6 ماه فرصت طلایی دولت سیزدهم

6 ماه فرصت طلایی دولت سیزدهم

 رهبر معظم انقلاب اسلامی هرساله با اشراف کامل از اوضاع کشور و برای جهت‌دهی و همچنین همگرایی ظرفیت‌ها عنوانی را برای سال نامگذاری می‌کنند و بر این اساس سال ۱۴۰۰ را براساس ضرورت‌ها و تأمل مسؤولان سال تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری کردند.
با نگاهی به شعار در چند سال گذشته سال۹۸ (رونق تولید)، سال۹۹ (جهش تولید)، سال1400 (تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها) متوجه این موضوع می‌شویم که همه شعارها بر تولید تأکیددارند و دغدغه اصلی رهبر انقلاب «تولید» است. معظم له تقویت پشتیبانی تولید و رفع موانع را به شعار سال 1400 اضافه کردند تا بخشی از آسیب‌شناسی عدم تحقق کامل تولید را به مسؤولان متذکر شوند و راه را به آنها نشان دهند. در بخشی از سخنان رهبر انقلاب که در ابتدای سال بیان‌شده، آمده است:‌ «جهش تولید در بخش‌هایی از کشور و بخش‌هایی از مسائل گوناگون کشور تحقق پیدا کرد،گرچه در حد انتظار نه، یعنی در آنجاهایی هم که این شعار تحقق پیدا کرد غالبا در کارهای زیربنایی و سازندگی و امثال اینها بود، نتیجه آن در اقتصاد عمومی کشور و در معیشت مردم مشهود نشد، یعنی این حرکت احساس نشد، در حالی که انتظار ما این بود که جهش تولید بتواند گشایشی در وضع مردم به وجود بیاورد.»
آنچه از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای دولت دوازدهم استنباط می‌شود این است که معظم‌له رضایت چندانی از تحقق شعار سال99 نداشته‌اند، بنابراین تشکیل ستاد یا کمیته پیگیری شعار سال یا تقویت آن در هر وزارتخانه و نهاد که گزارش‌ها را با شاخص‌های کمی و کیفی از نحوه اجرا و تحقق آن تطبیق دهد، از ضرورت‌های این مسأله است. نظرسنجی‌های درون‌سازمانی برای دریافت مهم‌ترین اولویت‌ها و پس از آن دسته‌بندی آن برای اجرا می‌تواند از دیگر اولویت‌های مهم هر وزارتخانه باشد.
اما جان کلام در این است که با نگاهی آسیب شناسانه به موضوع شعار سال و رابطه آن با عملکرد دستگاه‌ها، نکته‌ای که به‌وضوح طی سال‌های گذشته در میان نخبگان و اهالی رسانه مطرح بوده ،خروجی میزان تحقق شعار سال به‌صورت کمی و کیفی است به‌طوری‌که تصور می‌شود عموم مردم در جریان میزان تحقق این امر به‌صورت روشن قرار نمی‌گیرند که امیدواریم این موضوع باتدبیر رئیس‌جمهور جدید و روسای نهادهای حکومتی محقق شود.
تحقق شعار سال1400 نه‌تنها نیازمند نقش‌آفرینی همه دولتمردان بلکه همه نهادهای انقلابی، حکومتی و آحاد مردم است و این مجموعه‌ها نه‌فقط با یک پشتیبانی و مانع زدایی محدود، بلکه مجموعه‌ای از «پشتیبانی‌ها» و «مانع زدایی‌ها» باید بتوانند مؤثر واقع شوند و پیشرفتی همه‌جانبه را در عرصه تولید داشته باشند. بسیاری از مشکلات تولید در کشور ناشی از پشتیبانی ناکافی و عدم رفع مانع است که اگر هر دستگاه و نهاد تیمی را مخصوص این آسیب‌شناسی بگذارند، جهش تولید به معنی واقعی کلمه مشاهده خواهد شد. تولید، ستون اقتصاد است و در زمان فشار حداکثری دشمن باید تکیه‌بر توان داخلی در همه ابعاد باشد اما تکیه‌بر توان داخلی و کاهش واردات محصولات استراتژیک نیازمند الزاماتی است که یکی از مهم‌ترین آنها رفع موانع تولید است.
در پایان هرسال، میزان دسترسی و مجموعه اقداماتی که دستگاه‌ها درخصوص رسیدن و تحقق شعار سال باید جمع‌بندی و حتی موانع عدم دستیابی به آن شعار نیز در یک گزارش آسیب شناسانه مطرح‌شده تا برای تحقق شعارهای سال که خود تکمیل‌کننده برنامه‌های دیگر است، منتشر شود یا در اختیار مدیران ارشد دستگاه قرار گیرد.
شش ماه دیگر سال1400 تمام می‌شود و رهبر انقلاب در ابتدای سال آینده بر اساس گزارش‌های متعدد دقیق و کارشناسی شده از منابع مختلف در جریان میزان تحقق شعار سال قرار خواهند گرفت و با مردم و مسؤولان در میان خواهند گذاشت که امیدواریم این بار رضایت ایشان از مجموعه عملکرد مسوؤلان و دستگاه‌ها ابراز شود.