جای خالی سالن‌های سینما و تئاتر

جای خالی سالن‌های سینما و تئاتر


فردا یعنی 21شهریور در تقویم کشور ما به نام سینما مهر خورده است. در بندرعباس، مرکز هرمزگان اما از دهه20 و با ورود کارخانه برق به این شهر، اولین سینما هم راه‌اندازی شد. این سینما با نام مهتاب در سال1328 با ظرفیت 200نفر در نزدیکی محل کنونی بازار بزرگ بندرعباس واقع‌شده بود. استقبال مردم از سینما باعث شد چندین سینمای دیگر تا پیش از انقلاب بندرعباس، میناب و بندر لنگه بازگشایی شود.
از این تاریخچه طلایی سینمایی هرمزگان که بگذریم، امروز وضعیت سالن‌های سینمایی این استان تعریف چندانی ندارد. نشان به نشان آمارهایی که می‌گوید این استان با ۷۷۶ هزار و
۴۱۵ نفر جمعیت و ۷۰/۶۹۷ کیلومترمربع مساحت، دو سینمای درجه‌یک به نام‌های ستاره جنوب و ستاره شهر بندرعباس با ظرفیت ۴۳۶ صندلی. تنها سینمای بندرلنگه و سینماهای درجه۲ میناب و غدیر بندرعباس هم کم‌وبیش رونق دارند. این آمار و ارقام ما را به نتیجه‌گیری دیگری هم می‌رساند و آن فاصله فاحش صندلی‌ها و سالن‌های سینمایی هرمزگان با استاندار کشوری است، چه این‌که بر اساس آخرین آمار موجود در سال ۹۷، تعداد سینماهای فعال کشور
 ۴۳۶ سالن بوده است؛ یعنی به ازای هر ۱۸۷هزار ایرانی، یک پرده سینما و به ازای هر ۷۲۰نفر، یک صندلی سینما در کشور وجود دارد که با داشته‌های هرمزگان تفاوت معناداری دارد.
حسین هاشمی تختی، نماینده سابق مردم هرمزگان در مجلس هم روی این ضعف فرهنگی استان دست گذاشته و می‌گوید: ۱۳شهرستان این استان بدون سالن هستند و فقط دو سینما در بندرعباس وجود دارد و سینماهای پیش از انقلاب هم دیگر فعال نیستند. وضعیت تئاتر هرمزگان به‌مراتب بسیار بدتر از شرایط سینمایی آن است و گفته می‌شود تنها سالن تخصصی تئاتر که در مرکز استان واقع‌شده، دارای ۷۱صندلی است که به هیچ‌عنوان دردشان مردم استان و هنرمندان نیست.این در حالی است که  انجمن نمایش استان هرمزگان 2۵۰۰ نفر عضو فعال دارد و در طول سال به‌صورت مستمر نمایش‌هایی برگزار می‌شود.  به نظر می‌رسد وضعیت کتابخانه‌های هرمزگان از سایر مجموعه‌های فرهنگی آن (یعنی سینما و تئاتر) وضعیت به‌مراتب بهتری دارد. این را می‌شود از افزایش زیربنای کتابخانه‌های عمومی هرمزگان دریافت گرچه همچنان نسبت به سرانه کشوری فاصله دارد. طبق گفته حجت‌الاسلام محمد ذاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان در اردیبهشت سال گذشته زیربنای کتابخانه‌های عمومی در استان هرمزگان در دو سال اخیر از ۳۱هزار مترمربع به ۳۸هزار مترمربع افزایش یافت که این توسعه فقط مربوط به مرکز استان نیست.