جنگ با 3/2 میلیون کودک

انگلیسی‌ها همزمان با ادعای حمایت از صلح یمن، فروش سلاح به عربستان را ادامه می‌دهند

جنگ با 3/2 میلیون کودک

بیش از شش سال از جنگ یمن می‌گذرد و عربستان‌سعودی با ائتلافی از کشورهای عربی به مردم یمن حمله می‌کند. از آن زمان تاکنون، بیش از 230هزار نفر از مردم یمن در این جنگ، جان خود را از دست داده‌اند، 24میلیون نفر نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند و بیش از 13میلیون نفر نیز در آستانه یک قحطی بزرگ قرار دارند.سازمان ملل متحد می‌گوید یمن به بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان تبدیل شده‌است. گرچه دلایل زیادی برای این موضوع دردآور وجود دارد اما بارزترین و ویران‌کننده‌ترین آنها بمباران شهرها، روستاها، زیرساخت‌ها، بیمارستان‌ها و بازارهای یمن به رهبری عربستان بوده‌است.از همان ابتدا که ملک‌سلمان، پادشاه عربستان در مارس 2015، علیه یمن اعلام جنگ کرد، دولت انگلیس با اتخاذ مواضعی دوگانه، از یک‌سو اعلام کرد حملات مرگبار علیه یمن را تحریم می‌کند اما از سوی دیگر دولت کامرون از مواضع ملک‌سلمان حمایت کرد و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه وقت مدعی شد انگلیس از هر راه ممکن به جز درگیری در جنگ، از سعودی‌ها پشتیبانی خواهدکرد.با وجود کوهی از شواهد در مورد ارتکاب جنایات جنگی از زمان آغاز جنگ یمن تا کنون، انگلیس بارها ادعا کرده‌است هیچ مدرک جدی مبنی بر نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر توسط دولت سعودی در یمن وجود ندارد. در واقع انگلیس در خط مقدم حمایت‌های دیپلماتیک از عربستان سعودی بوده و از ابتکار عمل کانادایی - هلندی برای تحقیق مستقل در مورد جنایات جنگی توسط همه طرف‌ها جلوگیری کرده‌است.
سوال اینجاست چرا انگلیس که همواره درباره حمایت از حقوق بشر لاف می‌زند حاضر شده با حمایت بی‌قید و شرط از عربستان سعودی در این جنگ مرگبار، چنین آسیبی به اعتبار بین‌المللی خود بزند؟
پاسخ روشن است و یک دلیل قدرتمند برای این رویکرد انگلیس، فروش اسلحه است. اکنون شواهد تازه‌ای در مورد روابط نزدیک فروشندگان اسلحه و شرکت‌های اسلحه‌سازی با ماشین نظامی - دیپلماتیک انگلیس وجود دارد.
جلسه محرمانه
وب‌سایت Declassified UK (که سایتی پیشرو در زمینه تجزیه و تحلیل دقیق و اخبار اختصاصی در مورد سیاست خارجی انگلیس است) اخیرا جزئیات جلسه مخفیانه مدیر یک شرکت بزرگ اسلحه‌سازی با وزیران دفاع و امور خارجه انگلیس در ژانویه 2016 را منتشر کرد؛ همان زمانی که اوج بمباران عربستان سعودی در یمن بود. ظاهرا هیچ سابقه رسمی در مورد آنچه در این جلسه با حضور فیلیپ دون وزیر دفاع وقت و توبیاس الوود، معاون ارشد وزیرخارجه وقت مورد بحث قرار گرفت، وجود ندارد. به گزارش Declassified UK، هیچ یک از وزرا جلسه مربوط به گزارش جلسات خارجی وزارتخانه خود را که در آن وزرا ملزم به ثبت تماس با فروشندگان اسلحه هستند، اعلام نکردند.قطعا جزئیات این نشست هرگز روشن نمی‌شد تا این‌که کتاب خاطرات آلن دانکن، معاون سابق وزیر خارجه انگلیس منتشر شد. دانکن در خاطرات خود می‌گوید آن جلسه توسط کمیته مشورتی خلیج‌فارس وزارت دفاع برگزار شد تا در مورد قیمت نفت و سفرهای آینده دیوید کامرون، نخست‌وزیر وقت و دیگران به عربستان سعودی بحث کند.
Declassified  می‌گوید وزرا در ابتدا وجود کمیته را انکار می‌کردند، اما بعداً اذعان کردند  یک گروه مشاوره خلیج فارس وجود دارد. با این حال، دولت انگلیس می‌گوید هیچ‌گونه سوابقی از صورت جلسه نشستی که در سال 2016 برگزار شد، وجود ندارد. البته اعلام شده ریچارد پانیگویان، مدیر وقت شرکت اسلحه‌سازی آمریکایی ریتون، به جلسه دعوت شده‌بود هرچند به دلیل این‌که هیچ‌گونه سابقه‌ای از صورت‌جلسه آن نشست منتشر شده نمی‌توان حضور او را در این نشست تایید کرد.اگرچه باید ملاک را بر همان اظهارات وزیران مبنی بر این‌که هیچ‌گونه سوابقی از آن جلسه وجود ندارد گذاشت اما با این وجود، نفس دعوت پانیگویان برای این نشست نشاندهنده نقش بالای فروش سلاح در سیاست‌های خاورمیانه‌ای انگلیس است و این نگران‌کننده‌است.
