ملت افغانستان را دریابید

ملت افغانستان را دریابید

بحران افغانستان بیش از آن‌که بحرانی نظامی و امنیتی باشد پدیده‌ای است فرهنگی-اجتماعی و مردم آن، بیش از آنکه نیازمند سلاح و غذا باشند محتاج حمایت‌های فکری، فرهنگی و معنوی هستند؛ چراکه اینک طالبان نه به مثابه یک سازمان نظامی بلکه در هیبت یک جنبش فکری اسلامی در افغانستان حضور و ظهور مجدد پیدا کرده و در سطح منطقه و عرصه بین‌الملل خود را با شعارها و نمادهای اسلامی و گفتمان‌های برآمده از استعاره‌ها و اسطوره‌های قرآنی، معرفی می‌کند.
شناخت هویت و ماهیت طالبان بدون ارزیابی و تحلیل گفتمانی طالبان، کاری ناتمام و ابتر است و این کنش ویژه نخبگان است، چه در مسیر تحلیل و چه در ساحت تفاهم یا تعامل با طالبان.
از این رو نیاز به حضور و نقش‌آفرینی نخبگان سراسر جهان به‌ویژه ایران در این جهاد دانایی و خردورزانه امری ضروری است.
شرایط کنونی افغانستان، سخت به حضور نخبگان و فرهیختگان در حوزه‌ها و رشته‌های مختلف نیاز دارد تا با درک درست اوضاع برای سهم‌گیری جدی در راستای تثبیت امنیت و حقوق انسانی و برقراری صلح و ثبات و تاثیرگذاری برای فراهم‌سازی فضای نقش‌آفرینی مردم در تعیین سرنوشت سیاسی خود به وظایف دینی و ملی خود بپردازند.
در غیر این‌صورت باید منتظر پیش‌آمدن تهدیدهایی باشیم که زمینه‌های اسارت و فلاکت ملتی را به‌مراتب بیشتر، وسیع‌تر و عمیق‌تر از گذشته مهیا کند.