تربیت جنسی  یا آموزش جنسی

تربیت جنسی یا آموزش جنسی

موافقان سینه‌چاک اجرای سند 2030 همواره با یک کلیدواژه تکراری به لغو اجرای این سند می‌تاخته‌اند، حرف آنها لزوم «آموزش جنسی» به کودکانی بوده که در سند 2030 به آن اصرار شده‌است. آنها می‌گویند اتفاقات گاه و بیگاه در جامعه پیرامونی‌مان در رابطه با آزار و اذیت احتمالی کودکان و نوجوانان ناشی از همین بی‌توجهی آموزش جنسی به کودکان است که در سند 2030 هم به آن اشاره شده اما در این میان مخالفانی هم حضور دارند که استدلالی جالب توجه دارند، آنها می‌گویند آنچه برای کودکان و نوجوانان لازم است نه «آموزش جنسی» بلکه «تربیت جنسی» است.
کاظم فروتن، مشاور خانواده و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد است، کارشناسی که سال‌ها به همراه یک تیم مجرب و متخصص درباره مسائل جنسی جامعه به‌ویژه مساله تربیت‌ جنسی کودکان تحقیق و کار علمی انجام داده‌است. از او درباره مرتبط کردن اجرا نشدن سند 2030 به بروز برخی حوادث برای نوجوانان می‌پرسیم، این‌که چقدر این اتفاقات معلول اجرا نشدن این سند است؟ او به جام‌جم می‌گوید: « غریزه جنسی در فرد پیش از ازدواج باید به صورت نظام‌مند و منطقی به نحوی هدایت شود که او را از انحرافات اخلاقی محافظت کند. تربیت جنسی یک فرد در سن بلوغ این است که اطلاعاتی را که برای رشد و تعالی شخصیتی وی لازم است به او ارائه کنیم تا با هنجارهای دینی و اخلاقی آشنا و از انحرافات دور شود.»
نکته جالب این‌که با هر اتفاق تلخ مشابهی مخالفان از لزوم آموزش جنسی می‌گویند.این مشاور خانواده معتقد است یک مثال معمول می‌تواند در نفی نظر این افراد کارگشا باشد. او در این رابطه از تفاوت نگاه کشوری همچون آمریکا و ایران در رابطه با مجوز حمل اسلحه می‌گوید. او می‌گوید در ایران مسؤولیت مبارزه با افرادی که با اسلحه امنیت را به مخاطره می‌اندازند حاکمیت است اما در آمریکا به افراد می‌گویند برای حفظ امنیت خود مختار به حمل سلاح هستید. حالا سوال این است که کدام مورد می‌تواند امنیت بالاتری ایجاد کند؟
همین مثال ادامه توضیح عضو هیات علمی دانشگاه شاهد درباره با تفاوت‌های آشکار آموزش جنسی و تربیت جنسی است. او می‌گوید: «ما همیشه با بحث تربیت موافق هستیم، فرزندان ما در همه زمینه‌ها باید تربیت شوند، یعنی همان‌قدر که باید یاد بگیرند با پدر و مادرشان و بقیه مردم چطور رفتار کنند، در زمینه جنسی هم باید تربیت شوند. ولی می‌گوییم تربیت جنسی آری، آموزش جنسی نه! ما در تربیت جنسی، کودکان را با حریم خصوصی خودشان آشنا می‌کنیم تا اجازه ندهند کسی به این حریم وارد شود اما در عین حال نکاتی را به آنها آموزش می‌دهیم که آنها را از انحرافات و مسائل بلوغ زودرس دور کند و باعث شود دچار لغزش جنسی نشوند، از این نظر بله ما کاملا موافق تربیت جنسی هستیم اما این تربیت با توجه به سن و جنس کودکان و موقعیت جغرافیایی و فرهنگی آنها متفاوت است و نمی‌توان برای همه یک نسخه آموزش پیچید.»
به گفته این استاد دانشگاه، در تربیت جنسی باید و نبایدهایی به کودکان آموزش داده می‌شود، ضمن این‌که اطلاعات آنها را افزایش می‌دهد کودکان را از انحرافات جنسی مصون می‌دارد. فروتن با نفی موضوع آموزش جنسی در مدارس می‌گوید:«اگر قرار باشد ما در قالب آموزش مسائل جنسی، اطلاعاتی را به کودک بدهیم که نه‌تنها کمکی به رشدش نکند بلکه یک‌سری مشغله‌های ذهنی جدید در او به‌ وجود بیاورد که اصلا برایش لزومی ندارد، به بیراهه رفته‌ایم! چراکه نکاتی را در دسترس او گذاشته‌ایم که باعث بیدار شدن غرایزی در او شده که برایش عجیب است آن هم درحالی که هنوز قدرت کنترل این غرایز را از نظر عقلی به‌دست نیاورده است.»