موج جدید تظاهرات در سودان

موج جدید تظاهرات در سودان

 كمیته مركزی پزشكان سودان اعلام كرد در جریان درگیری میان مردم و نیروهای حكومتی در خارطوم پایتخت سودان، یك كودك و یك پزشك جان خود را از دست دادند. مردم سودان از 28‌آذر‌ماه در اعتراض به سیاست‌های دولتی و افزایش قیمت كالاها به‌ویژه نان و تورم 70 درصدی در كشور دست به راهپیمایی زده و خواستار سرنگونی نظام حاكم شده‌اند. دولت عمر البشیر در برابر خواست معترضان ایستادگی كرده و با دادن وعده‌های اقتصادی تلاش می‌كند این اعتراضات را مهار كند. 
به گزارش خبرگزاری رویترز، خارطوم و شش شهر بزرگ دیگر در سودان روز پنجشنبه وارد پنجمین هفته اعتراضات مردمی علیه دولت 30 ساله عمر البشیر، رئیس‌جمهور این كشور شدند. این تظاهرات روز گذشته نیز ادامه داشت‌. كمیته مركزی پزشكان سودان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام كرد در پی تظاهرات روز پنجشنبه یك كودك و یك پزشك با اصابت گلوله به سر در محل حادثه جان باختند. این كمیته همچنین از وخامت حال حداقل هشت تظاهركننده دیگر خبر داد. معترضان در قالب تجمع موسوم به «17 ژانویه»، به سمت قصر ریاست‌جمهوری در حركت بودند كه با برخورد شدید و شلیك گاز اشك‌آور نیروهای امنیتی مواجه شدند. معترضان خشمگین با شعار «بشیر باید برود» خواستار سرنگونی رئیس‌جمهور سودان شدند. به گفته شاهدان عینی، پزشكان داوطلب با راه‌اندازی بیمارستان‌های میدانی، معترضان آسیب‌دیده را در محل حادثه مداوا می‌كنند، اما نیروهای امنیتی با نزدیك شدن به این مراكز درمانی، به سمت مجروحان گاز اشك‌آور شلیك كردند. میچل باشله، كمیسیر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام كرد گزارش‌ها درمورد نوع برخورد نیروهای امنیتی با مردم        سودان در جریان بوده است. وی تنها راه تغییر در این كشور را انتخابات دانست، اما گفت كه مردم باید تا سال 2020 برای برگزاری این انتخابات منتظر بمانند.
تحلیلگران می‌گویند ظواهر امر نشان می‌دهد آمریكایی‌ها، سعودی‌ها و صهیونیست‌ها نیز عزم خود را برای سرنگونی دولت عمر البشیر جزم كرده‌اند. دراین میان روسیه، مصر و برخی كشورهای آفریقایی از بقای عمر البشیر در قدرت حمایت می‌كنند. روزهای گذشته دولت روسیه با طرح مساله اعتراضات سودان در شورای امنیت مخالفت كرد و گفت: تظاهرات اعتراضی در سودان یك موضوع داخلی است و شورای امنیت نباید درباره آن بحث و تصمیم‌گیری كند. این درحالی بود كه كشورهای غربی عضو شورای امنیت از دولت سودان خواسته بودند به حقوق تظاهركنندگان احترام بگذارد. به احتمال قوی سرنوشت دولت عمر البشیر طی روزهای آینده مشخص خواهد شد‌. نكته مهم اینجاست كه عمر البشیر به جای نگاه به درون و استفاده از قدرت مردم سودان و پتانسیل‌های موجود در این كشور، نگاه و توجه خود را به خارج سودان معطوف كرده و با طناب پوسیده سعودی‌ها خود را به چاه انداخت.