نسخه Pdf

چالش‌های خاص  شبکه تخصصی

سختی‌های برنامه‌سازی برای المپیک به روایت پوریا ملک‌آبادی از مدیران شبکه‌ورزش

چالش‌های خاص شبکه تخصصی

اتفاقی که امسال برای شبکه‌ورزش در زمان مسابقات المپیک و پارالمپیک 2020 رخ داد و توانست هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص را به سمت خود جلب کند و نمره قبولی خوبی بگیرد. پویا ملک‌آبادی، مدیر گروه تولید شبکه‌ورزش در زمینه پوشش و پخش مسابقات در کنار تولید محتوا و تهیه برنامه‌های تحلیلی با حضور مجری و کارشناس؛ به این شبکه از نگاه مدیرگروه تولید، نمره 17 و از نگاه مخاطب نمره 19 می‌دهد و با توجه به سختی‌ها و مشکلات موجود در تهیه و ساخت برنامه عملکرد این شبکه را قابل‌قبول عنوان می‌کند و در انتظار نظرسنجی فصل تابستان سازمان صدا و سیماست تا از طریق این نظرسنجی نیز به این اطمینان برسد که مخاطب شبکه‌ورزش به شکل چشمگیری افزایش یافته‌است.

شبکه ورزش وقتی به رویدادهای بین‌المللی مانند المپیک و پارالمپیک و یورو می‌پردازد باید به آنها به صورت تخصصی بنگرد و همین نگاه تخصصی کار را برای سازندگان سخت می‌کند. پویا ملک‌آبادی در این زمینه می‌گوید: « تحلیل و بررسی برای چنین مخاطبی باید دقیق و درست باشد. به عنوان مثال در زمان تحلیل مسابقات پرتاب نیزه باید کاملا تخصصی به آن پرداخت و اطلاعات دقیقی ارائه شود. چون مخاطب مسابقات پرتاب نیزه همین را می‌خواهد. خیلی از آنها اطلاعات کاملی درباره چنین رشته‌های ورزشی دارند که اگر در برنامه اطلاعاتی به غلط داده شود آنها متوجه شده و نسبت به چنین اشتباه‌هایی واکنش نشان می‌دهند.»
المپیک و پار المپیک به روایت اعداد
مدیر گروه تولید شبکه‌ورزش  درباره نحوه عملکرد و پخش رویداد المپیک و پارالمپیک می‌گوید: «شبکه‌ورزش در رقابت‌های المپیک به مدت 17روز و در پارالمپیک به مدت 11 روز از ساعت 4 بامداد پخش زنده مسابقات، همراه با برنامه‌های تحلیل و بررسی داشت و این پوشش به صورت زنده، ممتد و بی‌وقفه تا ساعت 19 هر روز انجام می‌گرفت. 15ساعت پوشش مسابقات و بعد از آن از ساعت 20 تا 23و30دقیقه هر شب  هایلایت  رویدادهای روز و مسابقاتی را که در آن روز برگزار شد به نمایش درمی‌‌آمد. در برخی روزها شبکه‌ورزش دارای حدود 40 آیتم بود که نشان از محتوای غنی در این روزها داشت. برای مسابقات پارالمپیک هم همین اتفاقات افتاد و از ساعت 4و30دقیقه بامداد تا 17و30دقیقه پوشش رقابت‌های زنده بود و از ساعت 21 تا 23و30دقیقه تحلیل رویدادهای روز  انجام می‌شد.»
علاوه بر چنین باکسی که باکس اصلی شبکه بود ملک‌آبادی از باکس فرعی دیگری می‌گوید که خبر دست‌اول بود و ادامه می‌دهد: «بخشی که شبکه‌ورزش به آن نیاز داشت تا لحظه به لحظه وقایع ورزشی را دنبال کند، بخش خبری بود که توانستیم با باکس خبر دست‌اول آن را پوشش دهیم تا شبکه‌ورزش به عنوان یک شبکه تخصصی مرجع ورزش کشور شناخته شود. گرافیکی نیز برای صفحه در نظر گرفته شد که در هر 15 دقیقه اطلاعات کاملی از مسابقات، بازیکنان و مدال‌ها داده می‌شد. حتی به این‌که چند ساعت به بازی‌ها مانده، چند ساعت به مسابقات فینال مانده، اطلاعات آب و هوای آن روز که قرار بود مسابقه برگزار شود و... تمام اطلاعات به مخاطب داده می‌شد.»
 استقبال خوب مخاطب از برنامه‌های شبکه‌ورزش
رویدادهای بزرگ، آن دسته از اتفاقاتی است که کل کشورهای جهان را با خود درگیر می‌کند و بسیاری از کشورها در آن شرکت‌کننده داشته و برای همین هم این رویدادها برا‌یشان بسیار اهمیت دارد.  
«این رقابت‌ها آنقدر مهم است که بعد از پیروزی و کسب مدال ملی‌پوشان کشورمان، پیام رهبری، پیام رئیس‌جمهور، پیام رئیس‌مجلس و پیام بسیاری از مقامات دولتی را داریم که نشان می‌دهد این رویدادها و کسب مقام و افتخار چقدر برای کشور مهم است. یک ورزشکار هم با تمام تلاش‌هایی که می‌کند به دنبال چیست؟ دیده شدن و حمایت. رسانه در این زمینه می‌تواند یک ستون مهم باشد. حدود 20هزار ساعت پخش زنده مسابقات پارالمپیک طی 11 روز عدد کمی نیست. من به عنوان مدیر تولیدات شبکه که از راس کار به فعالیت‌ها نگاه می‌کنم به این موضوع می‌رسم که عملکرد همکاران بسیار خوب بوده و مردم هم استقبال خوبی نشان دادند. برای همین هم رشد شبکه‌ورزش بعد از این تلاش‌ها رشدی عجیب و قابل توجه خواهدبود. در ایام عید نیز بیشترین رشد را در میان شبکه‌های سازمان صدا و سیما داشتیم.»
بین المپیک و پارالمپیک تبعیض نداشتیم
ملک‌آبادی در پاسخ به این سوال که بین پخش و پوشش برنامه‌های المپیک و پارالمپیک تبعیضی قائل شده‌اند یا خیر می‌گوید: «برای پخش و پوشش رقابت‌های پارالمپیک هیچ تفاوتی نسبت به رقابت‌های المپیک قائل نشدیم. حتی بعد از پایان رقابت‌های پارالمپیک باز هم تحلیل و بررسی این رقابت‌ها ادامه داده‌شد. هیچ تبعیضی رخ نداد؛ چون مدال‌آور هم در این بخش بیشتر داشتیم خیلی بیشتر به این رقابت‌ها پرداخته شد.
از طرفی یک تیم منسجم وجود داشت و از طرف دیگر تجربه پوشش المپیک را هم داشتیم. در هر صورت بعضی از رشته‌های پارالمپیک هم به دلیل معلولیت‌ها، پخش تلویزیونی ندارند. برای همین این امکان وجود دارد که برخی رقابت‌ها از دست برود. اما در هایلایت شب، کاملا به این رویداد‌ها پرداخته می‌شد و درباره آنها تحلیل صورت می‌گرفت. مخصوصا برای ورزش بانوان تا کمبودی هم از این نظر احساس نشود. موضوع دیگر کوتاه بودن مدت زمان رقابت‌های پارالمپیک است. المپیک 17 روز و پارالمپیک 11 روز بود. طبیعی است که آنتن پارالمپیک کمتر باشد.»  


