مأموریت جدید سفیر چین در مریخ

مأموریت جدید سفیر چین در مریخ


مدارگرد تیان‌ون-1 برای سنجش از دور در مریخ آماده می‌شود
مدارگرد مریخ تیان‌ون-1 چین پس از ماه‌ها پشتیبانی از مریخ‌نورد ژورنگ، مدار خود را تغییر داد تا کار سنجش از دور سیاره سرخ را آغاز کند. این فضاپیما که از اواخر بهمن سال گذشته به دور مریخ می‌چرخد، اواسط بهار مریخ‌نورد ژورونگ را برای فرود موفقیت‌آمیز خود در دشت اتوپیا در مریخ رها کرد. تیان‌ون-1 که هر روز سه بار دور مریخ می‌چرخد، یک مرتبه از فراز مریخ‌نورد شش‌چرخ چینی‌ها به‌منظور انتقال داده‌ها از ژورونگ به زمین عبور می‌کند.
به گفته آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای، تیان‌ون-1 روز دوشنبه 17 آبان 1400 موتورهای خود را به مدت 260 ثانیه روشن کرد و سرعت خود را تا 78 متر در ثانیه افزایش داد‌. این امر فضاپیما را از مداری که هر 8 ساعت و 12‌دقیقه یک بار به دور مریخ می‌چرخید، با نزدیک‌ترین فاصله 400 کیلومتری و دورترین نقطه در 12هزار کیلومتری، به مداری انتقال داده است که هر 7 ساعت و 5 دقیقه یک بار به‌دور مریخ می‌چرخد و در نزدیک‌ترین فاصله مداری حدود 265 کیلومتر و در دورترین نقطه مداری حدود 10هزار و 700 کیلومتر با مریخ فاصله دارد
طرح اولیه فاز علمی تیان‌ون-1 شامل یک مدار با دوره زمانی 7 ساعت و 48 دقیقه بود. با این‌حال، از آنجا که مریخ‌نورد ژورونگ بسیار فراتر از ماموریت اولیه سه ماهه خود ظاهر شده و به کارش در سطح سیاره سرخ ادامه می‌دهد، دانشمندان این ماموریت، مدار جدیدی را در نظر گرفتند تا هم به تیان‌ون-1 اجازه دهد به هدف خود که سنجش از دور مریخ است دست یابد و هم کماکان به انتقال داده‌ها از ژورنگ به زمین کمک کند.
تیان‌ون-1 حامل هفت محموله علمی، ازجمله دوربین‌هایی با وضوح متوسط و بالا برای نقشه‌برداری از مناطق بزرگ مریخ و بازگرداندن تصاویر واضح‌تر و متمرکزتر از سطح سیاره است. رادار تحقیقاتی زیرسطحی مدارگرد مریخ (MOSIR) به دنبال یخ و آب در زیر سطح خواهد بود و اهدافی همچون دهانه‌های برخوردی، آتشفشان‌ها و دره‌ها را بررسی می‌کند.
این مدارگرد همچنین یک طیف‌سنج کانی‌شناسی برای بررسی جزئیات ترکیبات سطح، تجزیه و تحلیل ذرات برای مطالعات اتمسفر و یک مغناطیس‌سنج دارد. مدار آن نیز از روی قطب‌ها می‌گذرد؛ به این معنی که با گذشت زمان و با چرخش فضاپیما و چرخش سیاره، تیان‌ون-1 می‌تواند کل سطح سیاره را بررسی کند.
مدت در نظرگرفته شده برای ماموریت این فضاپیما دو سال زمینی است، اما تیان‌ون-1 می‌تواند برای مدتی طولانی‌تر هم تنظیم شود. داده‌های تیان‌ون-1 همچنین برای برنامه‌ریزی ماموریت‌های آینده مریخ استفاده خواهد شد؛ از جمله تلاش برای بازگشت ماموریت بلندپروازانه چینی‌ها در مریخ که تا سال 1407/ 2028 پرتاب می‌شود.
بر اساس نقشه مسیر جدیدی که ازسوی اداره ملی فضایی چین (CNSA) منتشر شده است، ژورونگ اکنون پس از نزدیک شدن به یک تپه شنی کوچک، به یک فرورفتگی نزدیک می‌شود. جالب است بدانید روز یکشنبه 16 آبان 1400 مدارگرد مارس اکسپرس ناسا، اولین تلاش خود را برای دریافت داده‌ها از ژورونگ و سپس ارسال مجدد اطلاعات به زمین به عنوان بخشی از مجموعه پنج آزمایش با ژورونگ انجام داد.
گفتنی است تیان‌ون-1 و ژورونگ در دوم مرداد 99 پرتاب شدند. این جفت ربات 22 بهمن 99 وارد مدار شدند، ژورونگ در 24 اردیبهشت 1400 فرود آمد و در یکم خرداد از سکوی فرود خود بر سطح مریخ فرود آمد.
منبع:  Space