آثار و پیامدهای افزایش دیپلماسی دریایی

آثار و پیامدهای افزایش دیپلماسی دریایی

دیپلماسی دریایی ایران به‌عنوان دیپلماسی فعال و چندوجهی آثار و پیامدهای مختلفی ازجمله موارد زیر برای کشور ایجاد کرده است:
الف- همکاری‌های دو و چندجانبه:در سال‌های اخیر نیروی دریایی چند معاهده دفاعی و تفاهم‌نامه بین‌المللی با کشورهایی ازجمله روسیه، چین، عمان و کشورهای حاشیه اقیانوس هند امضا کرده است. این معاهده‌ها شامل همکاری دفاعی در حوزه امنیت سایبری، اصلاح بخش دفاعی دریایی، آموزش، تجهیزات و فناوری بوده است. به‌منظور ادامه برنامه‌های دیپلماسی دریایی در حال حاضر تقویت تمرکز روی حوزه‌هایی است که دارای منفعت متقابل هستند. ازجمله این حوزه‌ها عبارتند از ساخت ناو، فضای سایبری، علم و فناوری، عملیات‌های ضد تروریسم، بازسازی، آموزش دفاعی، جمع‌آوری اطلاعات و بازدارندگی است.
ب- افزایش مناسبات راهبردی:دیپلماسی ایران از طریق حضور فعال نیروی دریایی ارتش در آب‌های اقیانوس هند و گسترش و تعمیق تعاملات دوجانبه دریایی با کشورهای مهم ساحلی اقیانوس هند از جمله هند، پاکستان، آفریقای جنوبی، اندونزی، مالزی و برخی کشورهای شرق دور نظیر چین و ژاپن پیگیری و گسترش‌یافته است. رایزنی فرمانده و معاونان نیروی دریایی در بازدید از نمایشگاه تجهیزات نیروی دریایی در روسیه با همتایان خود از کشورهای آلمان، یونان، لهستان، پاکستان، امارات، کویت و مذاکره درباره مسائل دریایی و همکاری درباره تأمین امنیت آبراهه‌های بین‌المللی و مبارزه با دزدان دریایی و تروریسم و... ازجمله این اقدامات بوده است.
ج- نقش فعال در پیمان‌های دریایی:افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و تقویت آن، کنشگری دریایی ایران را ارتقا داده است.ایجاد و گسترش کمی و کیفی سازوکارهای دفاعی، پیشگیری و حل منازعه‌ها، انعقاد پیمان‌های دفاعی ـــ امنیتی- منطقه‌ای، حضور در پیمان‌های امنیتی موجود و... ازجمله این راهبردها بوده است.
د- کاهش تنش‌ها: آنچه در دیپلماسی دریایی اهمیت دارد، تنش‌زدایی با کشورهای منطقه ازجمله شورای همکاری‌خلیج‌فارس،کشورهای عربی و اروپاست. نیروی دریایی با دیپلماسی فعال و با حضور فرمانده و معاونان ارشد آن در کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای و نشست‌های بین‌المللی،ضمن انجام مذاکرات مختلف نسبت به طرح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و دفاع از مواضع آن اقدام کرده و ضمن توسعه روابط دفاعی نظامی کشور به توسعه دیپلماسی دفاعی دریایی کشور کمک کرده است.
فرمانده نیروی دریایی با شرکت در سمینار فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند در امارات، استرالیا، آفریقای جنوبی، اندونزی، شرکت در نشست فرماندهان نیروی دریایی کشورهای همسایه حاشیه دریای خزر، سفر به سریلانکا، روسیه، چین، قزاقستان و...،  همکاری درزمینه تأمین امنیت دریایی و مبارزه با پدیده دزدی دریایی، برگزاری اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند در تهران و انتخاب فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس این اجلاس برای دو سال به تبیین دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درزمینه چگونگی برقراری امنیت دریایی و خطوط مواصلاتی دریایی به توسعه و فعال‌سازی دیپلماسی دفاعی دریایی جمهوری اسلامی ایران کمک کرده است.
ه ـــ انتقال پیام صلح:نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران همواره نقش یک سفارتخانه سیار را داشته است که با برافراشتن پرچم کشور در اقصی نقاط جهان به‌عنوان سفیر، نماینده و مظهر اراده ملی و پشتوانه‌ای آشکار و در عین حال صلح‌آمیز در حمایت از دیپلماسی و سیاست دولت متبوع خود عمل کرده که در صورت نیاز و ضرورت نیز توانایی اعمال قدرت در راستای به دست آوردن و حفظ منافع ملی در عرصه دریاها را خواهد داشت. نیروی دریایی با اعزام ناوگان‌های مختلف به کشورهای دوست و همسایه در خاور دور و نزدیک، دریای مدیترانه، دریای خزر و... پیام صلح و دوستی جمهوری اسلامی ایران را به جامعه بین‌المللی و سایر کشورها رسانده است.