برای ثانیه ثانیه برنامه دهکده المپیک فکر شد
به گفته ملک‌آبادی، برنامه‌های فوتبالی که پرمخاطب  است و بسیاری به آنها علاقه نشان می‌دهند و گروه سنی و جنسیت نمی‌شناسد، در صورتی ماندگار خواهدبود و مخاطب آن را دوست خواهدداشت که دارای محتوای مناسبی باشد و اطلاعات دست‌اول داشته و این اطلاعات را با سر و شکل زیبای فرم تلویزیونی در کنار خلاقیت ارائه کند. همین فرمول کاری می‌کند تا مخاطب آن برنامه را دوست داشته، پیگیری کند و به عنوان یک برنامه محبوب و ماندگار شناخته شود: «نقطه قوت برنامه‌هایی مانند برنامه 90 و برنامه‌هایی از این دست به خاطر دانش بالا در تولید محتواست. رصد دقیق صورت گیرد و اطلاعات دقیق به دست آید و این اطلاعات را با سر و شکل زیبا در فرم تلویزیون و تصویری ارائه کند؛ مخاطب آن را به خوبی می‌پذیرد و متوجه تلاش‌ها برای به دست آوردن این اطلاعات و ارائه آنها به بهترین شکل خواهندشد. یک برنامه ماندگار دارای خلاقیت و اطلاعات دقیق و دیتای قوی است. دغدغه من به عنوان مدیر  گروه یک شبکه در صدا و سیما برای فوتبال کشور و ماندگاری آن این است که برنامه‌ای  فقط ساخته نشده باشد که آنتن را پر کند. برنامه‌ای که ساخته می‌شود بعد از آن باید کاری انجام گیرد، جریانی به راه افتد و کمکی به فوتبال کشور شود. یک برنامه ماندگار که روی آن فکر شده باشد و دارای خلاقیت باشد و با ذائقه و نیاز مخاطب همراه باشد به همین صورت به وجود می‌آید و دارای ثمر و خروجی است. آنتن با توجه به نیاز مخاطب پر شود ماندگار خواهد شد. برنامه دهکده المپیک برای ثانیه به ثانیه‌اش فکر شد. همین کارها دست به دست هم می‌دهد تا یک برنامه بقا پیدا کند و در حافظه مخاطب هم ماندگار باشد. باید نگاه به نتیجه ساخت یک برنامه بشود و به این سوال پاسخ داده شود که چه هدفی را دنبال می‌کنیم؟ از این برنامه چه می‌خواهیم؟ قرار است چه معضل و دردی را درمان کند؟ در عین ساخت برنامه سرگرم‌کننده، باید رسانه جریان‌ساز و سرآغاز تحولات باشد و گوش‌ها را تیز کند.»
ضمیمه نوجوانه