نسخه Pdf

 پـاکبــانی    به قیمت جان

گزارش تپش از حوادث مرگباری که رفتگران را تهدید می‌کند

پـاکبــانی به قیمت جان

همین چند روز قبل مراسم چهلمین روز فوت پاکبان کرجی برگزار شد. هنوز خانواده‌اش سیاهپوش غم از دست دادن او و چشم‌انتظار دستگیری راننده فراری و مجازاتش هستند. علی‌اکبر شاهمرادی، 26 مرداد امسال در حال رفت و روب زیرگذر استاندارد بود که خودرویی با او تصادف کرد. راننده به جای کمک به این پاکبان زحمتکش پا روی پدال گاز فشار داد و گریخت. مرگ این پاکبان بر اثر تصادف دوباره بحث ایمنی پاکبانان و خطراتی که آنها را تهدید می‌کند، به میان کشید. این حوادث تلخ هر ساله تکرار می‌شود اما هنوز تصمیم جدی برای افزایش ایمنی پاکبانان هنگام کار گرفته نشده تا خطر همچنان در کمین آنها باشد. این شماره در داغ هفته، چند مورد حوادث مرگبار برای پاکبانان را مرور کرده و کارشناسان از راهکارهای لازم برای کاهش خطرات گفته‌اند.

تراژدی در اتوبان بابایی
ششم مرداد1397 یکی از حوادث تلخ رانندگی در بزرگراه شهید بابایی تهران رقم خورد. ساعت 6 و 40 دقیقه صبح، پاکبانان شهرداری کنار بزرگراه شهید بابایی منتظر سرویس بودند که خودروی پژو206 در حال عبور ناگهان از مسیر اصلی منحرف شد و با شش نفر از کارگران برخورد کرد. شدت ضربه به حدی بود که سه کارگر در صحنه تصادف جان خود را از دست دادند و
سه کارگر در بیمارستان جان باختند تا یک تراژدی رقم بخورد.
رئیس پلیس راهور وقت تهران ساعتی بعد از این تصادف اعلام کرد، چند دختر و پسر جوان داخل خودرو بودند که تست الکل سه نفرشان مثبت اعلام شده است. وی خستگی و ناتوانی راننده در کنترل خودرو را علت تصادف اعلام کرد. سرنشینان خودرو پس از انتقال به کلانتری در بازجویی‌ها اعلام کردند، شب قبل به یک مهمانی در منطقه فرمانیه رفته بودند که هنگام بازگشت این تصادف رخ داد. درباره سرنوشت راننده و حکم مجازات او خبری منتشر نشد.


تصادف 3روز قبل از عروسی
خودش را برای عروسی آماده کرده بود. سه روز به جشن عروسی‌اش مانده بود و آخرین روز کارش بود و می‌خواست مرخصی بگیرد تا به کارهایش برسد اما سرنوشت برای او طور دیگری رقم خورد. ساعت
۲ نیمه‌شب یازدهمین روز مرداد1400 در آیلند میانی بلوار ملک‌آباد مشهد، لاین بی‌آرتی، محمد اسدی کاور شبرنگ پوشیده و چراغ پیشانی و دور سر روی سر او نصب بود، کلاه ایمنی بر سر داشت و نکات ایمنی را رعایت کرده بود. در حال کار و غرق در افکارش بود که ناگهان خودرویی به‌شدت با او برخورد کرد و راننده بعد از مکثی کوتاه پای خود را روی پدال گاز فشار داد و از محل گریخت. نگاه عابران با شنیدن صدای ترمز ناگهانی و برخورد شدید به سمت خط بی‌آرتی چرخید و پاکبان شهرداری را دیدند که بر اثر تصادف به گوشه‌ای پرت شده بود.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد درباره جزئیات این اتفاق غم‌انگیز اظهار کرد:  محمد اسدی، پاکبان وظیفه‌شناس متولد سال۱۳۶۷ و ساکن شهرک شیرین مشهد بود. وی حدود  هفت سال سابقه خدمت‌رسانی در شهرداری مشهد را داشت و تنها فرزند پسر خانواده‌ای روستایی با وضعیت اقتصادی ضعیف بود. پس از حادثه، خودروی ضارب از محل متواری شد و با فاصله کوتاهی خودروی امداد فوریت‌های‌پزشکی به صحنه حادثه رسید که متأسفانه به‌علت شدت حادثه، محمد اسدی فوت کرده بود.



فقط تسلیت گفتند
صبح پنجشنبه، 21آذر 1398 عابران در بلوار چهارباندی مهرشهر با پیکر بی‌جان یک پاکبان روبه‌رو شدند که کنار بلوار افتاده بود. در فاصله چند متری او هم جارویش قرار داشت که صحنه حکایت از تصادف داشت. دقایقی بعد امدادگران اورژانس با تماس اهالی راهی محل شدند اما او بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داده بود. با حضور ماموران در محل و بررسی‌های اولیه مشخص شد، این پاکبان به نام رضا اسماعیلی بر اثر تصادف با یک اتوبوس جان باخته و راننده این اتوبوس هم از صحنه فرار کرده بود.
در حالی که تلاش‌ها برای شناسایی و دستگیری راننده فراری بی‌نتیجه مانده، برادر او در مصاحبه‌ای اعلام کرد: برادرم دو دختر داشت که یک راننده با بی‌احتیاطی آنها را یتیم کرد. یک زن فقط شاهد تصادف بود. بعد از مرگ برادرم همه مسؤولان فقط پیام تسلیت دادند اما کسی برای شناسایی راننده فراری کاری نکرد و به ما گفتند بروید دوربین مغازه‌ها را بررسی کنید شاید سرنخی از راننده پیدا شود.




تصادف‌ها ادامه دارد
حسن قلندری و احمدعلی مؤمنی، دو پاکبان دیگر بودند که امسال هنگام انجام وظیفه قربانی تصادف شدند. مرحوم احمدعلی مؤمنی، متأهل و دارای سه فرزند، ۴۰ساله و ۱۱سال سابقه کار داشت و در شرکت‌های پیمانکاری شهرداری مرودشت مشغول به کار بود. او ابتدای خرداد امسال در ورودی شهر مرودشت در حال کار بود که خودرو پرایدی به‌شدت با او برخورد کرد که بر اثر شدت تصادف خودروی پراید هم واژگون شد و راننده آسیب جدی دید.
درباره حسن قلندری، اطلاعات زیادی در خبرگزاری‌ها منتشر نشده و شهرداری یاسوج، هشتم خرداد در خبری کوتاه اعلام کرد، روبه‌روی پمپ‌بنزین منصوری یاسوج، یکی از پاکبانان شهرداری با خودرویی تصادف کرد. با حضور تیم امدادی، این پاکبان به بیمارستان انتقال یافت اما بر اثر شدت جراحات جان باخت.
ضمیمه نوجوانه