واکسیناسیون ممنوعیت تردد شبانه را شکست

واکسیناسیون ممنوعیت تردد شبانه را شکست

ممنوعیت ترددشبانه لغو شد. این یکی از مهم‌ترین اخبار روزگذشته بود که از پایان ممنوعیتی 10ماهه حکایت داشت. لغو ممنوعیت ترددشبانه ماه‌ها مطالبه گروه‌های مختلف بود؛ از مردم عادی گرفته که این ممنوعیت را مخل زندگی‌شان می‌دانستند تا آن عده که شب‌ها باید با مسافرکشی نان به خانه می‌بردند یا همه کسانی که کاری اضطراری داشتند و ممنوعیت تردد به جریمه شدنشان ختم می‌شد. صدای این گروه‌ها 10ماه به جایی نرسید چون ستادملی مقابله با کرونا معتقد بود منع تردد شبانه مساوی است با کنترل رفت‌وآمدها و در نتیجه کمک به مهار کرونا.
این اواخر اما فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران نیز به جمع مخالفان اضافه شد، آن هم با استدلالی به این مضمون: منع ترددشبانه تاثیری درکاهش کرونا ندارد و نتیجه‌ای جز به‌کارگیری و خستگی نیروهای پلیس نداشته است؛ بنابراین این طرح باید مورد بررسی قرار گیرد و برخی موارد نیز که ایجاد زحمت، هزینه و نارضایتی می‌کند، بازنگری شود.
این جمله‌های علیرضا زالی پایه‌های طرح ممنوعیت رفت‌وآمد شبانه را سست کرد و کارآیی آن را بیشتر از همیشه زیر سوال برد اما فقط همین و نه بیشتر. بعد از این اما درباره لزوم لغو این محدودیت کرونایی ناکارآمد بارها حرف زده شد؛ گویی تابویی شکسته است،‌ تا این که دیروز نسخه این طرح یکسره پیچیده شد و ممنوعیت ترددشبانه تا اطلاع بعدی به بایگانی رفت.
 لغو به نفع واکسیناسیون 24ساعته
اما طرحی که از آذر99 با جدیت دنبال شد و افراد زیادی به‌واسطه رعایت‌نکردن آن(چه به عمد و چه از روی اجبار) بابت هر شب 200هزار تومان جریمه شدند،‌ چرا یکباره ملغی شد؟
پاسخ، آغاز فعالیت مراکز واکسیناسیون 24ساعته در برخی از شهرهای بزرگ کشور ازجمله تهران است. این مراکز با این که هنوز فهرست کامل‌شان منتشرنشده و تعدادشان در تهران نیز پس از پیگیری دیروز جام‌جم مشخص نشد،‌ قرار است بدون تعطیلی و از صبح تا شب به مراجعان واکسن کرونا تزریق کنند. هدف این است که این مراکز حالا که واکسن به اندازه کافی در کشور موجود است، سرعت واکسیناسیون را بالا ببرند تا هرچه زودتر ایمنی جمعی حاصل شود. در واقع قبل از لغو ممنوعیت ترددشبانه مهم‌ترین انتقاد، وجود تناقض میان اجرای این طرح و تلاش برای فعال‌کردن مراکز واکسیناسیون 24ساعته بود به طوری که این سوال مطرح می‌شد که چگونه مردم در ساعات پایانی شب و نیمه‌شب برای تزریق واکسن اقدام کنند در حالی که جریمه‌ای 200هزار تومانی انتظارشان را می‌کشد. اکنون این نقیصه برطرف‌شده و علیرضا رئیسی، سخنگوی ستادملی مقابله با کرونا از لغو محدودیت ترددشبانه در شهرهایی که واکسیناسیون شبانه‌روزی دارند، خبر می‌دهد. این شهرها کدامند اما به طور دقیق اعلام نشده ولی بررسی‌های ما نشان می‌دهد علاوه بر تهران، شهرهای شیراز، کردستان، قزوین و ارومیه نیز فعلا از مراکز 24ساعته واکسیناسیون بهره‌مند هستند.
 فرصتی برای واکسیناسیون
نه تفریح و مهمانی

موج سهمگین و ماندگار پنجم کرونا درکشورمان مدتی است سر سازگاری گذاشته و عددهای مربوط به ابتلا و مرگ‌ومیرها چند روزی است کاهشی‌شده. تجربه اما نشان‌داده که خوش‌خیالی است اگر کرونا را تمام‌شده فرض کنیم. سخنگوی ستادملی مقابله با کرونا نیز می‌گوید براساس رفتارشناسی این بیماری ممکن است در آبان خیز جدید کرونا را داشته باشیم، پس ترددشبانه که آزاد می‌شود فرصتی نیست برای مهمانی‌رفتن و دور هم نشستن بلکه بستری است برای این که در هفته‌های طلایی پیش‌رو پوشش واکسیناسیون بالا برود. عصر دیروز سامانه واکسیناسیون برای متولدان 1358 و قبل از آن باز شد که مسلما جمعیت زیادی را شامل می‌شود. همچنین طبق آمار وزارت بهداشت، 12درصد افراد 65سال به بالا هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند. پس حداقل مزیتی که لغو ممنوعیت رفت‌وآمد شبانه دارد این است که جامعه هدفی که فراخوان شده‌اند در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانند با فراغ‌بال برای واکسینه‌شدن اقدام کنند.