پیاده‌روی در تاریخ

فینال جذاب تنیس آزاد آمریکا بین جوکوویچ و مدودف امشب برگزار می‌شود

پیاده‌روی در تاریخ

«همه‌چیزم را برای این بازی می‌گذارم؛ قلب‌، روح‌، بدن و ذهنم را. طوری بازی خواهم کرد که انگار آخرین مسابقه عمرم است.» اگر به شما نگویند که گوینده این جملات چه کسی است و باید حدس بزنید، شاید به ورزشکاری اشاره کنید که بعد از سال‌ها تلاش و پشتکار به یک فینال مهم رسیده و تا رسیدن به اولین قهرمانی‌اش فاصله کمی دارد. اما در کمال تعجب باید گفت که این حرف‌ها را نواک جوکوویچ زده که تا همین الان 20 قهرمانی در گرند‌اسلم‌های مختلف دنیای تنیس دارد و خودش خوب می‌داند که با رسیدن به قهرمانی بیست و یکم، چه تاریخ‌سازی بزرگی را رقم می‌زند. جوکو در کنار نادال و فدرر تنها بازیکنانی هستند که 20 قهرمانی گرند‌اسلم در بخش تنیس مردان دارند. مرد شماره یک تنیس جهان بامداد دیروز و در بازی نیمه‌نهایی تنیس آزاد آمریکا توانست الکساندر زورف را با نتیجه 3 بر 2 شکست دهد تا فقط یک‌قدم با قهرمانی شماره 21 فاصله داشته باشد. در واقع نوله با پیروزی مقابل زورف توانست انتقام شکست یک ماه و نیم پیش خود در بازی‌های المپیک را از این تنیسور آلمانی بگیرد. در دیدار اول از مرحله نیمه‌نهایی این بازی‌ها، دنیل مدودف مرد دوم تنیس جهان در سه ست از سد فلیکس اوژه الیاسیم کانادایی عبور کرد تا خود را آماده نبرد با صربیناتور کند. این برای سومین‌بار است که مدودف به فینال یک گرند‌اسلم می‌رسد. مدودف سال ۲۰۱۹ در فینال اوپن آمریکا مغلوب نادال شد و امسال در فینال آزاد استرالیا از جوکوویچ شکست خورد. البته او سال بدی را پشت سر نگذاشته است. مدودف امسال در مسترز کانادا، مارسی و مایورکا به قهرمانی رسید.

فینال امشب را از دست ندهید
 بعد از آن‌كه دانیل مدودف روس در نخستین بازی نیمه‌نهایی حریف كانادایی خود الیاسیم را در سه ست پیاپی شكست داد همه توجهات به‌سوی مهم‌ترین دیدار این مرحله میان نواك جوكوویچ و الكساندر زورف برگشت تا ببینند این جوان آلمانی كه یك ماه پیش در نیمه‌نهایی المپیك توكیو جوكو را از رسیدن و دستیابی به مدال المپیك محروم كرده بود، آیا بازهم می‌تواند نفر شماره یك تنیس دنیا را در یک‌نیمه نهایی دیگر متوقف كند یا خیر؟ زخمی كه زورف در المپیك به حریف صربستانی خود وارد كرد آن‌قدر دردناك بود كه جوكوویچ حتی نتوانست به مدال برنز المپیك دست یابد و با شكست در دیدار رده‌بندی در مكان چهارم قرار گرفت. به همین علت دیدار نیمه‌نهایی رقابت‌های یو اس اوپن، برای جوكو جنبه مصاف انتقامی داشت؛ دیداری كه ست نخستش با برتری 6بر4 زورف تمام شد اما جوكو مثل همیشه بعد از شكست در ست اول، واكنش استثنایی از خود نشان داد و با نتایج 6 بر2 و 6بر4 در دو ست بعدی پیروز شد. با این حال زورف هم بیكار ننشست و با یك نمایش مقتدرانه ست چهارم را 6بر4 به سود خود خاتمه داد و به این ترتیب بازی را به ست پنجم و پایانی كشاند. در این ست جوكو كه مدام شكست در نیمه‌نهایی المپیك را در ذهن خود مرور می‌کرد، انتقام سختی از زورف گرفت و با برتری 6بر2، دیداری را كه حكم فینال داشت با نتیجه 3بر2 به سود خود خاتمه داد و راهی دیدار نهایی شد.
جوكو با این پیروزی برای سی و یكمین بار به فینال گرنداسلم‌ها رسید تا علاوه بر رسیدن به ركورد راجر فدرر در آستانه قهرمانی در چهارمین گرنداسلم متوالی قرار بگیرد و ركورد قهرمانی را در گرنداسلم‌های فدرر و نادال بشكند.
حال باید منتظر ماند و دید آیا مدودف می‌تواند سر قولش كه گفته بود قهرمانی‌های سه اسطوره بزرگ تنیس را متوقف خواهد كرد، بماند یا خیر؟ فینال امشب را كه 30دقیقه بامداد دوشنبه به‌وقت تهران برگزار می‌شود از دست ندهید.



