بدون تیتر

بدون تیتر

 محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی: بررسی طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و‌کار در مجلس از امروز آغاز خواهد شد و اگر طرح تسهیل صدور مجوزها به تصویب صحن علنی مجلس برسد مجوزها به دو دسته تقسیم می‌شوند که دسته اول آنها که اکثر مجوزها هم هستند فقط با ثبت در سامانه می‌توانند کسب‌و‌کار خود را شروع کنند.
با انجام این کار، نظارت‌ها در برخی مجوزها پسینی می‌شود و زمان شروع کسب‌و‌کار از چند ماه به چند روز کاهش می‌یابد. بخش دیگری از مجوزهای کسب‌و‌کار که با امنیت و سلامت مردم مرتبط است همچنان پیشینی بررسی می‌شود اما در متن طرح زمانی برای پاسخگویی در نظر گرفته شده‌‌است یعنی دستگاه اجرایی موظف باشد ظرف مدت کوتاهی پاسخ استعلام را بدهد و اگر در آن زمان مقرر جواب ندهد، افراد می‌توانند کسب‌و‌کار خود را شروع کنند که این موضوع کمک بزرگی به تسهیل شروع کسب‌و‌کارهای محسوب می‌شود.

 حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس: در طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و‌کار تلاش شده تا موانع بروکراتیک اخذ مجوز به حداقل برسد. برای مثال مجوزها به دو دسته ثبت‌محور و تایید‌محور تقسیم شوند و فقط برای اخذ مجوزهای تایید‌محور نیاز به صرف زمان باشد و در مجوزهای ثبت‌محور، ثبت اطلاعات به منزله اخذ مجوز تلقی شود. یکی از راهکارهایی که برای رفع انحصار در این طرح در نظر گرفته شده‌است، حذف ظرفیت‌گذاری عددی از فرآیند صدور مجوز و جایگزین کردن صلاحیت‌های علمی به جای آن است.
در این میان فقط مجوزهای تایید‌محور که مجوزهای مرتبط با امنیت و سلامت عمومی هستند نیاز به صرف زمان برای اخذ مجوز خواهند داشت که تازه آن مدت زمان هم محدود در نظر گرفته شده و اگر دستگاه صادرکننده مجوز در زمان تعیین‌شده مجوز را تعیین تکلیف نکند، درگاه واحد صدور مجوز به صورت خودکار، مجوز را صادر خواهد کرد. در حال حاضر برخی تشکیلات صنفی و حتی دستگاه‌های دولتی از صدور مجوز برای متقاضیان خودداری می‌کنند و با این کار عملا سد راه افرادی می‌شوند که می‌خواهند فعالیت اقتصادی خود را آغاز کنند. اشباع بازار یکی از بهانه‌هایی است که به‌واسطه آن مراجع صدور مجوز به استناد آن مانع از ورود افراد جدید به کسب‌و‌کارها می‌شود و با این کار موجب به‌وجود آمدن انحصار و امضاهای طلایی می‌شوند.

 محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی: تاکنون ۸۷۰هزار متقاضی برای دریافت وام ودیعه مسکن در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و از این تعداد ۱۴۶ هزار و ۵۰۰ متقاضی مدارک خود را تکمیل کرده‌اند و به شعب بانکی معرفی شده‌اند. میزان اعتباری که برای این طرح در نظر گرفته شده ۱۰ هزار میلیارد تومان است و اگر این سقف پر شود انتهای طرح خواهد بود اما تا زمانی که سقف پر نشود محدودیتی در پرداخت نداریم.
همه مستأجران که اجاره‌نامه رسمی با کد پیگیری دارند و خانواده باشند می‌توانند این وام را دریافت کنند البته این وام به خانم‌های مجرد بالای ۳۵ سال هم تعلق می‌گیرد. کسانی که سال گذشته این تسهیلات را گرفته‌اند تا زمانی که تسویه نکنند نمی‌توانند دوباره دریافت کنند. برخی مستأجران از شرایط ضمانت این وام گلایه دارند و در این راستا به بانک‌ها توصیه شده با حداقل ضمانت‌های ممکن باید اقدام به پرداخت وام کنند اما قوانین داخلی بانک‌ها متفاوت است. در حال حاضر سرعت پذیرش و پرداخت تسهیلات بهتر شده و توصیه ما این بوده که شرایط تسهیل شود. از زمانی که افراد در سامانه ثبت‌نام کنند و مدارک را تکمیل کنند تا معرفی آنها به بانک کمتر از ۲۴ ساعت زمان طول می‌کشد.