لوح‌افتخار برای «سایه هیولا»

لوح‌افتخار برای «سایه هیولا»

هم‌زمان با دومین روز از کنگره جهانی ادبیات کودکان، لوح افتخار IBBY برای کتاب‌های منتخب سال2020 به کتاب «سایه‌هیولا» نوشته عباس جهانگیریان از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا شد.
به گزارش جام‌جم، رمان سایه‌هیولا با تمرکز بر لزوم حفاظت از حیوانات در حال انقراض در سال۱۳۹۵ از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده و داستان دختری به نام مارال را روایت می‌کند که همراه برادر خود به پارک ملی گلستان می‌رود. در همین حین، فیلمسازی به نام افرا با آنها آشنا می‌شود و از مارال می‌خواهد در فیلمی بازی کند. مارال که ابتدای داستان مشخص می‌شود با پلنگ این جنگل از سال‌ها قبل دوست است این پیشنهاد را می‌پذیرد و از اینجا داستان دو زندگی کنار هم روایت می‌شود که رابطه دوستی مارال با پلنگ و رابطه دوستی لاله با ببر در ۵۰سال قبل است.
این کتاب پیش از این نیز نامزد جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بوده و دریافت جایزه هجدهمین دوره کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نشان نقره‌ای پنجمین دوره کتاب سال لاک‌پشت پرنده از دیگر افتخارهای آن است.
سی‌وهفتمین کنگره بین‌المللی ادبیات کودکان پیش از این قرار بود از ۵تا۷سپتامبر۲۰۲۰ برگزار شود اما به دلیل شیوع کرونا، بعد از یک سال از ۱۰تا۱۲سپتامبر۲۰۲۱ در سالن اصلی کتابخانه دولتی کودکان روسیه در شهر مسکو برگزار می‌شود.