جوكوویچ   +
جوكوویچ هم مثل مدودف یك بازیكن بیس لاینر محسوب می‌شود و سبك بازی او فشار از اولین لحظه است. با این حال از تنوع تكنیكی بالایی برخوردار است. او در سال‌های اخیر به شكل قابل‌ملاحظه‌ای سرویس خود را تقویت كرده و حالا بیشتر از همیشه از سرویس‌هایش امتیاز كسب می‌كند. با این حال كارشناسان بر این باورند كه طولانی شدن زمان بازی فینال قطعا بیشتر از آن‌كه به نفع جوكوویچ باشد به سود مدودف  خواهد بود.



مدودف  +  
مدودف سه سال پیاپی است كه به نیمه‌نهایی راه پیدا می‌کند و دو بار هم مجوز حضور در فینال را به دست آورده. او حالا با قهرمانی بعد از یوگنی كافلنیكف و مارات سافین، سومین تنیسور روس تباری خواهد شد كه به‌عنوان قهرمانی یو اس اوپن دست پیدا می‌کند. از خصوصیات بارز مدودف می‌توان به تمایل حمله به داخل زمین اشاره كرد. او كیفیت دفاعی خوبی هم دارد و از قدرت بالایی در زدن سرویس برخوردار است.
به همین دلیل به نظر می‌رسد با توجه به تجربه بسیار خوب مدودف به‌خصوص در یو اس اوپن، بازی نزدیكی پیش رو باشد.




2
جوکوویچ 34 ساله در‌صورتی که بتواند امشب حریف روسی‌اش را شکست دهد به دومین قهرمان مسن اوپن آمریکا از سال ۱۹۶۸ به این‌سو تبدیل خواهد شد. البته او با راهیابی به فینال این بازی‌ها، به مسن‌ترین فینالیست این رقابت‌ها از سال ۲۰۰۵ (آغاسی) تبدیل شد.



12
جوکوویچ بامداد دیروز برای دوازدهمین بار در نیمه‌نهایی آزاد آمریکا بازی کرد که کارنامه‌اش در این زمینه تاکنون
9 پیروزی و تنها 3 شکست بوده است.




21
مرد شماره یک تنیس جهان به دنبال بیست و یکمین گرند‌اسلم خود و پیروزی در چهارمین گرند‌اسلم متوالی است. آخرین‌بار
راد لیور سال ۱۹۶۹ توانسته بود در طول یک فصل هر چهار گرند‌اسلم را به‌دست آورد. نکته جالب این‌که راد لیور به احتمال زیاد امشب یکی از مهمانان ویژه بازی فینال در نیویورک خواهد بود.



42
بازی جوکو مقابل زورف در واقع چهل و دومین حضور این تنیسور در نیمه‌نهایی یک گرند‌اسلم بود. او تاکنون 31 پیروزی و 11 شکست در تمام نیمه‌نهایی‌های خود دارد.



3
نوله سابقه سه قهرمانی در اوپن آمریکا را دارد؛ سال ۲۰۱۱ (با شکست نادال)، سال ۲۰۱۵ (با شکست فدرر) و سال ۲۰۱۸ (با شکست دل‌پوترو).


9
صربیناتور با شکست دادن زورف به نهمین فینال اوپن آمریکا رسید و از این جهت با رکورد ایوان لندل و پیت سمپراس برابر شد.



16
این شانزدهمین دوره از مسابقات آزاد آمریکاست که جوکوویچ در آن حضور دارد. اولین حضور او در این رقابت‌ها به سال ۲۰۰۵ باز‌می‌گردد و نوله از آن زمان تاکنون تنها یک دوره (سال ۲۰۱۷) را به‌دلیل مصدومیت از دست داده است.


31
با راهیابی جوکوویچ به بازی فینال امشب، حالا این تنیسور صرب به سی و یکمین فینال گرند‌اسلم خود رسید و از این حیث با راجر فدرر برابر شد.


81
جوکوویچ با شکست الکساندر زورف در نیمه‌نهایی اوپن آمریکا به هشتاد و یکمین برد خود در این رقابت‌ها دست یافت. از این حیث تنها جیمی کانرز و راجر فدرر به‌ترتیب با ۹۸ و ۸۹ پیروزی بالاتر از او قرار دارند.




بازی‌های رو‌ در ‌رو
این نهمین بار است که این دو تنیسور مقابل هم قرار می‌گیرند. در هشت بازی قبلی، سهم تنیسور صرب پنج و سهم تنیسور روس سه پیروزی بوده است. مدودف در پنج بازی قبلی خود با نوله، سه بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته است اما هنوز نتوانسته حریف صربش را در یک گرند‌اسلم شکست دهد. آخرین دیدار این دو هم به فینال اوپن استرالیا باز‌می‌گردد که جوکو در سه ست پیاپی حریفش را شکست دهد.