نقض قوانین جنگ
شش ماه پس از آن نشست در سال 2016، من به نمایندگی از میدل ایست آی به یمن سفر کردم و شواهد غیرقابل انکاری را کشف کردم که نشان می‌داد ائتلاف به رهبری عربستان سعودی با حمایت انگلیس، غیرنظامیان یمنی را مورد هدف قرار داده‌است و این نقض آشکار قوانین جنگ است. من همچنین شاهد تخریب بی‌رحمانه خانه‌های یمنی بودم و پزشکان به من گفتند محاصره یمن که با مجوز سازمان ملل صورت گرفته‌است باعث جلوگیری از رسیدن داروهای حیاتی و تجهیزات پزشکی به مردم این کشور شده‌است.
کشورهایی مانند ایتالیا و آلمان اعلام کرده‌اند فروش اسلحه به عربستان را متوقف کرده‌اند. آمریکایی‌ها نیز در دوره بایدن حداقل در ظاهر اعلام کرده‌اند دیگر به عربستان سلاح نمی‌فروشند و یکی از اولین اقدامات جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده پس از تحلیف، توقف فروش کلیه سلاح‌هایی بود که امکان به کارگیری در عملیات تهاجمی توسط عربستان را دارند.
با این حال تا امروز، دولت انگلیس همچنان علنا به صادرات اسلحه و حمایت از عربستان در جنگ یمن ادامه می‌دهد.این یک رفتار به شدت تناقض‌آمیز از سوی انگلیس است. وقتی انگلیس در سال 2014، پیمان تجارت اسلحه را تصویب کرد، اصرار داشت در صورت وجود مغایرت عمده با قوانین بین‌المللی در زمینه حقوق بشر، فروش سلاح به کشورهای دیگر ممنوع است. اما با وجود این پیمان و شواهد زیادی که درباره جنایات سعودی‌ها در یمن وجود دارد انگلیس همچنان به فروش سلاح ادامه می‌دهد این در حالی است که حتی متحد آنها یعنی آمریکا نیز به دلیل فشار افکار عمومی اعلام کرده‌است که دیگر به عربستان اسلحه نمی‌دهد.
تناقض آزار دهنده
جنگ ادامه دارد و هر روز بر مصیبت‌های مردم یمن افزوده می‌شود. با افزایش نرخ سوءتغذیه شدید همزمان با همه‌گیری جهانی کووید - 19، پیش‌بینی‌های سال 2021 سازمان ملل برای یمن حیرت‌آور است. بر اساس این گزارش‌ها بیش از 400هزار کودک زیر پنج سال یمنی در معرض خطر مرگ به دلیل گرسنگی قرار دارند. همچنین پیش‌بینی می‌شود 1.2 میلیون زن باردار یا دارای نوزاد شیرخوار و 2.3 میلیون کودک زیر پنج سال دچار سوءتغذیه حاد شوند. با وجود این انگلیس اعلام کرده‌است کمک‌های بشردوستانه به یمن را در سال‌های 22-2021 بیش از نصف کاهش می‌دهد و این در حالی است که میلیاردها پوند فروش اسلحه به عربستان سعودی، همچنان ادامه دارد. سازمان مبارزه با فقر آکسفام، اخیرا دولت انگلیس را به طولانی کردن جنگ یمن با اجازه صادرات تجهیزات سوخت‌رسانی هوا به هوا به عربستان سعودی متهم کرد چرا که این تجهیزات، امکان ادامه بمباران‌های بی‌رویه مردم یمن توسط سعودی‌ها را فراهم می‌کند.
در اینجا یک تناقض بسیار نگران‌کننده وجود دارد. از زمان آغاز درگیری‌های یمن، انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل، نقش حامی یمن را بازی کرده‌است. جیمز کلورلی، معاون خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس اخیرا در جلسه پارلمان در این زمینه بسیار لاف زد و گفت برای کمک به پیشبرد روند صلح یمن، همچنان به همکاری با شرکا و متحدان‌مان در سازمان ملل ادامه می‌دهیم تا اطمینان یابیم یمن همچنان به عنوان یک اولویت اصلی برای جامعه بین‌المللی است.
اما انگلیس منافع بسیار متناقضی در قبال جنگ یمن دارد. از یک سو، صنعت اسلحه‌سازی این کشور از جنگ سود می‌برد و- همان‌طور که افشاگری Declassified نشان داد - در سیاستگذاری جنگ یمن، نقش مهمی دارد. از طرف دیگر می‌خواهد با بازی کردن نقش حامی یمن، همچنان ادعای پرچمداری روند صلح یمن را ادامه دهد. اگر جامعه بین‌المللی واقعا خواهان صلح در یمن است، وقت آن است که به انگلیس این پیام را بفرستد: یا فروش سلاح به سعودی‌ها را متوقف کنید، یا ادعای حمایت از یمن و برقراری صلح در این کشور را پایان دهید. تلفیق این دو امر غیراخلاقی، غلط و خیانت به هر آن چیزی است که انگلیس ادعا می‌کند در صحنه بین‌المللی انجام می‌دهد.
منبع: middleeasteye.net