این شاتل آمریكایی؟

این شاتل آمریكایی؟

ایراد اول حاشیه‌ای بود كه به حضور یك المان فضایی توی بیلبورد وارد شد. بعضی از منتقدان به این حضور انتقاد داشته و آن را نوعی نماد آمریكایی در این بیلبورد تفسیر می‌كردند. بعضی دیگر از منتقدان عقیده داشتند كه فناوری شاتل چند سالی است كه توسط ناسا بازنشسته شده و دیگر از آن استفاده نمی‌شود. میان این دعواها و حاشیه‌ها، استوری یك صفحه اینستاگرامی منتسب به سازمان فضایی ایران هم دوباره به حرارت این بحث‌ها اضافه كرد. استوری مزبور با قرار دادن تصویری از این دیوارنگاره مدعی شده بود كه این دیوارنگاره یك طرح نامناسب است و الگوی ناصحیحی درباره توسعه برنامه‌های فضایی كشور القا می‎‌كند و سازمان فضایی هم برای تغییر این طرح اقدام كرده و پیگیر است.
برای اطلاع از پیشینه این بحث‌ها سراغ پویا اسراری رفتیم؛ كسی كه مدیریت روابط عمومی خانه طراحان انقلاب اسلامی وابسته به سازمان هنری - رسانه‌ای اوج را برعهده دارد و طرح‌های میدان ولیعصر هم از خروجی‌های این مركز است. 
اسراری درباره این انتقاد به ما می‌‎گوید: چیزی كه ما ترسیم كرده‌ایم، به نوعی یك رویا و یك فضای بی‌مكان و بی‌زمان است. یك تصویر ذهنی است. حضور آن شاتل با این دید بوده است كه آینده را ترسیم كنیم كه این جمع در كنار هم به قلل مرتفع و هدف‌های بزرگی خواهند رسید. ما خواسته‌ایم با حضور این شاتل، نوعی رویاپردازی ترسیم كنیم و هدف‌های بزرگ را به تصویر بكشیم. رفتن به فضا یكی از مهم‌ترین اتفاقات علمی است و یكی از مصادیقی كه افكار عمومی در مورد پیشرفته بودن یك كشور مثال می‌زنند، رفتن به فضاست.
گرافیست جوان خانه طراحان انقلاب اسلامی با تشریح انواع مختلف فضاپیما و انواع آمریكایی و روسی آن به ما می‌گوید: فضاپیماهای مختلفی وجود دارند. هم آمریكا و هم روسیه از این فضاپیماها دارند. یك سری فضاپیماها شبیه ماهواره هستند. ما اگر از چنین طرح‌هایی استفاده می‎‌كردیم مخاطب عام برداشت فضاپیما از آن نداشت. ما به عنوان طراح چیزی را توی كار می‌گذاشتیم كه هم مخاطب عمومی از آن برداشت پیشرفت كند هم انتهای قضیه پیشرفت را نشان دهیم. خاصیت شاتل این است كه انسان و موجود زنده را به فضا می‌برد. خب فضاپیماهای متعددی داریم ولی اگر در طرح از این فضاپیماها استفاده می‌كردیم، چون مخاطب با آن آشنایی نداشت، باید كنار طرح این را می‌نوشتیم كه این یك فضاپیماست و چنین كاری برای یك طرح گرافیگی، نقض غرض محسوب می‌شد.
 جمع‌بندی جام‌جم
هرچند صحبت‌های اسراری درست و منطقی به نظر می‌رسد و شاتل‌ها عموما این شكلی هستند و نماد سفر انسان به فضا محسوب می‌شوند (چه نوع روسی چه نوع آمریكایی) ولی راستش اگر نظر ما را خواسته باشید ما اگر جای دوستان طراح بودیم، ترجیح می‌دادیم با توجه به حساسیت‌های متعددی که روی كارها وجود دارد از طرح‌هایی استفاده كنیم كه حاشیه كمتری داشته باشد. مثلا چه ایرادی داشت به جای فضاپیما از «ماهواره» توی طرح استفاده می‌كردیم.