سوریه حریف این تیم‌ملی نمی‌شود

غفور جهانی بازیکن اسبق تیم‌ملی فوتبال، در گفت‌و‌گو با جام‌جم:

سوریه حریف این تیم‌ملی نمی‌شود

44 سال از اولین صعود تیم‌ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی می‌گذرد؛ آن روز را غفور جهانی تا همیشه در یاد خواهد داشت. روزی که تک گل پیروزی بخش ایران را در ورزشگاه آزادی وارد دروازه استرالیا کرد. به قول گزارشگر بازی که فریاد زد: «گل بی‌امان، گل بی‌امان» و البته آن تیتر معروف؛ «صعود به جام‌جهانی با گل غفور جهانی». 16 آذر 1356 بود و حالا تیم‌ملی در مسیر ششمین صعود به جام‌جهانی قرار دارد. با غفور جهانی مهاجم سابق تیم‌ملی فوتبال در آستانه بازی امشب، درباره شرایط تیم‌ملی و بازی با سوریه صحبت کردیم:

آقا غفور! رسیدیم به دور برگشت مقدماتی و بازی برگشت با سوریه...
تیم‌ملی فوتبال سوریه ، تیم خوبی است اما من مطمئنم که پیروزی بر این تیم دور از دسترس نیست و بچه‌های ما براحتی سوریه را شکست خواهند داد.
البته بازی با لبنان نشان داد نباید هیچ حریفی را دست کم گرفت. قبول دارید؟
در فوتبال و در برخی دیدارها کار یک تیم گره می‌خورد. بازی با لبنان برای ما از همان دست بازی‌ها بود. ما در نیمه اول تیم برتر میدان بودیم اما نتوانستیم از این برتری استفاده کنیم. اما خوشبختانه در نیمه دوم خودمان را پیدا کردیم و در وقت‌های اضافه موفق شدیم لبنان را شکست بدهیم.
آن بازی تحت تاثیر یکسری حواشی برگزار شد. نظر شما در باره آن اتفاقات چیست؟
به هرحال نظر سرمربی و کادر فنی همواره در فوتبال مورد احترام بوده وهست ودر دوران ما هم همین‌گونه بود. بنظرم اختلافات کوچکی که هم اکنون در تیم‌ملی به وجود آمده بایستی با وساطت بزرگان و پیشکسوتان فوتبال حل شود و یقین می‌دانم که با حضور عزیزان پیشکسوتی مثل کریم باقری و وحید هاشمیان در تیم‌ملی فوتبال و پیشکسوتان فوتبال کشور مشکل مهدی طارمی هم حل شود و او هرچه زودتر به تیم‌ملی باز‌گردد. تیم‌ملی به همه بازیکنان شایسته و لایق و نخبه چه آنها که در اروپا هستند و چه بازیکنان باشگاه‌های داخلی نیاز دارد و مهدی طارمی هم که من علاقه زیادی به نوع فوتبال او دارم، یکی از بهترین مهاجمان حال حاضر اروپاست و امروز جایش در تیم‌ملی فوتبال ما خالی است.
امشب در غیاب جهانبخش و طارمی، مشکلی در گلزنی نخواهیم داشت؟
یقین بدانید که دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم‌ملی نفرات خوبی مثل کریم انصاری‌فرد‌، مهدی قائدی‌، مهدی ترابی‌، کاوه رضایی و الهیار صیاد‌منش را روی نیمکت دارد که قادرند دروازه سوریه را باز کنند. در کل با تجربه خوبی که بروبچه‌های تیم‌ملی در دیدار با لبنان به دست آوردند یقینا دوباره مرتکب آن اشتباهات نخواهیم شد و با استفاده از فرصت‌ها می‌توانیم سوریه را هم شکست بدهیم.
صحبت از یکسری تغییرات است. در این باره چه نظری دارید؟
من هم شنیدم که احتمال دارد در بازی امشب مقابل تیم‌ملی فوتبال سوریه از عابدزاده جوان استفاده شود که بنظرم این جوان هم یکی از دروازه‌بان‌های موفق در اروپاست که اخیرا هم در اروپا  مورد تقدیر قرار گرفته و به هرحال با تجربه‌ای که در اروپا دارد و چالاکی و جوانی‌اش می‌تواند سنگربان خوب و مطمئنی درون دروازه تیم‌ملی ایران باشد.
در پایان می‌رسیم به برخی گلایه‌ها و انتظارات بازیکنان تیم ملی فوتبال. تا چه اندازه این انتظارات را به جا می دانید؟
برخی مسائل و مشکلات مثل تامین البسه و امکانات رفاهی و پاداش را بایستی فدراسیون فوتبال و مسؤولان ورزش کشور ‌حل و فصل کنند و مشکل لباس یک مشکل پیش پا افتاده است و معمولا می‌بایست چندين دست لباس فوتبال در اختیار ملی‌پوشان قرار گیرد.‌ این نوع مشکلات در دوران ما نبود اما بنظرم قابل حل است و بطور حتم فدراسیون فوتبال توانایی رفع این گونه مشکل‌ها را دارد. در کل امیدواریم که تیم ملی فوتبال با انسجام بیشتر و با همدلی و وفاق
در کنارهم برای سربلندی فوتبال ملی تلاش کنند.