطبان متناسب با سلایق و علایق، بیننده آثار هستند. درباره سریال گاندو باید بگویم این سریال در میان مردم جا باز کرد و طرفداران پر و پا قرص خودش را دارد. در واقع گاندو برای من هم یک تجربه خوب و با حال در کنار عوامل حرفه‌ای بود.
این هنرمند درباره تعامل با جواد افشار، کارگردان افزود: آقای افشار کارگردان ماهر و چیره‌دستی است که فاصله زیادی به لحاظ ذهنی با بازیگران ندارد و کار در مشت اوست و تعامل بسیار خوب و سازنده‌ای هم با بازیگران دارد. من هم از این قاعده مستثنا نبودم. ضمن این‌که هر بازیگری وقتی وارد کاری می‌شود، با خودش داده‌ای به همراه دارد و من هم پیشنهادهایم را درباره نقش با آقای افشار در میان می‌گذاشتم. اگر به بهبود نقش کمک می‌کرد، حتما می‌پذیرفت. ضمن این‌که شخصیتی که در سریال گاندو بازی کردم از آنجا که از من فاصله داشت برایم چالش برانگیز بود. همچنین محسن کلاهی به لحاظ شخصیتی تفاوت زیادی با دیگر شخصیت‌های سریال گاندو داشت؛ نه خیلی منفی مطلق بود و نه مثبت مطلق.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که کار پلیسی ساخته‌اید، آیا قصد دارید کار امنیتی هم کارگردانی کنید، عنوان کرد: هر کاری تجربه منحصر به فرد خودش را دارد. شاید روی کاغذ من تجربه کار برای چنین گونه‌ای را نداشته باشم اما از لحاظ تکنیک و فرم اجرا یک اثر کمدی با یک اثر امنیتی تفاوت ندارد، گرچه هر کدام ساختار خودشان را دارند. وقتی بنای اصلی کار را بلد باشید می‌دانید چطور اجرا کنید. کارگردانی هم به تجربه بالا نیاز دارد و این‌که روی موضوع اشراف کامل وجود داشته باشد.
با گاندو از نقش مامور امنیتی خداحافظی می‌کنم
پندار اکبری که در سریال گاندو نقش مامور امنیتی به نام سعید را بازی کرده، درباره نقشش به جام‌جم توضیح داد: تا قبل از گاندو نقش مامور امنیتی بازی نکرده بودم و با این سریال این شخصیت را تجربه کردم. البته تا به امروز همیشه نقش‌های مثبت بازی کرده‌ام و نقشم هم در سریال گاندو مثبت بود اما کاملا با دیگر نقش‌های مثبتم متفاوت بود و همین من را به چالش دعوت کرده بود. البته باید به این موضوع هم اشاره کنم که این آخرین باری بود که نقش مامور امنیتی بازی کردم، چون می‌خواهم شخصیت سعید را در سریال گاندو حفظ کنم.
وی ادامه داد: حتی اگر پیشنهادهای وسوسه کننده هم به من داده‌شود، باز هم نمی‌پذیرم نقش مامور امنیتی را بازی کنم. در مجموع تجربه بازی در سریال گاندو برایم خیلی خوب و خاص بود و تکنیک کار متفاوت بود. برای درآوردن نقش هم از مشورت و راهنمایی آقای افشار استفاده کردم. همچنین از فیلم‌های معتبر دنیا هم که چنین نقش‌هایی بازی شده بود برای بازی در سریال گاندو الگو گرفتم. بخش‌های عملیاتی کار بسیار چالش برانگیز بود و ایفای نقش سعید در سریال گاندو من برای نقش یک مامور امنیتی اشباع کرد و خاطرات بسیار خوبی از این دو فصل برایم به جا گذاشت.