ایران، کم‌نظیر و پرستاره

مجید جلالی در گفت‌و‌گو با جام‌جم

ایران، کم‌نظیر و پرستاره



 آقا معلم فوتبال می‌گوید دیدار ایران با عراق یکی از سنگین‌ترین دیدارهای شاگردان اسکوچیچ در انتخابی جام‌جهانی است. به نظر او عراق تیم خطرناکی است و نسبت به سوریه برتری‌های متعددی دارد.  مجید جلالی اعتقاد دارد پیروزی در این دیدار اهمیتی بسیار بالا دارد و اگر ایران دچار لغزش شود به شدت ضرر می‌کند.
 تحلیل فنی شما از دیدار ایران و عراق در انتخابی جام‌جهانی چیست؟
دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق دیدار حساس‌تر و مهم‌تری است. ایران دیدار قبلی خود که با سوریه بود را با برتری پشت سر گذاشت اما خوب می‌دانیم حساسیت‌های این مسابقه بیشتر است.
 گویا این تیم تغییرات مختلفی را هم تجربه کرده است.
بله، عراق با کلی تغییر و تحول به انتخابی جام‌جهانی آمده است، این تیم حتی روی نیمکت خود هم تغییراتی داشته و در نخستین مسابقه خود با تیم کره جنوبی بازی و مساوی کرد.
 مدتی پیش تیم ایران مقابل همین عراق قرار گرفت. پس با این اوصاف شما باید انتظار داشته باشید کاملا تیم‌شان متحول شده است.
عراقی که قرار است رو در روی ما قرار بگیرد با تیمی که دو ماه پیش با آنها بازی کردیم کلی تفاوت دارد. ما باید با ایده‌های جدید مقابل این تیم قرار بگیریم. تیم بسیار متفاوتی شده و قطعا بازی سنگینی در پیش خواهیم داشت.
 اما با تمام تغییرات باز هم تیم ایران چیز دیگری است و هنوز از جهات زیادی از عراق سرتر به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟
بحث ما در رابطه با تیم‌ملی فوتبال ایران بحث تجربه است. این تجربه ارزشمند را قطعا بازیکنان عراق ندارند. خودتان ببینید ما چند بازیکن با تجربه بین‌المللی در ترکیب‌مان داریم. آیا عراق چنین سرمایه انسانی را در اختیار دارد؟ مسلما خیر. اگر تیم ایران هماهنگی لازم را داشته باشد هیچ تیمی در آسیا جلودار آن نیست.
 به نظر شما در دیدار ایران و عراق کدام بازیکن تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت؟
در رابطه با ایران که صحبت کنیم اما در رابطه با عراق باید بگویم عراقی ها یک تیم هستند و این تیم از نظر بازیکن تفاوت چندانی با عراق دو، سه ماه پیش ندارد. ولی نکته بسیار مهم این است که تیم ملی عراق از لحاظ تیمی بسیار خوب است و عملکرد خوبی دارد. ما بازی سختی با آنها نخواهیم داشت. ما کلی ستاره داریم اما آنها تیم هستند. باید برتری خود را از لحاظ تیم بودن هم به تیم خوب نشان بدهیم.
عراق بازی اول خود را با کره‌جنوبی مساوی کرد، این موضوع نگران‌کننده نیست؟
ما نباید به حاشیه‌ها کاری داشته باشیم. نتیجه عجیبی هم نبود. اینجا مرحله دوم انتخابی جام‌جهانی است و باید تفکرات قدیمی در رابطه با از پیش بازنده بودن بسیاری از تیم‌ها را دور بریزیم. باید به دقت بازی‌های حریفان را آنالیز کنیم تا متوجه شویم چه اتفاقی افتاده و برای آینده چه باید بکنیم.
 ایران از لحاظ داشتن بازیکنان بین‌المللی و لژیونر تقریبا بی‌نظیر است. به نظر شما این موضوع چه کمکی به موفقیت این تیم در انتخابی جام جهانی می‌کند؟
تیم‌ملی فوتبال ایران در آسیا از لحاظ داشتن بازیکن رقیب ندارد و این موضوع را من قبلا هم گفته‌ام. تیم ایران تیمی است که ظرفیت انسانی بالایی دارد. در مجموع ظرفیت انسانی فوتبال ایران بالاست. استعدادهایی که ما از آنها برخوردار هستیم بی‌نظیر هستند، نمونه‌اش طارمی که در دو سال بازی کردن در فوتبال اروپا تبدیل به ستاره شد. ما کم نظیریم.
 و پیش‌بینی شما از نتیجه مسابقه؟
پیش‌بینی نکنیم. بازی را ببینیم. اما یادمان نرود ما چه تیمی داریم و دیگران چه تیمی دارند.