تیم جوانان ایران!

امروز تیم ملی والیبال ایران در آخرین دیدار خود برای قهرمانی در آسیا به مصاف ژاپن می‌رود

تیم جوانان ایران!

 تیم‌ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های والیبال باخت پشت باخت آورد، در المپیک هم راه به جایی نبرد اما صعود به فینال قهرمانی آسیا قطعا می‌تواند بهترین اتفاق برای این رشته در سال 1400 به شمار برود.
تیم‌ملی والیبال ایران روز گذشته در نیمه‌نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا با غلبه 3 بر یک به دیدار پایانی راه یافت. شاگردان بهروز عطایی در ست دوم این مسابقه 25 بر 17 مغلوب چین شدند، اما در ست‌های اول، سوم و چهارم با امتیازهای 25 بر 22، 25 بر 22 و 25 بر 17 به پیروزی رسیدند تا در نهایت 3 بر یک فاتح این جدال حساس باشند.
در ابتدای این مسابقه از ترکیب میلاد عبادی‌پور، امیرحسین توخته، امین اسماعیل‌نژاد، میثم صالحی، علی‌اصغر مجرد و جواد کریمی با لیبرویی محمدرضا حضرت‌پور استفاده شد.
این تیم این بار بدون مربی خارجی و البته بدون سعید معروف گام به  مسابقات قهرمانی آسیا گذاشت. امروز هم با تیم ژاپن در فینال مصاف می‌دهد. برنده این فینال دیدنی کدام تیم خواهد بود؟ صد البته آرزو می‌کنیم آن تیم ایران باشد.
تیم‌ملی والیبال ایران تا امروز پنج بار فینالیست رقابت‌های قهرمانی آسیا شده است. ملی‌پوشان ایران در سال‌های 2011، 2013 و 2019 به مقام قهرمانی دست یافتند و در سال‌های 2009 و 2015 نایب قهرمان شدند. یک مدال برنز  که در سال 2003 به دست آمد بخش دیگری از افتخارات والیبال ایران در قهرمانی آسیاست.  
فینال قهرمانی آسیا ساعت 13 و 30 دقیقه امروز میان ایران و ژاپن برگزار می‌شود.


«ایشی کاوا»؛ متفکر حملات ژاپن در فینال
جمشید حمیدی، کارشناس والیبال ایران

واقعیت این است که تیم‌ ملی والیبال ایران در پی جوانگرایی خاص خود که البته باید از چند سال پیش شروع می‌کرد به سطح جدیدی رسیده است. البته همین جوانان تیم‌ملی‌، پیش از این مراحل و مسابقات بین‌المللی متعددی را طی کرده بودند. در واقع این تیم، یک تیم جوان و باتجربه است. بسیاری از بازیکنان تیم‌ملی در لیگ‌های اروپایی به میدان می‌روند و چند بازیکن دیگر نیز در لیگ ملت‌های والیبال بازی کردند و بازی‌های خوبی از خود به نمایش گذاشتند. برخی از آنها حتی در انتخابی المپیک هم حضور داشتند و حتی در المپیک هم بازی کردند. این تیم با استعداد زیادی که داشت یک سر و گردن بالاتر از همه تیم‌های آسیایی بود. چین هم به عنوان حریف ایران بعد از چند سال تردید و رخوت این بار با تیم خوش آب و رنگ و جوانان مستعدی به آسیا آمد. آنها می‌توانند همپای تیم ایران باشند. آنها در کار سرعتی ابتدا فشار آوردند اما دفاع وسطی ما شامل مجرد و بعدا عابدی که به جای توخته آمد این سرعت را از فشار انداخت. چینی‌ها بعد از این‌که از لحاظ سرعتی از کار افتادند معطوف به بازی قدرتی شدند. آنها بد سرویس نزدند.  تیم ایران نیز در مقابل در توپگیری و دریافت خوب عمل کرد
اما به نظر من در سرویس خوب نبود.  از سویی دیگر جواد کریمی نشان داد بهترین پاسور آسیاست. پاسور چینی‌ها یعنی «یو» هم بسیار عالی بود.
ما در تیم ایران چند سوپراستار داریم که نه تنها در آسیا که در دنیا هم می‌درخشند. برخی از آنها یعنی صالحی و کاظمی در لیگ ملت‌ها خوش درخشیدند. بازیکنی مثل اسفندیار هم اگر از حالت تردید خارج شود و خودباختگی را کنار بگذارد از درخشان‌ترین ستاره‌های ما خواهد بود. لیبروی ما یعنی حضرت‌پور هم عملکرد خوبی داشت. این نکته را هم نباید فراموش کرد که بهروز عطایی نیز به عنوان سرمربی ایران خوب کوچینگ را انجام داد.
از پاسور دوم تیم‌ملی هم باید بگوییم؛ یعنی علی رمضانی که نشان داد چقدر هوشیار و باهوش است. مجموعه این بازیکنان امید بزرگی را برای ما ایجاد کرده است.
ما امروز با ژاپن در فینال بازی داریم. آنها ستاره‌ای به نام ایشی کاوا دارند که در انتخابی المپیک مقابل ما بازی کرد و بسیار خوش درخشید. ژاپن با اتکا به این بازیکن حملات زیادی را ترتیب می‌دهد و به همین دلیل لازم است تیم ایران در دفاع زوایای راست را ببندد. ژاپن تیم برتری نسبت به چین است. به هر حال تیم ایران لیاقت قهرمانی دارد و از سویی باید هم به آن برسد.  تاکید بر این نکته نیز ضروری است که حمایت از تیم ایران شرط نمی‌خواهد. باید مراقب باشیم که در حمایت از تیم‌ملی از چه واژه‌هایی استفاده می‌کنیم. بار دیگر ثابت شده است که تیم ایران چه از لحاظ تیمی و چه از لحاظ فردی بهترین تیم آسیاست.  به این تیم باید احترام بگذاریم.