سید‌عباس حسینی  مدیرعامل هلدینگ سیمان تهران

سید‌عباس حسینی مدیرعامل هلدینگ سیمان تهران

 بازار سیمان در حال بازگشت به فضایی آرام است. هماهنگی وزیران در وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی و وزیر نیرو برای رفع مشکل کمبود برق سبب شد شرایط در صنعت سیمان عادی شود و تاثیر این اتفاق در بازار نمودی عینی دارد. این تجربه نشان می‌دهد هماهنگی تیم اقتصادی تا چه میزان می‌تواند گره مشکلات را در کشور باز کند.
در شرایط کنونی 70 درصد از برق مورد نیاز صنایع سیمان در اختیار آنها قرار می‌گیرد. همین مساله سبب شده افزایش تولید و رشد عرضه به بازار رخ دهد و در نتیجه روند قیمتی حاکم در بازار معکوس شود. باید توجه داشت مهم‌ترین دلیل بروز مشکل در بازار و رشد مداوم قیمت‌ها، قطع برق و در نتیجه کمبود عرضه سیمان به بازار بود؛ از این‌رو شناسایی مشکل و تلاش برای رفع آن، راه را بر خطر دوباره خواهد بست. در این میان ما تولیدکنندگان سیمان نیز از رشد بی‌رویه قیمت‌ها در بازار ناراضی بودیم و معتقدیم قیمت منطقی سیمان که نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده را توامان به همراه داشته باشد، متضمن تداوم فرآیند تولید در کشور خواهد بود.
 ردگیری وضعیت بازار سیمان نشان می‌دهد از میانه خرداد که واحدهای تولیدی با مشکل کمبود برق و حتی قطع برق روبه‌رو شدند، قیمت‌ها در بازار روند افزایشی را تجربه کرد. باید توجه داشت سیمان کالایی است که قابلیت انبار شدن در طولانی‌مدت را ندارد و در نتیجه قطع فرآیند عرضه کالا به بازار به سرعت قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حال حاضر 99 خط تولید در 76 کارخانه با ظرفیت تولید 89 میلیون تن سیمان و 84 میلیون تن کلینکر در کشور وجود دارد، لیکن مصرف داخلی سیمان در سال گذشته 7/63 میلیون تن بوده است. این در‌حالی است که با توجه به حجم کلینکر تولیدی، امکان تولید 75 میلیون تن سیمان در همان سال وجود داشته است و به این ترتیب در شرایط عادی حجم تولید سیمان بالاتر از نیاز کشور است. این صنعت هم‌اکنون برای 25 هزار نفر به‌طور مستقیم و برای بیش از 150 هزار نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.
 در عین حال صنعت سیمان ایران نیم درصد از تولید ناخالص ملی و 3/3 درصد از ارزش افزوده کل صنعت و بیش از 2درصد از اشتغال شاغلان کارگاه‌های بالاتر از 10 نفر را به خود اختصاص داده است. همین آمار نشان می‌دهد که این صنعت 87 ساله تا چه حد اهمیت استراتژیک را داراست؛ خصوصا که با توجه به اقلیم ایران، ساخت و سازها غالبا در نیمه اول سال رونق می‌گیرد و در نتیجه مصرف سیمان در این دوره زمانی بالاتر است و هر مشکلی که به خلل در فرآیند تولید منجر شود، به سرعت بازار را در فصل پرمصرف، تحت ‌فشار قرار می‌دهد.
هر چند مشکل کنونی برق در حال رفع است و سیمان با کاهش قیمت در بازار در محدوده قیمت‌های اعلامی عرضه می‌شود اما باید توجه داشت شرایط مذکور شرایطی شکننده است و بروز دوباره بحران می‌تواند زمینه را برای کاهش تولید و به طبع آن کاهش عرضه فراهم کند. تامین انرژی کافی مورد نیاز برای این صنعت و سایر صنایع، ضمن ایجاد آرامش در بازار، بی‌تردید موجبات حفظ و افزایش اشتغال و البته تحقق شعارهای مهم دولت سیزدهم را فراهم خواهد کرد.