قاشق علیه تفنگ!

قاشق علیه تفنگ!

 خودشان بهش می‌گویند «قلعه محافظت شده». دیوارهای بتونی ضخیم و بلند با سیم‌های خاردار و دوربین‌های مراقبتی پیشرفته و برج‌های نگهبانی با تجهیزات پیشرفته که همه چیز را زیر نظر دارند.  سگ‌های گران‌قیمت آموزش‌دیده که می‌توانند حتی بدون این همه تجهیزات خودشان به تنهایی قلعه را حفاظت‌شده نگه دارند. هر بخش 15 اتاق دارد و هر اتاق تمهیدات امنیتی خود. جایی است برای نگهداری کسانی که به زعم دادگاه خودشان جرم‌شان خیلی سنگین است و باید سال‌های دراز یا تا ابد در آنجا بمانند. جایی که تعریفش را خواندید، امنیتی‌ترین زندان اسرائیل است. جایی به نام «زندان جلبوع».
خبری که پریروز رسانه‌ها را تکان داد این بود: «شش زندانی فلسطینی با حفر تونل توانستند از زندان جلبوع فرار کنند.» فرامتن این خبر را اگر بخواهیم واکاوی کنیم به یک گزاره کوتاه و بامزه می‌رسیم: «شش فلسطینی با یک قاشق امنیتی‌ترین نیروهای اسرائیلی را شکست دادند!»
همه شش نفری که از زندان گریختند، کسانی بودند که سابقه مبارزه با رژیم اشغالگر قدس را داشتند و بیشترشان به حبس ابد محکوم شده بودند. محمود عارضه از اعضای جنبش فلسطینی که «امیر اسرا در زندان جلبوع» خوانده می‌شد نیز بین آنان بود.
البته این اولین باری نبود که زندانیان فلسطینی توانستند از چنگ نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی فرار کنند. برای مثال حمزه یونس، مبارز فلسطینی سه بار از چنگ نیروهای اشغالگر فرار کرد؛ یک بار از زندان عسقلان، یک‌بار از بیمارستان و بار آخر از زندان رمل. سال 1987 شش زندانی فلسطینی که حبس ابد خورده بودند، توانستند طی هفت روز متوالی بدون این که کسی بو ببرد میله‌های زندان را ببرند و فرار کنند. در نمونه‌ای دیگر از پیروزی قاشق فلسطینی بر سلاح صهیونیستی می‌توان به زندان عوفر سال 2003 اشاره کرد. سه زندانی در این زندان توانستند با حفر یک تونل 15 متری با قاشق که کندن آن 17 روز زمان برد، از این زندان فوق امنیتی فرار کنند.
البته همین زندان جلبوع هم یک بار در سال‌های گذشته باد به غبغب انداخته و اعلام کرده بود که یک عملیات فرار از طریق حفر تونل را خنثی کرده‌ایم و هیچ کس نمی‌تواند از این زندان فرار کند. که البته مثال نقض آن با یک قاشق بر پیشانی رژیم صهیونیستی حک شد!