غارت دوباره تپه هیربدان داراب  در کمتر از یک‌هفته

غارت دوباره تپه هیربدان داراب در کمتر از یک‌هفته


تپه ارزشمند و پیش از تاریخ هیربدان در شهر داراب از استان‌پارس در کمتر از یک‌هفته برای دومین‌بار مورد دستبرد تاراجگران و سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی قرار گرفته و به لایه‌های باستان‌شناسانه تپه آسیب وارد شده است. این در حالی است که نگارنده هفته‌گذشته، دست‌اندازی پیشین به این محوطه پیش از تاریخ را به آگاهی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان پارس، مسؤولان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان و رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور رسانده و خواستار رسیدگی و پیگیری تجاوزها شده بود.   کاویدن‌های غیرمجاز افراد سودجو در هفته‌گذشته کم بود که دوباره به محوطه پیش از تاریخ هیربدان دستبرد زده و گودال بزرگی را روی آن پدید آورده‌اند. همچنین گذر خودروهای سنگین و رد لاستیک آنها در همه جای تپه نمایان است که دل هر دوستدار تاریخ و فرهنگ ایرانی را به‌درد می‌آورد.
اما پرسش بنیادین این است که مسؤولان و مدیران میراث‌فرهنگی شهر داراب و استان‌پارس چه می‌کنند؟ آیا حفاظت از میراث‌فرهنگی که نمادهویت ملی و شناسنامه بالنده مردم است باید چنین مورد بی‌مهری قرارگرفته و آسیب ببیند؟ آیا پاسداری و نگاهبانی از یادمان‌های تاریخی و فرهنگی تنها وظیفه وزارت میراث‌فرهنگی است یا این که یادگارهای فرهنگی و تاریخی متعلق به همه مردم است و وظیفه همه مردم و نهادها و ارگان‌های دولتی و خصوصی است؟
مهم‌تر از همه این‌که چگونه است با وجود آگاهی‌رسانی گسترده در کمتر از یک‌هفته، سوداگران آسوده و با خیالی راحت توانسته‌اند دوباره به تپه هیربدان دستبردزده و به آن آسیب برسانند؟